Gå til innhold

Hjelp til valg av speilreflekskamera.

Anbefalte innlegg

Heisann! Må dessverre plage dere litt med enda en tråd for hjelp til å kjøpe speilreflekskamera.

Satt igår og så igjennom alle kamera tilbudene som var der ute og kom bare over ett jeg kunne tenkt meg. Men innen jeg kom hjem fra jobb var kameraet dessverre utsolgt.

Altså, jeg har ikke hatt speilrefleks før, men har prøvd meg litt frem og mener dette er det rette valget for meg. Er ikke noe veldig fotointeressert, men liker å ta bilder når jeg er på ferieturer, fjellturer og lignende. Henger også en del på Detailersclub, så bilder av bil og lakk blir nok noe jeg kommer til å ta.

Jeg har kommet frem til at jeg ikke vil gi mer enn rundt 4 til 5 tusen for kamera inkl. veske, minnekort og et basic objektiv.

Såeh har funnet denne "pakka" som jeg er veldig nær ved å kjøpe. Flott om dere kunne sagt ifra om jeg gjør tidenes bomkjøp her eller om dette er det beste jeg kan få kjøpt i min prisklasse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et flott kamera til en meget god pris. Det er ikke helt klart om det er 18-55 VR f/3,5-5,6 G eller 18-55 VRII f/3,5-5,6 G objektivet som følger med, men det er uansett billig.

Det du kan bomme på er om du egentlig trenger et supert kompaktkamera eller et speilløst kamera som er enda mindre. (siden du ikke er veldig fotointeressert) Husk at mye av poenget med systemkameraer er at man kan bytte objektiv sånn at man bruker et objektiv som er optimalt for oppgaven.

Ellers kan du ikke gjøre mye feil ved å kjøpe Nikon D5200.

Lenke til kommentar

Ja, skjønner hva du mener. Jeg er en veldig usikker person når det kommer til ting som koster litt penger og jeg ikke vet så mye om. Derfor har jeg egentlig bare bestemt meg for et speilrefleks, da foreldrene mine har ett 550D jeg har lånt når jeg har hatt behov for det, som jeg har likt veldig godt.

Og er jeg på ferie har jeg som regel alltid med meg en sekk, så størrelsen har egentlig ikke så mye å si. (innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig.)

Men hva er egentlig forskjellene på de to objektivene du nevner?

Lenke til kommentar

Det er en del små forbedringer i stabiliseringen og annet som gjør at VR versjonen ikke er verdt like mye som VRII. Så vidt jeg vet så er begge skarpe og fine.

Hvis du liker speilrefleks så er det et godt argument, en fornøyd fotograf er en god fotograf.

Okei.

Tror du det er bedre å gå for D3200 istedenfor med en så kalt alt-i-ett linse (AF-S DX 18-105 VR)?

http://www.netonnet.no/art/foto-og-video/speilreflekskamera/nybegynner/med-tilbehor/nikon-d320018-105slrkitenel14/205695.8268/

Endret av Krapylen
Lenke til kommentar

Med dagens kvaliteter på speilreflekskameraer så er det nesten umulig å ikke få noe som er bra og yter godt. Men det er klart at du får likevel det du betaler for, dyrere kameraer har gjerne bedre egenskaper og flere finesser.

Disse egenskapene kan gå på AF (autofokus, spes følgefokus), antall bilder pr sekund, ISO egenskaper etc, men intet blir som som kjent bedre enn det svakeste leddet. I de fleste tilfeller så er det faktisk brukeren (manglende kunskaper og teknikk), det neste som gjerne kunne ha vært merkbart oppgradert/forbedret er kvaliteten på objektivet som gjerne blir levert sammen med kameraet.

Jeg har til dags dato ikke kjøpt et DSLR med kit-objektiv, fordi jeg vil ha bedre kvaliteter og egenskaper enn hva disse objekttivene gjerne innehar. MEN, de har blitt merkbart bedre i senere tid, det skal jeg ikke kverulere på.

Det jeg i første omgang tenker på de er svak optisk kvalitet, og dårlig lysstyrke, og svak lysåpning er en av de største "bremseklossene" jeg vet om. Der er det klart at alle har forskjellig krav, behov og meninger, men at de fleste nybegynnere gjerne vil skifte ut kameraet sitt med et nytt for å få "bedre" bilder er ganske vanlig. Mens 7:10 av dem kanskje hadde hatt best av å øke sine kunskaper og heller velge et annet objektiv med bedre kvaliteter og egenskaper.

Nikon er et meget godt merke, og tilgangen på meget gode og pent brukte objektiver er stor. Mange har også valgt Nikon, og da kan det også være lettere å spørre noen du kjenner om hjelp/tips. Dine foreldre har jo Canon, og det samme gjelder der.

Sony og Pentax er også meget gode kameraer, men utvalget av brukt optikk er ikke like stort og bruken av disse merkene er ikke like stor, men det er absolutt kameraer og objektiver av meget høy og god kvalitet. De har også egenskaper som værtetting (på enkelte kameraer og objektiver) og stabilisering på bildebrikken, slik at alle objektiver blir stabilisert og dermed også mindre kompliserte og billigere i innkjøp.....

Ta deg god tid etter at du har kjøpt deg et kamera, sett deg ned med kamera, bruksanvisning og kanskje en eller annen kunskapsartikkel som kan gi deg mange gode tips og forklaringer. Denne her liker jeg meget godt, den er skrevet av en meget kunskapsrik person som heter Geir Brekke,

https://foto.no/artikler/kunnskap/kunnskap/43380-den-fotografiske-verktøykassen

Det ligger flere kunskapsartikler her, om det er noe for deg,

https://foto.no/cgi-bin/articles/articleList.cgi?articleCategoryId=27

Lykke til :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bare hyggelig :)

Dette objektivet har jeg ikke kjenskap til personlig, men ser av denne testen her at det ikke er helt den største optiske kvaliteten, men at det likevel yter greit i forhold til prisen.

http://www.photozone.de/reviews/410-nikkor_18105_3556vr?start=2

Jeg personlig vil ikke ha objektiver med et zoomomeråde med mer enn 3 (-4 X ganger zoom) max,

105:18 = 5,8 altså 6 X zoomomeråde, nå er ikke det så "ille", men når en i tillegg får med at det kun er f/5,6 i teleenden av objektivet så "rynker" jeg litt på nesa......

3 - 4X zoomomeråde og lysstyrke f/2,8 gjennom hele zoomomerådet er hva jeg ønsker av et zoomobjektiv, for det gir en mye større fotografisk frihet om lyset blir litt "dunklere" slik det gjerne er ute på denne årstiden....

Jeg forstår at du har et budsjett å forholde deg til, og at dette er et meget godt tilbud, det er det ingen tvil om.

Mulig jeg hadde valgt denne pakken jeg også innenfor dette budsjettet, om jeg skulle ha kjøpt nytt kamera.

Ved å se på markedsplassen til f.eks. Foto.No, så kan du finne mange flotte kameraer og objektiver til en meget fornuftig sum. Og mange av dem har både kvittering, original embalasje og i noen tilfeller også en superforsikring inkludert i prisen.

Den pakken du vurderer, kan du jo også utvide med et optisk bedre og mer lyssterkt objektiv etterhvert som kunskaper øker og du ser i hvilket arb.omeråde til objektivet du tar flest bilder og trives best med arb.avstanden til dine motiver.

Er det noe her som blir litt forvirrende og/eller uklart, så får du bare si i fra. Skriver slik jeg er vant til tenke/jobbe, og da er det ikke alle som helt forstår hva en egentlig mener med enkelte ord/utrykk....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Blendertallet sier ingenting om den optiske kvaliteten på objektivet, men kun hvor mye lys det slipper inn.

Et eksempel er Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM. Dette er, rent optisk, et særdeles godtytende objektiv. Bildekvaliteten er helt på høyde med Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM. Førstnevnte har fordelen med at det har et større zoomområde, mens sistnevnte har fordelen ved at det har større blenderåpning gjennom hele zoomområdet og særlig i sin teleende.

Hva som gir mest frihet av større blenderåpning eller større zoomområde (med god optisk kvalitet som fellesnevner), er veldig subjektivt.

Nikon D5200 er et flott kamera og den pakka til 3900 kr. er mye for pengene.

Endret av Andreasfe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blendertallet sier ingenting om den optiske kvaliteten på objektivet, men kun hvor mye lys det slipper inn.

Et eksempel er Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM. Dette er, rent optisk, et særdeles godtytende objektiv. Bildekvaliteten er helt på høyde med Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM. Førstnevnte har fordelen med at det har et større zoomområde, mens sistnevnte har fordelen ved at det har større blenderåpning gjennom hele zoomområdet og særlig i sin teleende.

Hva som gir mest frihet av større blenderåpning eller større zoomområde (med god optisk kvalitet som fellesnevner), er veldig subjektivt.

Nikon D5200 er et flott kamera og den pakka til 3900 kr. er mye for pengene.

Er helt enig med deg i det med tanke på lysstyrken, men nå dreide mitt svar seg om et helt konkret objektiv som ikke fikk allverdens god kritikk for de optiske egenskapene. Og når det i tillegg er lyssvakt, så blir ikke forventningene til hva det presterer akkurat større.

Men hva som er "godt nok" eller passer best for deg, trådstarter eller meg, er muligens 3 helt forskjellige ting. Derfor er det vanskelig å komme med en fasit som passer for alle, mitt svar kom kun ut i fra mine preferanser og synspunkter, mens for andre vil det kunne være noe helt annet.......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...