Gå til innhold

Opptøyer i Ferguson og andre byer i USA

aomt

Anbefalte innlegg

Like ignorante og farlig som å si at fordi vi ikke vet at en individuell orkan er pga global oppvarming, global oppvarming ikke eksisterer

Det er vel ytterst få som tviler på at global oppvarming finner sted. Det mange stiller seg i tvil om, er i hvor stor grad den er menneskeskapt. Eller mennskeskapt i det hele tatt.

Nettopp, men det er en annen debatt. Relevansen er at forskning viser oss noe mange ikke vill aksepterer, fordi det er ikke helt åpenbart og vi vill ikke endre hvordan vi gjør ting

Mange hvite har det vanskelig å akseptere at bare pga ditt hudfarge, du er privilegert ovenfor andre med et annet hudfarge. Disse folk tror ikke de har en fordel og har det vanskelig å støtte andre minoritete fordi mener det er urettferdig. Hvis du klare å forstå at du er privilegert da endrer du ditt syn

Utfordringen er hvordan vi utjevne konkurransen slik at privilegiumet hvite folk har forsvinner

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange hvite har det vanskelig å akseptere at bare pga ditt hudfarge, du er privilegert ovenfor andre med et annet hudfarge. Disse folk tror ikke de har en fordel og har det vanskelig å støtte andre minoritete fordi mener det er urettferdig. Hvis du klare å forstå at du er privilegert da endrer du ditt syn

Utfordringen er hvordan vi utjevne konkurransen slik at privilegiumet hvite folk har forsvinner

Det får da være grenser for hvor mye selvhat man skal ha da. Regner med du har gitt opp hus og hjem for å hjelpe fattige i Afrika...?

Personlig har hudfarge nada å si. Jeg gidder ikke gå rundt med dårlig samvittighet for noe europeiske koloniherrer gjorde lenge før jeg ble født. De gjorde har ingenting med meg å gjøre overhodet, annet enn at jeg er hvit i huden.

Anti-rasister er med på å opprettholde et skille der ting går på hudfarge. Hudfarge, hudfarge, hudfarge. Dere skaper et skillelinje, og dere skaper rasister. Dere prøver å få hvite mennesker til å hate seg selv på bakgrunn av historiske ting knyttet til deres hudfarge. Blir som at nordmenn skal dra til England og be om unnskyldning for hva vikingene gjorde, eller dra til Tyskland for å kjefte på unger for hva Hitler og tyskerne gjorde under krigen. Det går ikke.

Jjkoggan, hater du deg selv fordi du er hvit? Denne urettferdigheten du snakker til, hva gjør du aktivt for endre på dette? Deler du din inntekt med tilfeldige afro-amerikanere grunnet hudfarge? Urettferdighet er dessverre livet, og alle mennesker er ikke født med de samme privilegiumene som andre. Det finnes mange hvite mennesker i verden som lider av fattigdom også. Gå og fortell disse at de er priviligerte siden de er hvite i huden.

Vås kaller jeg dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det får da være grenser for hvor mye selvhat man skal ha da. Regner med du har gitt opp hus og hjem for å hjelpe fattige i Afrika...?

Jeg hater meg selv ikke og føler meg ingen skyld. Jeg vet bare at noe mennesker ikke er like heldig som jeg og jeg prøver å gi dem et bedre sjanse å bli kvitt av deres handikappede bakgrunn, enten det være hudfarge eller fattigdom eller psykiske lidelser

Personlig har hudfarge nada å si. Jeg gidder ikke gå rundt med dårlig samvittighet for noe europeiske koloniherrer gjorde lenge før jeg ble født. De gjorde har ingenting med meg å gjøre overhodet, annet enn at jeg er hvit i huden.

Jeg forstår ikke du trenger å ha dårlig samvittighet til å hjelpe andre som ikke har blitt like heldig som deg, særlig i en velferd stat som Norge

Anti-rasister er med på å opprettholde et skille der ting går på hudfarge. Hudfarge, hudfarge, hudfarge. Dere skaper et skillelinje, og dere skaper rasister. Dere prøver å få hvite mennesker til å hate seg selv på bakgrunn av historiske ting knyttet til deres hudfarge. Blir som at nordmenn skal dra til England og be om unnskyldning for hva vikingene gjorde, eller dra til Tyskland for å kjefte på unger for hva Hitler og tyskerne gjorde under krigen. Det går ikke.

Det reduserer ikke diskriminering hvis vi alle ignorer virkeligheter

Jjkoggan, hater du deg selv fordi du er hvit? Denne urettferdigheten du snakker til, hva gjør du aktivt for endre på dette? Deler du din inntekt med tilfeldige afro-amerikanere grunnet hudfarge? Urettferdighet er dessverre livet, og alle mennesker er ikke født med de samme privilegiumene som andre. Det finnes mange hvite mennesker i verden som lider av fattigdom også. Gå og fortell disse at de er priviligerte siden de er hvite i huden.

