Gå til innhold

Mest for pengene-SSD 128/256GB?+Litt annet

Sissel B

Anbefalte innlegg

Jeg tenker på å skifte ut den vanlige harddisken i min ganske nye Asus Vivo VM40B-S111V . Sånn som den er nå er det bare brukt 36 GB på den. Jeg har tilgang til lagring via nettverket på 2 USB harddisker koblet til ruteren og en i en NAS for lagring av bilder og musikk og slikt. Har også tenkt å gjøre om den nåværende 500GB(pluss to andre gamle) til en ekstern USB-disk , så lagring av filer ellers vil nok ikke bli noe stort problem.

Så det jeg lurer på, er hvilken SSD disk som vil gi meg mest for pengene i 128GB eller 256 GB klassen?

Og hvis noen har vært borti disse Asus Vivo pcene, trenger man noe ekstra skinne/holder for å feste SSD disker i disse? (Blir ikke helt klok på den lille bruksanvisningen jeg fikk med, eller det jeg finner på nett)

Funderer også på å sette inn en SSD i en Acer Ascpire TC-120. Kan man da ha begge diskene (den eksisterende vanlige harddisk og SSD) inni pcen samtidig? Er det plass til dette? Finner så lite info om denne pcen. Utrolig irriterende. Den er julgave til en av gutta (ferdig innpakket og gjemt bort), så kan ikke sjekke den fysisk heller enda. Og i tilfelle, fungerer dette bedre enn å ha en av de som ekstern harddisk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til VivoPC'en vil 120GB være tilstrekkelig. Dette settet har med ramme som gjør at den passer inn i 3.5" festet https://www.komplett.no/kingston-hyperx-3k-ssd-120gb-25/750724#!tab:extra

Til TC-120 vil jeg ambefale 256GB http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/harddisker-og-ssd/crucial-mx100256gb/206088.7069/

Festeskinner til TC-120 http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/kabinett/tilbehor-til-kabinett/deltaco-adapter35-25/140377.8034/

Du kan ha både SSD og HDD i TC-120 samtidig. Du trenger en SATA-kabel hvis du skal bruke begge samtidig http://www.netonnet.no/art/data/kabel-og-kontakt/sata/andersson-sata-cable05m/163756.4203/

Lenke til kommentar

Her (se fra 2.36 og litt utover) monterer de hardisken bare rett i uten noe?

Så lenge maskinen skal stå i ro, så går det greit. Men hvis du ser fra 2.00, så ser du at 3.5" glir på plass med to "knotter" på hver side. Dette låser HDD'en slik at den sitter helt fast. Med "ramme" på SSD'en, så vil du låse den "sideveis".

Edit:

På TC-120 er det best å ha både SSD og HDD internt. Operativsystemet og programmer på SSD, og HDD som lagring.

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Her (se fra 2.36 og litt utover) monterer de hardisken bare rett i uten noe?

Så lenge maskinen skal stå i ro, så går det greit. Men hvis du ser fra 2.00, så ser du at 3.5" glir på plass med to "knotter" på hver side. Dette låser HDD'en slik at den sitter helt fast. Med "ramme" på SSD'en, så vil du låse den "sideveis".

Edit:

På TC-120 er det best å ha både SSD og HDD internt. Operativsystemet og programmer på SSD, og HDD som lagring.

Ja så lenge det gikk an, så var det meningen å montere begge på TC-120 internt.

Men når det gjelder 120/128GB SSDer blir jeg veldig forvirret. På disker over, ser det ut til at Crucial MX100 får masse skryt rundtomkring her. Men jeg ser at på 128GB disken, så har den mye lavere skrivehastighet enn andre disker? Er det noen annen harddisk som går for å være den beste i denne størrelsen?

Ser at den veldig billige Kingston SSDNow V300 120gb har fått masse skryt på den siden, men når jeg googlet den og fant noen tester der, så kom den ikke så bra ut i ytelse som mange andre?Eller vil jeg uansett få så stor at ytelsesoppgradering på Vivoen, at jeg ikke ville ha merket noe forskjell fra SSD til SSD?

Lenke til kommentar

Du får stor ytelsesforbedring uansett hvilken SSD du velger. Lesehastigheten er den viktigste. Hvis VivoPC'en står påslått hele tiden, så er det egentlig litt unødvendig med SSD. Den store gevinsten med SSD er ved oppstart og lasting av programmer/spill. Når programmer først er lastet hjelper SSD deg lite.

Edit:

Intel 520 er en rimelig og god SSD med 5-års garanti http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/harddisker-og-ssd/ssd-25-tommer/intel-ssd520series120gbbulk/169544.7072/

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Den du får mest for er Crucial MX100, uten tvil. Du får 256 GB til 890,- med fri frakt hos NetOnNet. En helt super SSD med MLC-NAND og god ytelse.

Er du sikker :p

Nei jeg skjønner jo det. Jeg visste jeg ikke kjøpte noe monstermaskin :D

Er vel bare blitt litt hekta på å lære og forstå om prosessorer, minne, hardisker og sammenhengen mellom disse og ytelse etc

Det kommer helt an på bruken, som du forøvrig vet bedre enn oss. ;) Et sted å begynne er Ctrl + Shift + Esc.

Det beste oppgradering en hver PC kan få er SSD om den ikke allerede har det. Dette er fordi en harddisk som systemdisk vil være den mest merkbare flaskehalsen i systemet. Det gjør også at maskinvaren er veldig ubalansert. Resten av PC-en vil ikke jobbe like effektivt når den må vente på en harddisk.

Det kan i grunn sammenlignes med bestefar. Han er kanskje klok, men du skal ha god tålmodighet når han tar fram pekefingeren og leter etter bokstavene på tastaturene. Sammenligner du det med en ungdom så vil den produsere flere ord i løpet av den tiden det tar for bestefar å finne en knapp. Slik er det med SSD-er, de jobber bedre med flere oppgaver om gangen og vil ikke gi seg om du multitasker. Du har heller ikke den høye forsinkelsen å vente på.

Så lenge du har SSD så har man god nok maskinvare idag til vanlige oppgaver som surfing, film eller kontoroppgaver. Det er imidlertid når du skal spille det blir problemer. Eller gjør andre litt tyngre ting. På billigmaskiner er ofte prosessoren grei, men grafikkdelen svak. Dette gjelder hovedsaklig for Intel ettersom AMD dessverre stiller veldig svak på CPU-delen. Dette tar de ofte igjen på grafikkdelen. Det sies at de kommer sterkt tilbake om noen år dog med ny arkitektur, så det blir spennende.

Er man heldig så oppfyller de lovnadene de kom med når de lanserte Bulldozer (årets skuffelse i sin tid).

Så ja, angående RAM så vet jeg at det for min del hadde blitt for lite (men det kan sies om hele maskinen forsåvidt). Du må nesten sjekke selv om det er verdt å oppgradere med mer minne.

Men når det gjelder 120/128GB SSDer blir jeg veldig forvirret. På disker over, ser det ut til at Crucial MX100 får masse skryt rundtomkring her. Men jeg ser at på 128GB disken, så har den mye lavere skrivehastighet enn andre disker? Er det noen annen harddisk som går for å være den beste i denne størrelsen?

Ser at den veldig billige Kingston SSDNow V300 120gb har fått masse skryt på den siden, men når jeg googlet den og fant noen tester der, så kom den ikke så bra ut i ytelse som mange andre?Eller vil jeg uansett få så stor at ytelsesoppgradering på Vivoen, at jeg ikke ville ha merket noe forskjell fra SSD til SSD?

Crucial MX100 er en kjempedisk. Ytelsen vil heller ikke være noe å si på, vær ikke redd.

Kingston V300 bør styres unna, ikke en god SSD. Og MX100 ligger vel omtrent likt i pris uansett, og er 10 ganger bedre på alt. Kingston HyperX er bra, men den er dyr igjen og derfor ikke verdt det, konkurrentene har bedre tilbud.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Den du får mest for er Crucial MX100, uten tvil. Du får 256 GB til 890,- med fri frakt hos NetOnNet. En helt super SSD med MLC-NAND og god ytelse.

Er du sikker :p

Nei jeg skjønner jo det. Jeg visste jeg ikke kjøpte noe monstermaskin :D

Er vel bare blitt litt hekta på å lære og forstå om prosessorer, minne, hardisker og sammenhengen mellom disse og ytelse etc

Det kommer helt an på bruken, som du forøvrig vet bedre enn oss. ;) Et sted å begynne er Ctrl + Shift + Esc.

Det beste oppgradering en hver PC kan få er SSD om den ikke allerede har det. Dette er fordi en harddisk som systemdisk vil være den mest merkbare flaskehalsen i systemet. Det gjør også at maskinvaren er veldig ubalansert. Resten av PC-en vil ikke jobbe like effektivt når den må vente på en harddisk.

Det kan i grunn sammenlignes med bestefar. Han er kanskje klok, men du skal ha god tålmodighet når han tar fram pekefingeren og leter etter bokstavene på tastaturene. Sammenligner du det med en ungdom så vil den produsere flere ord i løpet av den tiden det tar for bestefar å finne en knapp. Slik er det med SSD-er, de jobber bedre med flere oppgaver om gangen og vil ikke gi seg om du multitasker. Du har heller ikke den høye forsinkelsen å vente på.

Så lenge du har SSD så har man god nok maskinvare idag til vanlige oppgaver som surfing, film eller kontoroppgaver. Det er imidlertid når du skal spille det blir problemer. Eller gjør andre litt tyngre ting. På billigmaskiner er ofte prosessoren grei, men grafikkdelen svak. Dette gjelder hovedsaklig for Intel ettersom AMD dessverre stiller veldig svak på CPU-delen. Dette tar de ofte igjen på grafikkdelen. Det sies at de kommer sterkt tilbake om noen år dog med ny arkitektur, så det blir spennende.

Er man heldig så oppfyller de lovnadene de kom med når de lanserte Bulldozer (årets skuffelse i sin tid).

Så ja, angående RAM så vet jeg at det for min del hadde blitt for lite (men det kan sies om hele maskinen forsåvidt). Du må nesten sjekke selv om det er verdt å oppgradere med mer minne.

Crucial MX100 er en kjempedisk. Ytelsen vil heller ikke være noe å si på, vær ikke redd.

Kingston V300 bør styres unna, ikke en god SSD. Og MX100 ligger vel omtrent likt i pris uansett, og er 10 ganger bedre på alt. Kingston HyperX er bra, men den er dyr igjen og derfor ikke verdt det, konkurrentene har bedre tilbud.

På 256GB skiller vel bare 41 kroner, så der hadde nok valget vært helt klart. Er nok MX100 som blir valgt på sønnens Acer Aspire TC-120, siden han nok trenger litt mer plass på sin, i og med at han kommer til å bruke den til spill og slikt.

På min Asus Vivo VM40B-S111V stuepc og min Packard Bell Easynote TE 11HC laptop tenker jeg nok at kanskje 128GB holder. (Jeg bruker pcene mest til surfing, netflix, youtube og litt smågreier i Office.)Der skiller det litt mer i pris mellom disse og. Mener du at MX100 er det beste valget på denne størrelsen og? Intels 520 series 120GB ble anbefalt lengre opp her. Ser at denne i tillegg har gratis nedlasting av slik software for å flytte filene over på den nye SSDen fra gammel HDD. Det er jo ett pluss.

Lenke til kommentar

På 256GB skiller vel bare 41 kroner, så der hadde nok valget vært helt klart. Er nok MX100 som blir valgt på sønnens Acer Aspire TC-120, siden han nok trenger litt mer plass på sin, i og med at han kommer til å bruke den til spill og slikt.

På min Asus Vivo VM40B-S111V stuepc og min Packard Bell Easynote TE 11HC laptop tenker jeg nok at kanskje 128GB holder. (Jeg bruker pcene mest til surfing, netflix, youtube og litt smågreier i Office.)Der skiller det litt mer i pris mellom disse og. Mener du at MX100 er det beste valget på denne størrelsen og? Intels 520 series 120GB ble anbefalt lengre opp her. Ser at denne i tillegg har gratis nedlasting av slik software for å flytte filene over på den nye SSDen fra gammel HDD. Det er jo ett pluss.

Jepp, det stemmer, så å kjøpe en 120 GB SSD gir deg mye mindre.

Jeg tenker litt sånn at, så lenge du har råd til det, og er villig til å ta deg ekstra råd, så er det like greit å gå for 256 GB når prisforskjellen er så liten. For under 50 % kr mer får du 100 % mer kapasitet. Og en SSD vil ha bedre ytelse og levetid når du har litt ledig plass. Det er også kjekkere om du f.eks. kjøper ny PC og vil ta med SSD-en videre. Men igjen, det er bare noe jeg ville gjort. Så lenge du klarer deg med 100 GB så kan du spare et par hundre kroner om du ønsker det.

Med 120 GB så har du følgende alternativer. Har ikke tatt med MX100, grunnet høyere pris.

Intel 520 - 590 kr

Intel 530 - 629 kr

Kingston HyperX 3K - 599 kr

Førstevalg er Intel 520, men den må bestilles (vet ikke hvor lenge du må vente). Om du ikke vil vente så går du for 530 (5 års garanti). HyperX 3K er basicly samme greia som Intel 520, bare at 520 er litt bedre. Blir litt vanskelig å sammenligne disse, da HyperX bruker NAND-brikker fra Intel (de chipene som lagrer ting) og Intel tar trolig de beste brikkene for seg selv. Men alikevel skal 530 ha litt dårligere NAND enn HyperX 3K om jeg ikke tuller nå (20 vs 25 nm, høyere er bedre. men igjen, det finnes flere graderinger av hver av dem). Uansett ville jeg faktisk gått for 530, selv om HyperX 3K er god den også.

Jeg tror jeg avslutter her så jeg ikke begynner å babler om ting som er uvesentlig.

Lenke til kommentar

På 256GB skiller vel bare 41 kroner, så der hadde nok valget vært helt klart. Er nok MX100 som blir valgt på sønnens Acer Aspire TC-120, siden han nok trenger litt mer plass på sin, i og med at han kommer til å bruke den til spill og slikt.På min Asus Vivo VM40B-S111V stuepc og min Packard Bell Easynote TE 11HC laptop tenker jeg nok at kanskje 128GB holder. (Jeg bruker pcene mest til surfing, netflix, youtube og litt smågreier i Office.)Der skiller det litt mer i pris mellom disse og. Mener du at MX100 er det beste valget på denne størrelsen og? Intels 520 series 120GB ble anbefalt lengre opp her. Ser at denne i tillegg har gratis nedlasting av slik software for å flytte filene over på den nye SSDen fra gammel HDD. Det er jo ett pluss.

Jepp, det stemmer, så å kjøpe en 120 GB SSD gir deg mye mindre.Jeg tenker litt sånn at, så lenge du har råd til det, og er villig til å ta deg ekstra råd, så er det like greit å gå for 256 GB når prisforskjellen er så liten. For under 50 % kr mer får du 100 % mer kapasitet. Og en SSD vil ha bedre ytelse og levetid når du har litt ledig plass. Det er også kjekkere om du f.eks. kjøper ny PC og vil ta med SSD-en videre. Men igjen, det er bare noe jeg ville gjort. Så lenge du klarer deg med 100 GB så kan du spare et par hundre kroner om du ønsker det.Med 120 GB så har du følgende alternativer. Har ikke tatt med MX100, grunnet høyere pris.Intel 520 - 590 krIntel 530 - 629 krKingston HyperX 3K - 599 krFørstevalg er Intel 520, men den må bestilles (vet ikke hvor lenge du må vente). Om du ikke vil vente så går du for 530 (5 års garanti). HyperX 3K er basicly samme greia som Intel 520, bare at 520 er litt bedre. Blir litt vanskelig å sammenligne disse, da HyperX bruker NAND-brikker fra Intel (de chipene som lagrer ting) og Intel tar trolig de beste brikkene for seg selv. Men alikevel skal 530 ha litt dårligere NAND enn HyperX 3K om jeg ikke tuller nå (20 vs 25 nm, høyere er bedre. men igjen, det finnes flere graderinger av hver av dem). Uansett ville jeg faktisk gått for 530, selv om HyperX 3K er god den også.Jeg tror jeg avslutter her så jeg ikke begynner å babler om ting som er uvesentlig.

Men det er ikke noe slik migreringsprogram med Crucial mx100 disken (256 gb)? Hvis det hadde vært, så funderte jeg litt på å gå for større disk, men bare oppgradere den bærbare forløpig og eventuelt og overføre disken til Asus stuepcen (eller annen ny pc) når denne går dunken.

Lenke til kommentar

Men det er ikke noe slik migreringsprogram med Crucial mx100 disken (256 gb)? Hvis det hadde vært, så funderte jeg litt på å gå for større disk, men bare oppgradere den bærbare forløpig og eventuelt og overføre disken til Asus stuepcen (eller annen ny pc) når denne går dunken.

Det trenger du ikke, det er mange slike gratisprogram du kan bruke. Jeg kan heller ikke se at Intel 520 har et sånn program medfølgende. Men som sagt, det finnes lett tilgjengelig på nett. Når jeg har tid så kan jeg se om jeg finner en guide med et program. ;)

Å overføre "disken" til ny maskin funker helt flott, men da er det lurt å "wipe" disken helt, finnes guider på det også. Vet anandtech.com har en sånn.

Da får jeg se an finansene til jul og se om jeg går for 256GB Crucial mx100. (Gubben sikler nemlig på en Microsoft Surface, så hvis han ender opp med å kjøpe det, så bør jeg vel spare litt og heller velge den billigste og minste :p)

Japp, du må se selv om du føler det er verdt det. :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...