Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan kan du få el-bilen din til å gå lengre?


hm23406

Anbefalte innlegg

El-biler kommer jo mer og mer, men virker som om du må lade ofte, og at det tar veldig lang til å lade. Hvorfor har ingen kommet opp med noen bedre løsninger som er billige, og løser problemet, iallefall gir deg muligheten til å komme litt lenger før du må lade? Hva med å sette en vindmølle på taket? Ikke en sånn stor, men en i et rør, som går langsmed taket eller noe. kunne sett ut om trent som en jetmotor eller noe?

Videoannonse
Annonse

Antagelig fordi det ikke gir nok strøm til at det er noe poeng, i tillegg gir det antagelig dårligere aerodynamikk og dertil høyere forbruk..

Bedre batteriteknologi er nok løsningen, det jobbes jo med batterier som kan lades kjappere og har bedre kapasitet enn dagens.

El-biler kommer jo mer og mer, men virker som om du må lade ofte, og at det tar veldig lang til å lade. Hvorfor har ingen kommet opp med noen bedre løsninger som er billige, og løser problemet, iallefall gir deg muligheten til å komme litt lenger før du må lade? Hva med å sette en vindmølle på taket? Ikke en sånn stor, men en i et rør, som går langsmed taket eller noe. kunne sett ut om trent som en jetmotor eller noe?

 

Muligens fordi rekkevidden hadde blitt kortere med en slik løsning.

 

Eneste måten jeg ser er å ha solcellepanel på bilen.

En vindmølle på taket ville medført at man bruker energi for å utvinne energi..

Siden man ikke har 100% virkningsgrad vil det trolig gå skikkelig dårlig, og redusere rekkevidden..

 

Solcellepanel er en vesentlig bedre mulighet for å få øke rekkevidden, men det er svært begrenset hva man får ut av dette også.

  • Liker 1

En vindmølle på taket ville medført at man bruker energi for å utvinne energi..

Siden man ikke har 100% virkningsgrad vil det trolig gå skikkelig dårlig, og redusere rekkevidden..

 

Solcellepanel er en vesentlig bedre mulighet for å få øke rekkevidden, men det er svært begrenset hva man får ut av dette også.

 

Men ser ut som eneste mulighet bortsett fra en innebygd lader som går på fossilt brennstoff.

 

Men ser ut som eneste mulighet bortsett fra en innebygd lader som går på fossilt brennstoff.

 

En hybrid? :D

 

Edit: Det er noe jeg synes høres veldig fornuftig ut. En bil med el-og bensinmotor men hvor motoren ikke er koblet til noe drivverk men utelukkende driver en generator for å gi strøm til batteri og motor. Ingen girkasseoverføring gir mindre tap og motoren kan tunes til å yte maksimalt på et veldig snevert turtallsområde.

 

Litt som et diesellokomotiv. :p

Endret av sedsberg
  • Liker 1

 

 

Men ser ut som eneste mulighet bortsett fra en innebygd lader som går på fossilt brennstoff.

 

En hybrid? :D

 

Edit: Det er noe jeg synes høres veldig fornuftig ut. En bil med el-og bensinmotor men hvor motoren ikke er koblet til noe drivverk men utelukkende driver en generator for å gi strøm til batteri og motor. Ingen girkasseoverføring gir mindre tap og motoren kan tunes til å yte maksimalt på et veldig snevert turtallsområde.

 

Litt som et diesellokomotiv. :p

 

 

Jepp... en slik motor trenger heller ikke være stor for å øke rekkevidden betydelig... fullt Leaf batteri fører til ca 12 mil kjøring på sommeren som igjen vil bety 2 timer lading mens man kjører.

 

Har man en 3 KW lader vil det øke rekkevidden med kanskje 3-5 mil (har ikke regnet på det).

 

En annen fordel er at går man tom så kan man parkere å lade med bilens egen generator.

 

Det finnes ihvertfall en slik bil men husker ikke hvilken.

Tror det finnes flere. Den jeg så kunne drives med strøm rett fra motor også så man kunne kjøre så lenge man hadde drivstoff.

 

Når dagens elbiler blir eldre så føler jeg man nok finner en del av de pimpet med en eller annen generator i bagasjerommet eller noe, ihvertfall varebilene.

 

Løsningen min hvis jeg bestemmer med for en Nissan e-NV200 blir å sette en generator i bagasjerommet for å lade stillestående hvis det skulle bli noe problem.

Har selv elbil og skjønner godt hva trådstarter tenker på når det gjelder rekkevidde. Utfordringen på elbiler er batteriet. For å få større rekkevidde kreves større batteri. Det er noe som igjen går ut over vekt og plass i bilen. Tesla på sin side har løst dette med å lage en gigantisk bil. Hadde man plassert et tilsvarende batteri i en vanlig elbil ville man ikke hatt plass til så mye annet enn batteriet. Det er likevel fullt mulig å lage batterier med større rekkevidde enn det for eksempel en leaf eller e-golf har i dag. Problemet er at bilprodusentene ikke vil satse og mener at folk ikke kjører mer enn 5-6 mil på dagen uansett. De vil vel helst selge en bil til slik at folk har to biler.

 

Når det gjelder løsninger er det og har vært ulike tiltak. På alle elbiler i dag regenereres strøm til bilen når man bremser eller slipper gassen. På denne måten lader man batteriet opp igjen når man kjører. Det andre er at noen biler har solceller på taket. De produserer ikke mye strøm så effekten er omdiskutert. Mange mener det er mer pynt... Det har også blitt solgt biler med en liten bensin generator med en 10 liters bensintank. Denne gjorde at bilen til sammen kunne kjøre 20mil på en grei dag. Dette ble forbudt på starten av 2000-tallet pga elbiler skulle ikke ha noe utslipp. Den måtte såfall registreres som en hybrid. Det ble derfor slutt på salget når man ikke kunne kjøre så langt og på toppen måtte betale fulle avgifter og mistet alle incentiver.

 

Ellers vet jeg at noen monterer diesel varmere på elbilen sin for å spare strøm til oppvarming. Da kan man kjøre lengre om vinteren. Så langt er ikke dette "ulovlig".

Hva om det fantes en generator med ett standard bilbatteri som sørget for strøm til varmeapparat, lys, radio, aircondition, etc slik at bilbatteriet KUN sørget for fremdrift.

Jeg føler man begynner å gå ekstremt langt bare for å være pinlig gjerrig her nå :p

Hva om det fantes en generator med ett standard bilbatteri som sørget for strøm til varmeapparat, lys, radio, aircondition, etc slik at bilbatteriet KUN sørget for fremdrift.

Eller hva da med en god gammeldags webasto ell. ?

Det var jo vanlig i elbiler tidligere..

 

Hva om det fantes en generator med ett standard bilbatteri som sørget for strøm til varmeapparat, lys, radio, aircondition, etc slik at bilbatteriet KUN sørget for fremdrift.

Eller hva da med en god gammeldags webasto ell. ?

Det var jo vanlig i elbiler tidligere..

 

 

Sørger Webasto for strøm til lys, radio, stero, etc?

Nei, men den øker rekkevidden ved å bruke mindre strøm på å varme opp bilen.

 

Du kan jo også gå for varmekilder som ikke krever strøm, så som en dickinson-ovn.

Siden du da får en del varme tilgjengelig kan du jo også bruke denne energien til å produsere strøm, eksempelvis ved å bruke en turbin som går på vanndamp..

 

Webasto og dens slektninger bruker jo faktisk noe strøm.

Nei, men den øker rekkevidden ved å bruke mindre strøm på å varme opp bilen.

 

Du kan jo også gå for varmekilder som ikke krever strøm, så som en dickinson-ovn.

Siden du da får en del varme tilgjengelig kan du jo også bruke denne energien til å produsere strøm, eksempelvis ved å bruke en turbin som går på vanndamp..

 

Webasto og dens slektninger bruker jo faktisk noe strøm.

 

Bruker ikke leafen solseller for å drive AC annlegget?

 

 

Ellers så bruker Fisker en generator for å drive elektrisk motor, men tror de gikk konk, og syntes å huske at Golf GTE og i8 bruker en blanding av generator og hybrid modus.

Endret av bigggan

Solcellene i Leaf er neppe nok til å drive AC-anlegget særlig bra, det er ikke store panelet den er utstyrt med..

 

Fisker brukte en Ecotec-motor på 265hk i sin Karma ja.. Du har rett i at de er konkurs.

Opel Ampera og Chevrolet Volt er vel de eneste på markedet i dag som har tilsvarende konsept..

Dog skal det sies at Ampera og Volt har en mekanisk kobling mellom bensinmotor og drivverk i enkelte situasjoner.

Normalen er dog at det ikke er noen mekanisk kobling, og at bensinmotoren kun bidrar til å lade batterier.

Bygge om veiene slik at det er induksjon i veiene i urbane strøk. Ellers må man finne opp bedre batterier med mer energi, men liker ikke tanken å samle mer energi i lite volum, med tanke på sikkerhet.

Induksjonslading mens man kjører er trolig det heteste tipset, dette er vel også testet ut enkelte steder i verden mener jeg.. Var det ikke i Japan de testet induksjonslading av busser?

 

 

BMW i3 kommer vell med en modell med generator.

Ja, men da er den jo pr. definisjonen norske myndigheter bruker ikke lenger en elbil uansett.

Endret av Snylter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...