Gå til innhold

Går det an å kjøre RFXtrx/Tellstick på USB-en på en wifiruter?

Anbefalte innlegg

Jeg må vel bite i det (drit)sure eplet og gi opp å få nok rekkevidde på AC-bryterne mine. Alle slags antenner, plasseringer og triks er forsøkt, og det er bare akkurat AC-bryterne som kødder, med upålitelig signal over mer enn fem meter. Det kan ha noe med alle temperatursensorene, jeg ser at utfallene i mottak fra AC over avstand ofte går sammen med at en av tempsensorene sender. Og det er vel temperaturer minst hvert tiende sekund i snitt.

Så derfor vil jeg plassere en ekstra mottaker i stua. Enten RFXtrx (som da betyr to på samme system) eller en Tellstick Duo (siden Clas hadde den inne og lett tilgjengelig). Begge kan ta imot AC og sende Roller Trol, som er det jeg trenger. Alt av mottak av temperaturer (noen få Oregon og en dullion Viking) og sending til fjernstrømbrytere og innebygde enheter (stort sett Nexa og Anslut) går feilfritt fra RFXtrx-en, uansett antenne.

Siden det er altfor knotete å legge opp noe nytt med forlenget USB til der greia skal stå, rasket jeg også med meg en USB over LAN-hub fra Clas (som jeg ser på en gammel Din Side-artikkel at Moskus ikke er helt venner med...). Men så begynte jeg å tenke: Går det an å koble en sånn enhet til en av portene på Asus RT-AC66U-ruteren istedenfor, så jeg slipper den ekstra dingsen? Det hadde jo vært greit. Har noen prøvd noe sånt?

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RT-AC66U (som jeg også har, tips: Installer Merlin-firmware på den) kan så vidt jeg vet ikke brukes til det du ønsker. Den kan være en fil-hub eller printer-deler, men ikke noe mer enn det.

Jeg har prøvd noen forskjellige USB-over-LAN-bokser, og de jeg har hatt mest hell med er Belkin Network USB hub. Jeg har tre stykker hjemme til RFXtrx'er og diverse, og en på jobb for å dele ut USB-nøkler til programvare (mest direkte til den virtuelle serveren).

Dessverre har den gått ut av produksjon (idiotiske Belkin!), men man får fremdeles fatt i den, f.eks. her:

http://www.ebay.com/itm/Belkin-USB-Network-Hub-Share-printers-Scanner-HD-USB-devices-over-network-/251306739526?pt=UK_Computing_NetworkingHubs_RL&hash=item3a830c8746

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Jeg har Merlin, takk! :) Det var det første jeg gjorde da jeg fikk den. Jeg har sett at Belkiner ute av produksjon, ja. Og fra eBay blir det ganske brutalt dyrt, med frakt og avgifter. I øyeblikket kjører det en Clas Ohlson-greie på Tellsticken, og siden jeg satte dem i drift på lørdag, har det ikke vært noen problemer. Kanskje de har funnet ut av det som gjorde at du syntes den var ustabil for noen år siden? Men jeg har også sett på denne og lurer på om jeg skal kjøpe den for å teste:

https://www.deal.no/deal/default.asp?page=vare&ProdusentID=TL-PS310U&ref=Prisjakt.no&utm_source=Prisjakt.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=TL-PS310U

Den står som skriverserver, men skal visst kunne kjøre mer enn det:

Great compatibility with the majority of MFP and other USB devices

Lenke til kommentar

Når jeg sitter og konverterer fra HS2 til HS3 om dagen er USB over Nett boksene veldig fine:

(Jeg bruker Silex sine men har også noen Belkin liggende)

Har installert server softwaren på både HS2 og HS3 maskinen og så er det bare å switche over Z-wave sticken og de 3 RFXTrx senderne uten å reise seg fra stolen :)

Serversoftwaren kjører helt fint på to maskiner og rapporterer til og med hvilken USB som er opptatt og hvilken maskin som bruker den!

Lenke til kommentar

Å, men det er jo obligatorisk. Jeg tror politiet gir bot til alle som kjører Touran uten Skiguard 850 eller Packline 80. Jeg bruker den kanskje 2-3 ganger i året (full sjuseter gir veldig lite plass til bagasje!), men jeg gidder aldri ta den av. Det fine er at den ikke suser merkbart engang.

Lenke til kommentar

Jeg bruker den kanskje 2-3 ganger i året (full sjuseter gir veldig lite plass til bagasje!), men jeg gidder aldri ta den av. Det fine er at den ikke suser merkbart engang.

Jeg skal ærlig innrømme at dette er meg. For NÅR du har bruk for den så kan det være et lite helvete å få på...

Lenke til kommentar

Det er akkurat det. Jeg har en egenkonstruert takboksheis i garasjetaket (opprinnelig laget til den aller største Skiguarden som jeg hadde på den forrige bilen, en Chevy), men siden det står tre motorsykler og diverse annet der inne, er det ikke mulig å komme inn og bruke den!

Lenke til kommentar

TP-Linken bruker nøyaktig samme programvare som Clas Ohlson-greia, så det er vel noe OEM-opplegg. Jeg har litt problemer akkurat nå med at VM-en min krasjer når jeg går ut av programmet til den, så jeg skal prøve med en annen versjon av den. Jeg har en XP-maskin som automatisering fordi den bruker lite ressurser og jeg ikke orker å sette opp en ny VM med Windows 7, så kanskje en eldre versjon funker bedre.

Lenke til kommentar

Fant ingen eldre versjon, og heller ikke den som kom på cd-en, funket. Den krasjer XP så grundig (akkurat som den fra Clas) at etter blåskjermen stopper XP i oppstarten, og jeg må lukke VM-en og åpne den igjen for å få startet. Enda merkerligere er det at det er selve programmet som krasjer XP, ikke driverne. For jeg kan lukke kontakten til Tellsticken, men først når jeg prøver å lukke selve programmet, sier det pang. Og det skjer ikke hvis jeg istedenfor bruker oppgavelista og stopper prosessen. Det begynte dessuten helt plutselig i dag, og jeg lurer faktisk på om årsaken kan være at jeg kjørte noen oppdateringer på 2008 R2-serveren, for det er det eneste jeg har endret. Jeg får prøve å se om det går an å oppdatere XP, og om det i så fall hjelper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...