Vås kaller jeg dette.

Jeg støtter personlig aksjoner og organisasjoner som prøver å redusere privilegium hvithudfargen gir uten å straffe andre

Lenke til kommentar

Jeg hater meg selv ikke og føler meg ingen skyld. Jeg vet bare at noe mennesker ikke er like heldig som jeg og jeg prøver å gi dem et bedre sjanse å bli kvitt av deres handikappede bakgrunn, enten det være hudfarge eller fattigdom eller psykiske lidelser

Det du skrev istad var at det var bare på grunn av at man er hvit at man har et fortrinn. Noe som er helt feil. Det som derimot er riktig er at de fleste av de rikeste personer er hvite, og det kommer fra historien å gjøre. Det er det ulike grunner til, mest geografiske ting til å begynne med, men også tankesett og kultur. En utvikling som går man kan gå mange tusen år tilbake i tid for å finne ut av. Det er ingen tvil om at det afrikanske kontinentet trakk svarteper i flere ting der lang tilbake i tid (og fortsatt i dag, i grunn).

Ditt utgangspunkt er at det er rasisme som har skapt verdens forskjeller. Det er veldig kunnskapsløst. Anbefaler deg å lese Jarod Diamonds bok; Guns, germs and steel.

Forskjellen ligger heller i at rike familier, riker osv. har en tendens til å ville holde på sin rikdom, uten å fordele så alt for mye med andre. Dette skjer også i et "hvitt" land som Norge, der store formuer også går i arv fra generasjon til generasjon.

Med tanke på Afrika, der de de svarte faktisk stammer fra så finnes det også mennesker med mye penger og velstand, men korupsjon og grådiget, blant annet, fører til at resten av befolkningen ikke får store deler av kaka. Afrika er også et kontinent der nesten alle landene har vært kolonisert de siste århundrene. Afro-amerikanere er stort sett innvandrere fra Afrika i senere eller tid eller stammer fra slaver i USA. Det sier seg selv at det er en ulikhet liggende der ikke blir borte over natta når det gjelder velstand, og dette vil neppe endre seg i stor grad i vår levetid heller uansett hvor mye man skylder på rasisme.

Poenget er at man heller må se på årsakene til forskjellene, enn å se på verden som en stor kake der man i år 2014 skal dele likt. For det er ikke praksisen. Rasisme forekommer helt sikkert, men historie og kultur er hovedfaktorene her.

Jeg forstår ikke du trenger å ha dårlig samvittighet til å hjelpe andre som ikke har blitt like heldig som deg, særlig i en velferd stat som Norge

Å hjelpe andre har jeg ingenting imot. Jeg har hjulpet mange i form av skatten jeg betalt, som går til blant annet bistand og innvandring.

Det reduserer ikke diskriminering hvis vi alle ignorer virkeligheter

Så ta heller tak i holdninger hos mennesker, ikke lag mer hat ved å sette svarte og hvite opp mot hverandre. Du er en av mange som med på å holde rasisme tilstede i samfunnet

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vås kaller jeg dette.

Sosioøkonomisk status har noe å si. Høyde har noe å si. Kjønn har noe å si. Alder har noe å si. Hvor attraktiv man er har noe å si. Hvorfor skulle ikke hudfarge ha noe å si?

Lenke til kommentar

Det du skrev istad var at det var bare på grunn av at man er hvit at man har et fortrinn.

Det skrev jeg aldri, jeg skrev at det var et fortrinn å bli født med hvit hudfarge. Søker to mennesker det samme jobb som har helt like kvalifikasjoner og egenskaper unntatt hudfarge er det mer sannsynlig at det lysere hudfargetw mennesket får jobben. Det er et fortrinn, hvite er privilegert men det er ikke det eneste faktoren som bestemmer deres økonomisk situasjon. I USA er din familiens rikdom og deres utdannelse som er de viktigste faktorer, noe som ble vanskelig for afroamerikanere å gjøre før cirka 1980 pga flere lover som begrenset deres tilgang til hvor de kunne jobbe og bo og studere

Så ta heller tak i holdninger hos mennesker, ikke lag mer hat ved å sette svarte og hvite opp mot hverandre. Du er en av mange som med på å holde rasisme tilstede i samfunnet

Dette forslag har bommet helt. Det som skjedde i Ferguson er resultatet. Problemet ignores og folk blir skadet når de protesterer og overreagerer.

Lenke til kommentar

Jeg støtter personlig aksjoner og organisasjoner som prøver å redusere privilegium hvithudfargen gir uten å straffe andre

Kan du gi eksempler? Det høres så sært ut.
Det finnes et stort antall organisasjoner som jobber i fattige områder dominert av afroamerikanere. Jeg liker Boys and Girls Club. De hjelper afroamerikaner (og andre fattige) til å unngå kriminelle aktiviteterog gjør bedre på skolen, blant annet.

Jeg jobber på Boys og Girls Club og hjelper barna med skole hjelp. Ingen tvinger meg til ågjøre det gjennom skatt. Slik gjør mange amerikanere,

Dette støtte gjør sosioøkonomiske forskjellen mindre mellom hvit og svart. De får rolle modeller på klubben, noe mange av disse barn ikke har fordi deres fedre sitter i fengsler. Rasisme er en grunnen til at de sitter i fengsler og at de sitter i fengsler lengere enn hvite

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Det høres fortsatt veldig sært ut " redusere privilegium" vil si at du tar i fra noen noe.

Oppreisining og kriminalitetsforebygging kan på ingen måter kalle "privilegiumreduksjon".

Uenig fordelen som hvite har reduseres når svarte blir mer konkurransedyktig og stereotypene forandrer seg

Hvis du kan løpe fortere enn meg fordi du har en rener men det finnes ikke trenere som vil trene meg pga hudfarge mitt har di et privilegium jeg ikke har. Hvis jeg endelig finner på en ikke rasistiske trener så reduseres eller elimineres dette privilegium og jeg blir mer konkurransedyktig og mitt hudfarge elimineres som en faktor

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Man ser tydelig forskjellsbehandling fargede vs hvite når det gjelder hvordan politiet opptrer. Men har vel mer å gjøre med (enn klassisk rasisme) at det er "lettere" å sparke de lavest på den sosioøkonomiske rangstigen.

Ser det tydelig på tv-serier som COPS og lignende type krim-program. der politiet uten videre vaser inn i private hjem med camera-crew på slep, roter gjennom skuffer & skap osv. Tror jeg kan telle på en hånd, de gangene man nærmer seg hvites hjem, og da stopper de på god avstand, redd for advokater og evt. søkelys på opptreden. Unntaket er hvis de hvite bor i trailer-parks eller belastede strøk, dvs. er nederst på rangstigen, da er fremferden noenlunde som for de fargede.

Lenke til kommentar

We want to "remove remove a objects elevation" does not equal "we want to elevate the objects around the object".

I still think it sounds awful in English, for the exact reasons.

If you say "We want to remove white privilege", you are saying you want to remove what makes being white a privilege. The problem is that if you look at it, you basically end up with that being normal and everything works as its suppose to is a privilege. So by essensce, the statement is "We want to make a function able system work in a not normal way". Further the problem becomes that we have defined WhitPriv as something really positive.

And then for me, from a language standpoint, its very odd to say "We want to remove WhitPriv" instead of saying "We want colored citizens to live normal lifes".

I am aware of the terminology specialization, and words means stuff. But if you are not familiar with the term, it sounds very odd, and I wonder why its defined that way, when its defined in such a awful way.

I am sure everyone who works with specialized vocabulary, runs into the same issue, but many of them have the advantage of using latin as a base(i.e: Medicine and lots of science stuff). So there is not a issue, because the tools of trade is not even similar to current spoken language.

"Theory and hypothesis" just "I got this idea, and I figured this out", is another example where the lingual confusion comes into play. They both mean the same, but which is used where: is confusing without a proper context.

I am just saying: Don't use something that is clearly derogatory if used outside of context. Wanting to remove WhitPriv is just a good example, where it means something really bad if nobody is familiar with the special defined context.

Lenke til kommentar

Man ser tydelig forskjellsbehandling fargede vs hvite når det gjelder hvordan politiet opptrer. Men har vel mer å gjøre med (enn klassisk rasisme) at det er "lettere" å sparke de lavest på den sosioøkonomiske rangstigen.

Ser det tydelig på tv-serier som COPS og lignende type krim-program. der politiet uten videre vaser inn i private hjem med camera-crew på slep, roter gjennom skuffer & skap osv. Tror jeg kan telle på en hånd, de gangene man nærmer seg hvites hjem, og da stopper de på god avstand, redd for advokater og evt. søkelys på opptreden. Unntaket er hvis de hvite bor i trailer-parks eller belastede strøk, dvs. er nederst på rangstigen, da er fremferden noenlunde som for de fargede.

Ja. Hollywood viser virkeligheten. Jeg ser på Lillyhammer til å vurdere det som skjer i Norge

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja. Hollywood viser virkeligheten. Jeg ser på Lillyhammer til å vurdere det som skjer i Norge

Nei, jeg henviser til dokumentar-tv og da er virkeligheten slik.

COPS er underholdning, ikke dokumentar-tv, de viser det som selger reklamer, ikke virkeligheten, som ofte er ganske kjedelig

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Cops" er propaganda for law enforcement. Det er en quid pro quo for produksjonsselskapet og politiet. Produksjonsselskapet/TV-kanalen får gratis action og politiet får positiv publisitet.

Det er det samme forholdet mellom Hollywood og det amerikanske militæret: Produksjoner som fremstiller forsvaret positivt får låne utstyr (fly, helikoptre og tanks) og arbeidskraft gratis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...