E.C. Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 Jeg har inntil nylig hatt to biler. En hovedbil og en bil #2. Bil #2 har vært en billigbil og denne var det ansvarsforsikring på og da 20% bonus ettersom jeg ikke har hatt den så lenge. Denne uka var jeg uheldig og sklei inn i en annen bil på glattisen. Dette var med min bil #2, og etter skadene den fikk ble den sendt direkte til høggeren. Bilen jeg kjørte i fikk litt småskader, noe jeg kanskje vil anslå i regionen på 20k, avhengig av hvordan verkstedet velger å fikse dette. Nå er jeg opptatt av å komme best mulig ut av det økonomisk. Ansvarsskader har ingen egenandel og om jeg lar forsikringen dekke skaden mot bonustap så ender jeg opp med å betale ingenting. Bonusen til min hovedbil blir jo heller ikke påvirket. Om jeg bare fortsetter med 1 bil framover så kan jeg overføre bonusen fra min hovedbil til neste og ikke tenke mer på dette. Gitt at jeg lar det gå på forsikringen og får 30% tap vil det føre min andrebil på -10% i forsikringspremie og vil bli litt ugunstig om jeg får behov for å kjøpe en bil til. Det som er saken er at min potensielt forsikrede 3. bil vil da starte på 20% igjen. For å forsikre en bil så trenger man ikke å være eier av bilen. Så om jeg skal ha en bil #2 igjen så kan jeg bare forsikre en bil til noen jeg kjenner og kjøpe meg en bil #2 og forsikre det som min 3. bil med 20% bonus. Videre tar min kompis og forsikrer bilen sin tilbake på seg og jeg har plutselig en 2. bil igjen og den starter på 20% og ikke -10% eller hva det måtte bli. Teknisk sett så virker det å være mulig og jeg har prøvd å spørre forsikringsselskapet om dette og fått noelunde bekreftende svar. Allikevel så virker det jo litt rart at det skulle være såpass lett. Vil det ikke kunne regnes som noe slags svindel om man bevisst går inn for å omgå regelverket? 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 (endret) Det jeg hadde gjort er å tatt skaden med selskapet du har i dag, for deretter nyregistrere bilen hos ett nytt selskap og få 20% bonus. Så lenge du ikke ber dem om å hente bonus så gjør dem det stort sett ikke når det er snakk om startbonus heller. Dersom du skal flytte bilen tilbake blir malusen (negativ bonus) stående i 3 år som regel før den slettes, samme gjelder bonus. Endret 29. november 2014 av Priim Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 Når du avskilter en bil følger denne bilens bonus deg til neste bil du anskaffer. Det vil si at din 10 % malus fra bil nummer to vil "smitte" over på bil nummer tre med mindre du lar det gå en viss tid til du anskaffer ny bil (i mitt forsikringsselskap er denne tidsperioden to år). I forsikringsselskapets øyne kjøper du nemlig ikke bil #3, du erstatter bil #2. Det er for så vidt legitimt å erstatte bil #2 på en annen måte, men det vil bli betydelig dyrere for deg å ha en bil forsikret med 10 % malus enn det er å bare vente x år til bonus-/malusretten faller bort. Det vil også være mer fordelaktig for deg med tanke på at ved å bare vente bort "straffen" vil du også kunne arve bil #1s fordelaktige bonus til ny #2 - som antagelig er bedre enn 20 %. Priims forslag innebærer forsikringssvindel, og må leses med de risiki som medfølger dette i bakhodet. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 29. november 2014 Forfatter Del Skrevet 29. november 2014 Jeg har spurt forsikringsselskapet om hvor langt tid det ville ta før malusen gikk bort og kundeveilederen mente at den aldri ville gå bort, noe jeg stusset litt på (ettersom opparbeidet bonus forsvinner når du ikke har hatt en bil forsikret på 3 år). Jeg har vraket min bil #2 som var involvert i ulykken og skjønner at om jeg anskaffer enda en bli nå så blir det ikke en ny #3, men erstatning for #2 og dermed malus som følger med. Problemstillingen er heller at hvis jeg anskaffer to biler til (for totalt 3) så vil den ene av de nye bilene få forsikringen med malus på, mens den andre få en "nyregistrert forsikring" på 20%. Da kvitter jeg meg med malusbilen og står igjen med min hovedbil og en "ny andrebil" som da har bonus på 20%. Jeg ser ikke hvordan jeg kan bli tvunget til å bruke forsikring med malusen på i dette tilfellet. For da har jeg altså en stund med 3 aktive forsikringer og 3 biler forsikret på meg samtidig. Når jeg går ned til 2 biler igjen så kan vel ikke selskapet tvinge meg over på min 2. bilforsikring (i kronologisk rekkefølge) og malusen den bærer med seg? 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 Nei, selskapet kan ikke pålegge deg å "overta" bil #2s malus på bil #3. Men en hypotetisk bil #4 (#2s andre erstatningsbil) vil overta den. 1 Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 29. november 2014 Forfatter Del Skrevet 29. november 2014 Det var slik jeg tenkte også. Da blir det antaglivis til at jeg forsikrer 3 biler på meg midlertidig og videre går ned til 2 igjen for å unngå å betale på malusen. Gitt at jeg skal ha to biler forsikret på meg samtidig i nærmeste framtid igjen. Takk for svar! Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. november 2014 Del Skrevet 30. november 2014 Hvorfor har du fått kun 20% på bil nr. 2? Man får da normalt like mye bonus som man har på bil 1, men da kun inntil 50%.. 1 Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 30. november 2014 Forfatter Del Skrevet 30. november 2014 Det er fordi jeg først i år har begynt å forsikre bil på meg selv. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 1. desember 2014 Del Skrevet 1. desember 2014 Hvorfor har du fått kun 20% på bil nr. 2? Man får da normalt like mye bonus som man har på bil 1, men da kun inntil 50%.. Om jeg ikke husker feil, noe jeg lurer på akkurat her om jeg kanskje gjør forutsetter det at du har over 50% bonus på en bil før denne effekten slår inn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå