Gå til innhold

Mistet kort - fått levert tilbake?

Superfruit

Anbefalte innlegg

Det virker som at Bisnod og Experian har gode effekter. Hva er egentlig en kredittvurdering? Jeg har ikke kredittkort, bare vanlig bankkord, så ingen kan vel ta opp lån med det?

Hvis Bisnod og Experian-registrering sikrer deg MER, hvorfor er ikke alle registrert der?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er i tillegg veldig skummelt at hvis jeg registrerer en sperre der, kan en med opplysningene mine bare åpne den igjen, da nummeret mitt finnes på nett, og han har notert navn og personnummer så klart. I tillegg er jo bokstav-koding bare for å sikre at du er en fysisk person. Altså same shit hva jeg gjør, den kan bare oppheves av svindleren selv.

Lenke til kommentar

Det virker som at Bisnod og Experian har gode effekter. Hva er egentlig en kredittvurdering? Jeg har ikke kredittkort, bare vanlig bankkord, så ingen kan vel ta opp lån med det?

Hvis Bisnod og Experian-registrering sikrer deg MER, hvorfor er ikke alle registrert der?

Jeg har forsøkt å beskrive det for deg, men jeg kan forsøke å utdype det ytterligere.

Om ditt person nummer (alle 11 sifferene) kommer i "feil hender" så KAN det bli gjort ting du kan få regningene på etterhvert.

F.eks. så kan det bestilles et mobilabonnement i ditt navn, og ved f.eks. mange utenlands samtaler, så kan du ende opp med skyhøye regninger.

Eller så kan det bestilles nye kreditkort i ditt navn, og til det så trengs det stort sett bare ditt person nummer.

Det kan taes opp lån i fra forskjellige utlånere, ved hjelp av ditt person nummer.

Dt kan også gjøres kjøp over nettet i ditt navn, som betales på det kortet de har detaljene på, slik som kortnummer, utløpsdato og cvc nummer. Men har du sperret det kortet, så får de ikke gjort det......

Til mye av dette så trengs det ingen id-papirer, og det holder med å ha pugget dine personalia. Andre ting kan gjøres på nettet, og der trengs det også bare ditt person nummer.

MEN, for å få til dette så må det gjøres en kreditvurdering av deg, og om du evt. har betalingsanmerkninger, har store lån fra før, liten inntekt så er det ikke sikker t at det vil lykkes for dem å ta opp lån e.l. i ditt navn. Men om du har en god kreditscore, så kan det gjøres flere ting i ditt navn, ved hjelp av dine personalia.

Det er her den kreditsperingen kommer til nytte, for da får de som må undersøke din kreditverdighet beskjed om at det ligger en sperre for disse opplysningene, og nye lån eller mobilabonnement kan da ikke bestilles i ditt navn.

Men du får heller ikke tatt opp lån eller bestillt deg et nytt mobilabonnement på deg selv heller så lenge den sperren er aktiv.

Hos Experian så kan du legge inn den sperren på deg selv ved å registrere deg ved hjelp av bank-id brikken, og når du evt. har behov for å fjerne den sperren etterhvert, så logger du deg bare inn nytt hos Experian og fjerner den selv.

Hos Bisnode så må du sende en mail, hvor du legger ved et bilde av ditt sertifikat e.l., så legger de inn den sperren på deg. Når det er gjort, så får du et brev i posten med en kode for å kunne fjerne den selvpålagte sperren igjen. Mer info står i brevet som du får av dem.

Denne sperren er det kun du som får gjort, og det er kun du som kan fjerne dem igjen.

Derfor kan det også være en idé å ta kontakt med posten, slik at du får tilsendt et skjema som gjør at de legger inn en sperre så ingen får tatt en adresseforandring i ditt navn. Slik at posten din ikke plutselig skifter adresse, for det er en av "triksene" de kan bruke for å få tak i de varene som er bestillt i ditt navn over nettet, for de har jo også ditt kortnummer, utløpsdato og cvc nummeret ditt om du ikke har sperret kortet ditt......

Endret av fotonisse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men for å komme inn på Bisnod og Experian skrev jeg jo at problemet var at man kun trengte personalia. Altså mobilnummer og fødselsnummer. Derfor kan jo jeg gå inn og ''stenge meg'', mens andre kan gå inn og skru meg på igjen.

Har sperret kortet, er jeg da trygg? Best å bare stole på fyren og tenke han er snill?

Lenke til kommentar

Dette gjøres via nettet eller brev, og den sperren får du ikke løst opp ved å kun ha personlia. Hos Experian trenger du jo en bank-id brikke for å lage deg en "profil". Hvordan skal noen kunne vite ditt personlige passord du har der?

På Bisnode så sendes dette via e-post, og e-post adressen din lå vel ikke sammen med bankkortet?

I tillegg så forlanger de ett innscannet bilde av ditt id-kort (førerkort eller bankkort), og en signatur i tillegg på ett ark ved siden av det scannede id-kortet. Så får du en bekreftelse på e-post, og du får en kode i posten får å kunne låse opp sperren når du selv ønsker, eller føler at det er forsvarlig og fjerne den igjen.

Ingenting av dette kan gjøres kun ved å ha dine personalia, hverken å lage sperren eller å fjerne den igjen.

Men du bør gjøre dette snarest mulig, for det er "lenge siden" du la ut tråden din, og det de kan gjøre med dine personalia i hånden er ganske mye. Og det kan føre med seg store økonomiske vanskeligheter, som det kan være vanskelig å komme utav i ettertid......

Har du lagt inn en slik sperre, så synes jo også at du har gjort det kan for å unngå problemer, om det skulle skje noe du ikke setter pris på for å si det slik......

Dette er bare ett velment råd til deg, hva du velger å gjøre er selvfølgelig opp til deg, jeg er i hvert fall ikke i tvil om hva jeg hadde gjort.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde han ikke sagt han jobbet på stedet jeg mistet det, hadde jeg vært trygg. Jeg kjenner alle som jobber der, og han jobber IKKE der. Kanskje han ikke trodde jeg var fast kunde, enten for å berolige meg, eller lure meg. Men her LYVER han jo.

Det kan jo hende han jobber der med å vaske, levere varer eller lignende.

Å sperre kortet hjelper ingenting mot at dine personalia har vært i fremmedes hender.

Hadde jeg vært deg hadde jeg sperret kortet umiddelbart og bestilt nytt. Selv om du stoler på fyren kan nemlig noen andre ha skrevet av kortnummer og cvc før han fant kortet.

Kredittsperre hadde jeg ikke brydd meg med, det blir for drøyt for så lite.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kredittsperre hadde jeg ikke brydd meg med, det blir for drøyt for så lite.

Virker som at det er det mest seriøse som kan misbrukes og være vanskelig å fikse i?

Men hvis man ikke har planer om å ta opp lån, skaffe kredittkort, eller skrive abonnementer, da kan man jo like greit stenge kredittvurderingen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...