BareGjest Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 Hei, Min gamle Nexus 7 ble denne uken byttet ut med en Ipad Air 16Gb kjøpt på tilbud. Etter litt bruk så demrer det for meg at dette mest sannsynlig ikke var det beste kjøpet jeg har gjort. Min bruk er relativ enkel, jeg bruker nettbrettet for å aksessere media jeg har liggende på HTPC eller NAS. Ting skal enten streames når jeg er hjemme, eller legges over slik at jeg ha de tilgjengelig når jeg er ute og reiser(video og PDF). Her har jeg enn så lenge kommet ganske kort, så behøver hjelp med følgende: 1. Jeg har en HTPC med delt mappe, og en NAS med flere delte mapper. Finnes det en app som tillater meg å koble meg opp til disse mappene og se det som ligger der slik at jeg kan se det på ipad`n? 2. Samme som før, men denne gangen ønsker jeg å kopiere ting over - slik at jeg har det tilgjengelig på reise. 3. Om jeg forstår det riktig så fungerer filsystemet slik at den enkelte filen legger seg under appen filen tilhører. En PDF lastet ned til ibook vil da legge seg under ibook, og være utilgjengelig for andre ebook lesere? Betyr dette at dersom jeg flytter video over til ipad`n, så må filene legge seg under en og kun en videospiller? Hva skjer dersom jeg ønsker å bytte video spiller? Jeg har søkt litt, og det virker som om alt må gjøres via itunes. Det synes jeg er trasig. På et android brett så søker du selv opp alt som ligger lokalt på nettet ditt og henter det du ønsker, du har ikke behov for en tredje maskin for å gjøre dette. Jeg har i utgangspunktet ingenting imot itunes, men forstår ikke hvorfor jeg må ha en tredje maskin for å administrere brettet mitt? Android klarer å hente ting selv - klarer ipad det? Lenke til kommentar
MobilNerd Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 Jeg er ikke en ekspert. Til ditt bruk tror jeg du har bommet med kjøp av iPad. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 Kan godt hende du har kjøpt feil dings. Jeg er en stor tilhenger av Apple sine produkter, og har flere av dem. Men prinsippet er uansett at man kjøper riktig verktøy til riktig jobb. Alle de ulike nettbrettene dekker litt ulike behov, iPad/iOS er ikke likt xxx/Android, xxx/Windows. Sånn du beskriver det du har behov for så er det mye mulig et Android/Windows-brett vil kunne dekke det bedre. Det får andre svare på, jeg har ikke noe sånt produkt. Mitt innspill er av mer generell karakter...:-) Lenke til kommentar
BareGjest Skrevet 29. november 2014 Forfatter Del Skrevet 29. november 2014 Jupp, ser ut som feil dings. Fikk kjøpt det på tilbud, så i verste fall så blir det finn.no. Har alltid vært litt nyfiken på apple sin verden, det var iallefall verdt en kikk Lenke til kommentar
BareGjest Skrevet 30. november 2014 Forfatter Del Skrevet 30. november 2014 (endret) Etter å ha rotet litt frem og tilbake så ser jeg at det finnes muligheter for å gjøre dette, til tross for at det er mye enklere gjort på en android enhet. Flere apper har mulighet for å opprette en lokal webserver, som tillater deg å koble deg opp til aktuell app via en ip:port adresse og deretter legge over filer du ønsker å ha tilgjengelig i den ene appen. Et godt alternativ til itunes på pc er en applikasjon som heter CopyTransApp, som du installerer på pc eller mac. Dersom du deretter kobler ipad`n til med usb-kabel så får du mulighet til å legge over filer til de appene du ønsker å åpne filen med. Ser ikke ut som om du får lagt over filer til apple sine egne apper, kun de du i installerer selv. Hva trådløs kobling mot nas angår så har jeg faktisk funnet en som fungerer nogenlunde, FileExplorer. Bruker gratis versjonen enn så lenge, den har noen begrensninger hva åpning av filer angår men det går fint an å overføre trådløst samt tillordne filene apper i etterkant. Lar tråden stå åpen noen dager i tilfelle noen har noe mer å komme med. Må avslutningsvis få lov til å si at jeg er litt skuffet over ipad`n med tanke på hvor godt omtalt den er. Mesteparten av forslagene jeg har fått på dette problemet er å sende ting til seg selv på e-post - som var en populær måte å overføre filer på i 2005 om jeg ikke husker helt feil. Endret 30. november 2014 av BareGjest 2 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 30. november 2014 Del Skrevet 30. november 2014 Klart du er misfornøyd med iPad, du har jo kjøpt et verktøy som dekker andre behov enn de du har. Det betyr ikke at det er noe feil med iPad, men du hadde kommet bedre ut med noe annet til det bruket du skisserer. For meg er for eksempel iPad helt perfekt, og mye bedre enn noe annet ville vært. Men det er fordi den dekker de behovene jeg har på en perfekt måte...og hos meg ville en Android/Windows dings vært feil og dermed ville jeg også vært en misfornøyd bruker. Men det hadde ikke vært dingsen sin skyld...:-))) Lenke til kommentar
BareGjest Skrevet 30. november 2014 Forfatter Del Skrevet 30. november 2014 Det er jo ikke avanserte ting jeg har behov for. Jeg har behov for å få lov til å flytte på ting over på nettbrettet mitt. På en enkel måte. Helst trådløst. Jeg hadde en ipod (for de som husker hva det var for noe) for 15 år siden, og syntes også den var forferdelig håpløs å bruke. I motsetning til et nettbrett som du fint kan bruke as-is, så krevde jo en ipod at du flyttet noe over. Ved å bruke itunes. Jeg må innrømme at jeg er veldig overrasket over at ting gjøres på nesten samme måte fremdeles. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå