Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpt bolig - uriktige opplysninger om parkeringsplass

jasdf

Anbefalte innlegg

Jeg har havnet i en vanskelig situasjon. For et par måneder siden kjøpte jeg leilighet, annonsert med fast parkering. Jeg har vært kjempefornøyd med boligen så langt. Selger var en eldre dame.

Sjokket ble imidlertid stort da jeg nylig ble kontaktet av styreleder med beskjed om å flytte meg fra parkeringsplassen, da denne ikke følger meg leiligheten. I følge styret hadde tidligere eier kun fått låne denne plassen fordi hun var dårlig til bens. Styreleder forstod imidlertid min situasjon (jeg er avhengig av å kunne parkere bilen min et sted) og tilbød meg å få stå på en annen parkeringsplass midlertidig.

Dette vil jeg si er grov feilinformasjon, og jeg har allerede fått satt en advokat på saken via min boligkjøperforsikring. Jeg hadde ikke kjøpt leiligheten dersom jeg visste at parkeringplassen som ble beskrevet og presentert på visning ikke fulgte med likevel. Jeg liker selve leiligheten veldig godt, men hvis jeg ikke finner noen god ordning ang. parkering vil jeg nok sannsynligvis kreve kjøpet hevet. Det regner jeg med burde gå ganske smertefritt med en så vesentlig feilinformasjon fra selger (?).

Det irriterer meg at noen av partene i denne saken på subtile måter prøver å antyde at jeg bare burde tie og akseptere situasjonen fordi tidligere eier er "så gammel og dårlig, stakkars". Det har jeg overhodet ikke tenkt å gjøre. Imidlertid får det meg til å tenke på følgende:

Hva skjer dersom tidligere eier (dvs. selger) skulle gå bort før en evt. klagesak har blitt gjennomført? Bortfaller mine muligheter for kompensasjon/heving av kjøp? Jeg regner med at klagesaken kommer til å ta tid, og vedkommende (selger) er visstnok på sykehus til stadighet pga. hennes helsetilstand.

Noe jeg også lurer på er i hvor stor grad jeg har mulighet til å kreve kompensasjon i tillegg til evt. heving av kjøpet. Det medfører jo en del kostnader å flytte. Det er heller ingen garanti for at jeg vil finne en ny "drømmebolig" før kjøpet evt. er hevet, og da må jeg isåfall leie et sted fram til jeg finner en ny bolig som jeg har lyst til å kjøpe.

Endret av jasdf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal nok mye til for å heve på bakgrunn av manglende parkeringsplass, selv om dette er en feilopplysning. Det er mulig du kan nå fram med det hvis du som denne gamle damen er dårlig til bens, men ting som kan avhjelpes praktisk talt fullt ut økonomisk ved erstatning gir sjeldent hevingsgrunnlag, og akkurat heving pga. manglende parkeringsplass har man jo til og med en høyesterettsdom om, hvor heving ble nektet. Se rt. 1999 s. 408.

Så fremt det finnes mulighet for å kjøpe eller langtidsleie parkeringsplass rimelig avstand så vil du nok bare kunne kreve erstatning. Men det kan selvfølgelig vise seg så dyrt for selger at hun heller vil heve, hvis du er heldig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ok, takk for svar. Jeg kjenner ikke til noen muligheter for å kjøpe/leie parkeringsplass i umiddelbar nærhet. Det måtte isåfall være i et av de andre sameiene/borettslagene i nærheten, noe jeg ikke har undersøkt. Dette er i et boligområde et stykke utenfor urbane strøk. Det er heller ikke gateparkering her.

Lenke til kommentar

Da er det mulig det stiller seg annerledes. Jeg tenkte umiddelbart sentralt i byen, da det gjerne er her flest krangler om parkeringsplasser. Kan du ikke avhjelpe mangelen med økonomiske midler så er det nok mulig du har hevingsrett. Om du kan kreve erstattet flytteutgifter osv. er jeg ikke sikker på. I utgangspunktet er jo dette utgifter du uansett ville hatt dersom kjøpet ble gjennomført, og regelen er at du ved erstatning skal stilles som om avtalen var korrekt gjennomført. Samtidig er dette utgifter som går fra å være investering i bolig til å være unødvendige, tapte utgifter, og det er et argument for at det skal erstattes. Jeg er ærlig talt ikke sikker, men antar det finnes praksis om spørsmålet. Det er jo ikke helt upraktisk, tross alt. Din advokat vil nok kunne svare deg på det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skjer dersom tidligere eier (dvs. selger) skulle gå bort før en evt. klagesak har blitt gjennomført? Bortfaller mine muligheter for kompensasjon/heving av kjøp? Jeg regner med at klagesaken kommer til å ta tid, og vedkommende (selger) er visstnok på sykehus til stadighet pga. hennes helsetilstand.

Når en person går bort går vedkommendes kontraktsmessige posisjoner over på dødsboet, i praksis vil dette si fellesskapet av arvinger (ved privat skifte) eller en bostyrer oppnevnt av tingretten (offentlig skifte). Du skal i et slikt tilfelle forholde deg til dødsboet.

Når det gjelder spørsmålet om heving/erstatning er jeg enig med de tidligere innleggsforfattere. Dersom det er grunnlag for å heve kjøpe vil det kunne være grunnlag for å kreve flytteutgifter erstattet, siden mangelen ved boligen har påført deg en unødvendig ekstra flytteprosess.

Lenke til kommentar

Det som står over av synspunkter og vurderinger ser for meg både riktig og fornuftig ut.

Et "spor" som jeg imidlertid ville tatt litt videre tak i, det er hvem eller hva det er som bestemmer hvem det er som har parkeringsrett og hvem som ikke har det. Selv om "noen" mener at den gamle damen ikke hadde parkeringsrett og at det ikke følger noen parkeringsrett med leiligheten, så ville jeg ha undersøkt den saken litt nærmere. Det skader neppe å ha en god oversikt over denne problemstillingen.

Problemstilling: Hvis noen beboere har parkeringsrett og andre ikke har det, hvem og hva er det som bestemmer hvem som har denne retten? Hvem er det som "eier" den tidligere parkeringsplassen som damen brukte?

Endret av arne22
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...