Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

[Løst] Overføre filer fra død mac

Espyy

Anbefalte innlegg

Slår til med enda en ny tråd siden den forrige gikk så bra. Som nevnt i forrige tråden så har batteriet i min gamle macbook (plastversjonen) takket for seg. Siden jeg så for meg at jeg bare kom til å bytte batteri, så tok jeg meg ikke bryet med å legge over alle filene mine på ekstern harddisk. Jeg hadde mesteparten på ekstern harddisk allerede, men en del nyere filer som jeg ikke hadde tatt backup av.

Jeg ble frarådet å fikse mac'en, og heller kjøpe en ny (brukt) noe jeg også har gjort, men jeg skulle fremdeles gjerne hatt tak i filene hvis det er mulighet for det. Er dette noe jeg kan få gjort på egenhånd? I så fall, hvordan?

Nok en gang, setter stor pris på hjelp :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Du kan plugge i strømmen og overføre filene til ekstern harddisk?

2. Hvis du ikke får bootet: http://support.apple.com/kb/ph10725

3. Hvis du ikke får strøm på maccen i det hele tatt må du skru ut harddisken. Du kan sette den inn i et eksternt kabinett slik at du "effectively" får en ekstern harddisk med USB-grensesnitt: https://www.komplett.no/icy-box-ib-231stu3-g-hdd-kabinett/638601

Disse 3 alternativene skulle etter min meningen dekke alle scenarier, bortsett fra om harddisken er ødelagt (enten fysisk eller om det er feil på filstrukturen).

Endret av Sylar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Du kan plugge i strømmen og overføre filene til ekstern harddisk?

2. Hvis du ikke får bootet: http://support.apple.com/kb/ph10725

3. Hvis du ikke får strøm på maccen i det hele tatt må du skru ut harddisken. Du kan sette den inn i et eksternt kabinett slik at du "effectively" får en ekstern harddisk med USB-grensesnitt: https://www.komplett.no/icy-box-ib-231stu3-g-hdd-kabinett/638601

Disse 3 alternativene skulle etter min meningen dekke alle scenarier, bortsett fra om harddisken er ødelagt (enten fysisk eller om det er feil på filstrukturen).

Casen her er at batteriet er gåent og mac'en tar ikke imot lading. Med andre ord virker det som om alternativ 3 er den eneste løsningen.

Jeg regner ikke med at det er mulig å formatere mac'en når batteriet er oppbrukt og den ikke lader?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Jeg har allerede skaffet meg ny mac, så formålet vil bare være å kunne selge min gamle mac videre, evt. som defekt mac bare for å få noe igjen for den. Det å kjøpe nytt batteri vil koste mer enn det smaker i grunn. Samtidig vil jeg ikke selge den uten å ha fått formatert den. Er jo en haug av passord og filer som jeg ikke vil at andre skal ha.

Lenke til kommentar

Har sett Mac-batterier på nettauksjon til ca. 500-lappen.

Vt ikke om det er for din modell, og jeg kan ikke gå god for kvaliteten.

De inneholder litium, som i dårlige batterier kan være en brannfare.

Om transplantasjonen er en suksess, vil dette øke verdien på maskinen når du selger den på bruktmarkedet.

Men hvorfor starter den ikke når den er koblet til strømforsyningen?

Jeg har ikke testet Mac uten batteri, men jeg har andre laptoper som blir brukt som stasjonære, og de funker selv om jeg tar ut batteriet.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Har sett Mac-batterier på nettauksjon til ca. 500-lappen.

Vt ikke om det er for din modell, og jeg kan ikke gå god for kvaliteten.

De inneholder litium, som i dårlige batterier kan være en brannfare.

Om transplantasjonen er en suksess, vil dette øke verdien på maskinen når du selger den på bruktmarkedet.

Men hvorfor starter den ikke når den er koblet til strømforsyningen?

Jeg har ikke testet Mac uten batteri, men jeg har andre laptoper som blir brukt som stasjonære, og de funker selv om jeg tar ut batteriet.

Jeg er ikke veldig handy når det kommer til datatekniske ting. Det å montere inn mer ram, bytte harddisk og å bytte batteri er derfor noe jeg rett og slett tviler på at jeg får til. Eller er det ikke egentlig så veldig komplisert?

Skal også sies at maskinen har en bitteliten kosmetisk skade i nærheten av usb-inngangene (avskaling), mistet æ-tasten (men den fungerer like fint) og at gummi-underdelen på nedre venstre side er løs/åpen. Jeg var veldig fornøyd med den, men spørs om den er så attraktiv for andre :-)

Hadde folk på besøk hjemme og unga deres dreiv og herja litt. Ene ungen røsker ut laderen (noe som ikke egentlig burde ha noe å si med tanke på at det er magnet-lader) og plutselig lukter det litt smått svidd. Klarte ikke helt å skjønne hvor lukten kom fra eller hvorfor den kom, men regnet med at det ikke var noe. Litt etterpå prøvde jeg å sette i laderen, men den lyste ikke, og da innså jeg at batteriet var gått. Fikk sjekket batterisyklus, og den var på 760-ish, så den har jo vært gjennom litt.

Jeg håpet først at det bare var laderen som var problemet, siden den har slitt seg igjennom til metaltrådene på et punkt i laderen. Derfor prøvde jeg først en splitter ny lader, men det funket heller ikke.

Lenke til kommentar

Kanskje like greit å selge den som delemaskin.

Eplemaskiner har høyere verdi enn konkurrerende merker av liknende årsmodell og spesifikasjoner, så du kan sikkert få litt for den.

Men hvis du må redde innholdet på harddisken, og formatere av personvernshensyn, må du enten starte maskinen eller åpne den og ta ut disken.

Søk på Youtube. Det er kanskje noen som har lagt ut en video.

Jeg har erfaring med forrige generasjon Macbook Pro. Den er meget enkel å skru på.

Kanskje eldre maskiner er like enkle.

Men de nye er desverre vanskelige. Man må ha spesialskrutrekker, blant annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje like greit å selge den som delemaskin.

Eplemaskiner har høyere verdi enn konkurrerende merker av liknende årsmodell og spesifikasjoner, så du kan sikkert få litt for den.

Men hvis du må redde innholdet på harddisken, og formatere av personvernshensyn, må du enten starte maskinen eller åpne den og ta ut disken.

Søk på Youtube. Det er kanskje noen som har lagt ut en video.

Jeg har erfaring med forrige generasjon Macbook Pro. Den er meget enkel å skru på.

Kanskje eldre maskiner er like enkle.

Men de nye er desverre vanskelige. Man må ha spesialskrutrekker, blant annet.

Tja, kanskje jeg bare rett og slett skal gå for å bytte batteriet da. Virker som om det er det enkleste.

Har bare sett kjapt på ebay, og her er det blant annet en mulighet:

http://www.ebay.com/itm/Genuine-OEM-A1331-Battery-For-Apple-MacBook-Unibody-13-A1342-Late-2009-Mid-2010/251681062981?_trksid=p2047675.c100011.m1850&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D25214%26meid%3Dd53562e9526244ba897437e4337f3c0d%26pid%3D100011%26prg%3D10628%26rk%3D2%26rkt%3D10%26sd%3D121037230573

Tror du dette er brukbart? Trenger ikke at det er optimalt, bare det funker greit. Jeg vil ikke selge en mac med et batteri som potensielt kan være veldig skadelig.

Lenke til kommentar

Batterier kan være farlige. Jeg er ikke ekspert, og kan ikke si om det du fant er kvalitet.
Jeg vet heller ikke om det faktisk er batteriet ditt som er problemet.
Det kan være hovedkortet. Jeg vet ikke.

Laptoper fra andre merker (Jeg har HP og Asus) virker uten at batteriet står i. De drives direkte fra laderen.

Klarer ikke din maskin å slå seg på i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Batterier kan være farlige. Jeg er ikke ekspert, og kan ikke si om det du fant er kvalitet.

Jeg vet heller ikke om det faktisk er batteriet ditt som er problemet.

Det kan være hovedkortet. Jeg vet ikke.

Skjønner, bare spurte i tilfelle du hadde noen formening :-)

Om det er hovedkortet som er problemet, ville ikke maskinen da ha skrudd seg av tvert? Etter den sluttet å lade så funket den akkurat som før, helt til den gikk tom for strøm.

Lenke til kommentar

Hovedkortet kan være delvis ødelagt.

Altså kun den delen som er ansvarlig for å fylle batteriet.

Alt annet funker tydeligvis.

Du testet med en annen lader. Vet du at den er kompatibel?

Har du utelukket muligheten for smuss eller fysisk skade i ladekontakten?

Den er magnetisk, og tiltrekker seg små magnetiske sandkorn som hindrer god kontakt.

Jeg tror ikke noe er feil med batteriet ditt. Det er tomt, og litt slitt. Men det funker sannsynligvis. Batteriet er neppe problemet.

Jeg ville tippe at ledninga til laderen er ødelagt. Men det forklarer ikke hvorfor det ikke funket med en annen lader, om den andre laderen var 100% kompatibel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

At den sluttet å lade, kan jo tyde på problemer med ladekretsen.

Opplevd at det luktet svidd av en laptop en gang, på denne hadde dem brukt feil lader, noe som endte opp med at det gikk varmt i pluggen inn til hovedkortet, endte til slutt opp med at den sluttet å lade, og loddetinnet var brent opp.
Dette kan vel ikke akkurat skje med en magnet lader akkurat, men som nevnt over, det kan være dårlig kontakt.
Men husk en annen ting om du kjøper det batteriet, det koster over 200kr + frakt, så du må betale moms på det + fortollingsgebyr.
Men om du ikke bryr deg så mye om hva du får igjen for den, så ville jeg bare tatt ut disken, og solgt den uten ;)
PS, har minimal mac erfaring, men skrudd mye på andre merker :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedkortet kan være delvis ødelagt.

Altså kun den delen som er ansvarlig for å fylle batteriet.

Alt annet funker tydeligvis.

Du testet med en annen lader. Vet du at den er kompatibel?

Har du utelukket muligheten for smuss eller fysisk skade i ladekontakten?

Den er magnetisk, og tiltrekker seg små magnetiske sandkorn som hindrer god kontakt.

Da forstår jeg. Jøss, skal virkelig ikke være enkelt dette her.. :p

Testet med en ny magsafe 60w uten noen form for respons. Prøvde den også borte hos en som har greie på mac hvor jeg fikk testet hans lader også. Han nevnte også dette med smuss i ladekontakten og prøvde å rengjøre litt, men hjalp ingenting.

Edit: Kan forsåvidt legge til at det stod "batteri til service" veldig lenge før mac'en tok kvelden.

Endret av Espyy
Lenke til kommentar

At den sluttet å lade, kan jo tyde på problemer med ladekretsen.

Opplevd at det luktet svidd av en laptop en gang, på denne hadde dem brukt feil lader, noe som endte opp med at det gikk varmt i pluggen inn til hovedkortet, endte til slutt opp med at den sluttet å lade, og loddetinnet var brent opp.
Dette kan vel ikke akkurat skje med en magnet lader akkurat, men som nevnt over, det kan være dårlig kontakt.
Men husk en annen ting om du kjøper det batteriet, det koster over 200kr + frakt, så du må betale moms på det + fortollingsgebyr.
Men om du ikke bryr deg så mye om hva du får igjen for den, så ville jeg bare tatt ut disken, og solgt den uten ;)
PS, har minimal mac erfaring, men skrudd mye på andre merker :)

Her har jeg jo brukt samme lader i 4 år, så den var i hvert fall i høyeste grad kompatibel, men ser tankegangen.

Den laderen jeg linket til var det gratis frakt på, og hadde nok hørt om det var mulig å komme seg under tollgrensa... :-)

Trenger ikke å få igjen masse penger for den nei. Jeg har jo nytt godt av den i 4 år, men jeg synes det hadde vært synd å bare kaste den. Det må jo være mulig å få noen kroner ut av den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...