Superfruit Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 Hei! Mistet bankkortet mitt, men fikk det levert tilbake. Hvis den som leverte til meg hadde uærlige hensikter, hadde han tid til å notere seg navn, personnummer, og andre opplysninger, for deretter å ringe banken og ta opp et lån i mitt navn, f.eks, eller andre uærlige hensikter. Fikk beskjed om at mistet kort ikke ville blitt levert tilbake hvis det var meningen å misbruke, men det er jo bare bullshitt, det er jo ikke kortet i seg selv som er viktig, men opplysningene på kortet, sant? Hvis kortet i seg selv skulle hatt verdi, ville man trengt koden for å ta ut penger, og å være tvillingen min for å lure banken ved personlig oppmøte. Men siden det er opplysningene som er viktige, da bør jeg kanskje stenge kortet? Skal bytte ut selve det fysiske kortet snart uansett, da stenger de vel tilgangen ved bruk av det jeg mistet og fikk tilbake nå? Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 Vanlig praksis er at du får utstedt et nytt kort, selv om det gamle har kommet til rette. Så ring banken umiddelbart og bestill et nytt kort, det gamle vil bli kassert. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 Ring banken og steng kortet og få tilsendt nytt. Man vet aldri, og jeg har aldri måttet betale for dette. Lenke til kommentar
Superfruit Skrevet 29. november 2014 Forfatter Del Skrevet 29. november 2014 Skal bestille nytt kort, Uderzo. Spørsmålet er bare om IDentiteten min er stjålet nå? Lenke til kommentar
Superfruit Skrevet 29. november 2014 Forfatter Del Skrevet 29. november 2014 Herr Brun; Det er vel bare bullshit at det er det fysiske kortet som er viktig, sant? Det eneste viktige er opplysningene? Mor sier at det krever en større investering av tid for å få tatt opp lån i mitt navn, og at det ikke er ''bare-bare'' å stjele IDentiteter? Jeg fikk jo tilbake kortet, og hun mente da at hvis han ville bruke det mot meg, ville han bare kastet det etter å ha tømt kontoen, noe han trenger en kode til, som han ikke har? Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 Har kortet også en Visa-del? Da kan kortet misbrukes på nett hvis noen skriver ned kortnummer foran på kortet, utløpsdato og sikkerhetskode bak på kortet. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 Herr Brun; Det er vel bare bullshit at det er det fysiske kortet som er viktig, sant? Det eneste viktige er opplysningene? Mor sier at det krever en større investering av tid for å få tatt opp lån i mitt navn, og at det ikke er ''bare-bare'' å stjele IDentiteter? Jeg fikk jo tilbake kortet, og hun mente da at hvis han ville bruke det mot meg, ville han bare kastet det etter å ha tømt kontoen, noe han trenger en kode til, som han ikke har? Et boliglån kan nok kreve litt tid, dog er ikke det tilfellet med forbrukslån og kredittkort. Formidlerne av disse tjenestene reklamerer hyppig med at det tar fem minutter å få svar. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 Så lenge kortet ditt og da også identiteten din har vært ute av din kontroll, så ville jeg forterst mulig ha sperret det, og bestillt et nytt. Det er jo ikke sikkert at det er han som leverte tilbake kortet ditt er han som fant det i utg.pkt., og da vet du ikke hva som kan være bestillt på nett e.l. heller. Så få sperret dette så fort som mulig!!! Identiteten din kan brukes til flere ting, bl.a. lån på nettet, bestille varer, tegne abonnement i ditt navn etc. Så hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt kontakt med Experian og Bisnode for å få sperret tilgangen til å kredittsjekke deg, det vil også da sperre for mulighetene til å låne penger, åpne abonnement etc, så lenge det ikke kan sjekkes ut om du er kreditverdig. Posten kan det også være en idé å kontakte, slik at du kan få sperret muligheten til at noen kan foreta en adresseforandring for å få tak i evt. varer etc. som kan ha blitt bestillt og betalt allerede med ditt bankkort. Better safe than sorry....... Lenke til kommentar
Superfruit Skrevet 29. november 2014 Forfatter Del Skrevet 29. november 2014 Det er jo ikke transaksjonsdag i dag, så har vel ''frist'' til søndag kveld med å ringe noen? Holder det ikke bare ringe banken? Lenke til kommentar
Superfruit Skrevet 29. november 2014 Forfatter Del Skrevet 29. november 2014 Det er jo ikke transaksjonsdag i dag, så har vel ''frist'' til søndag kveld med å ringe noen? Holder det ikke bare ringe banken? Kortet er kun tilkoblet en bank, det er vel ikke nødvendig å ringe alle bankene mine da, siden jeg ikke har kort tilhørende dem, selv om min ID er den samme hos alle? Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 (endret) Du må sperre kortet i den banken du har den tilhørende kontoen til kortet. Netthandel og andre bestillinger gjøres fint 24/7, og med kortnummer, utløpsdato og cvc kode, så har de absolutt alt som trengs for å kjøpe det de har lyst på via nettet. Det i tillegg til dine personalia, så er det desverre mye "ugang" som kan bli gjort, og som kan gå utover deg i etterkant. Så det kortet hadde jeg sperret umiddelbart. Derfor så hadde jeg også foretatt de andre tingene jeg foreslo i det forrige innlegget, for ett forbrukslån e.l. er det fort gjort å søke om. Men har du sperret deg for kreditvurdering, så får de ikke gjort det, om det er noen som har hatt kortet/identiteten med uærlige hensikter..... Endret 29. november 2014 av fotonisse 1 Lenke til kommentar
Superfruit Skrevet 29. november 2014 Forfatter Del Skrevet 29. november 2014 Hva har Experian og Bisnod med meg å gjøre? Fikk sperret kortet, men andre person-sensitive opplysninger har de jo fortsatt? Er ID'en min rett og slett stjålet? Lenke til kommentar
Woltox Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 Er du degselv? uansett bare å prøve å ringe politiet for å si at du trenger ny identitet da du har mistet bankkortet ditt... Nejda. Ta det med ro! Lenke til kommentar
Superfruit Skrevet 29. november 2014 Forfatter Del Skrevet 29. november 2014 Hadde han ikke sagt han jobbet på stedet jeg mistet det, hadde jeg vært trygg. Jeg kjenner alle som jobber der, og han jobber IKKE der. Kanskje han ikke trodde jeg var fast kunde, enten for å berolige meg, eller lure meg. Men her LYVER han jo. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 Det er sikkert smart å være skeptisk. Jeg fant for ikke lenge siden en iPhone med førerkort, visakort og kredittkort i omslaget. Sikkert nok info til at jeg kunne gjort noe faenskap, men jeg brukte det kun til å finne eieren. Tror han var fornøyd med utfallet. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 Hva har Experian og Bisnod med meg å gjøre? Fikk sperret kortet, men andre person-sensitive opplysninger har de jo fortsatt? Er ID'en min rett og slett stjålet? Den kan være det, men det kommer jo an på hvem som har hatt tilgang til kortet ditt og om de er til å stole på....? Experian og Bisnode har ingenting med deg å gjøre i utg.pkt., det er dit "butikker" (om det skal kjøpes noe på kredit eller f.eks. tegne et nytt mobil ab., bare for å nevne noe) og utlånssteder henvender seg for å se om noen er kreditverdige. Ligger det en sperre der, så er det heller ingen som får lånt eller åpnet abonnement i ditt navn. Så dette er kun opp til deg over hva du vil gjøre, mitt forslag kommer pga startinnlegget ditt, der du skriver at dette er noe du frykter med tanke på at dine personalia har vært i fremmedes hender...... Slik kan du da sperre for at slike ting vil skje, men om du ikke frykter det, så er det jo bare å la være. Denne sperren kan du selv fjerne når du ønsker det, så det var bare ett velment forslag i forhold til hva du selv fryktet kunne ha skjedd. Lenke til kommentar
Superfruit Skrevet 29. november 2014 Forfatter Del Skrevet 29. november 2014 Hvordan går man fram for å kontakte de? Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 Her har du noen forslag på fremgangsmåte til flere ting, men hvor langt du vil ta dette av frykt for å bli svindlet på noen måte må du avgjøre selv. https://idtyveri.info/min-id-er-misbrukt/ Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 1. desember 2014 Del Skrevet 1. desember 2014 Kortet i seg selv kan bli benyttet som legitimering, så det er ikke helt verdiløst, ufattelig få om du ser bort i fra dørvakter på byen ser på bildet. Opplysningene på kortet er brukbare så lenge kortet er inntakt. Personnummer og sånt er jo alltids en litt skummel greie, man hører jo til stadighet om dem som har bestilt kredittkort på nettet og fått disse tømt. Lenke til kommentar
Superfruit Skrevet 1. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2014 Mitt personnummer er nå fritt vilt, og det må jeg vel bare akseptere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå