Gå til innhold

Hva gjør du hvis det skjer en ulykke?


foorex

Anbefalte innlegg

På vei hjem til skolen i kveld, og var involvert i en nesten ulykke. Det gikk heldigvis fint! Bilisten foran meg holdt på å krasje ved skulderkanten i veien. Men fikk rettet opp bilen i siste sekund.

 

Hendelsen fikk meg alikevel til å tenke. Hvis bilisten hadde krasjet hva skulle jeg gjort?

 

Vil gjerne vite hva dere gjør hvis en ulykke skjer. Her trenger vi A-Å på hva som er viktig.

 

1. Parker et sted trygt og sette på varsellys.

2. Ringe nødsentralen (Hva opplyser dere?)

3. Gå til ulykkesbilen (Ta med kniv hvis du må skjære opp bilbelte)

4. Jeg tenker alltid egen sikkerhet (mission first, safety always). Dette kan være brann, andre biler etc.

5. Prøver å kommunisere med personen først. Sjekker om personen puster. Hvis ikke drar jeg personen ut av bilen. Prøver å få opp bildøren. Kutter beltet. Tar en "shoulder drag" bare jeg holder hendene sammen ved brystkassen. Har brukt den før og er veldig effektiv på personer som kan være dobbelt så stor som deg. Fører personen et sted trygt, og begynner brystkompresjon (ev. munn til munn 30:2).

5.1 Hvis personen puster og har puls lar jeg dem ligge i bilen for å forhindre eventuelt nakkeskade.

5.2 Hvis personen puster men har store blødninger drar jeg dem ut av bilen. Legger press på arterie for å stoppe blødningen. Ev. lage tourniquet.

6. Finner fram nødskrinet i bilen hvis jeg trenger bandasje eller lignende.

7. Etter dette venter jeg til ambulanse kommer.

 

Skriv hva dere ville gjort. Og ev. feil fra min side.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ha opplyst nødsentralen om hva det er slags ulykke, hvor den har funnet sted, hvor mange som er involvert og tilstanden til de involverte.

 

Fremgangsmåten din har jeg ikke noe å utsette på. Jeg er ikke noen ekspert, men den virker veldig nøktern og grei. Det er bedre å gjøre det man vet at man får til, enn å begynne å improvisere og prøve på noe nytt der og da. Selv har jeg med enkeltmannspakke, den er det eneste utstyret jeg er fortrolig med.

 

Jeg har noen kompiser som skryter uhemmet av førstehjelpssettene sine, men de vet ikke hvordan de skal bruke halvparten av utstyret. De regner med at de bare tar det på sparket. Det er slikt som kan koste liv.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke ha rørt de skadede i bilen, de kan være mye mer skadet innvendig enn hva de ser ut til å være. Man burde i grunn heller ikke begynne med hjertekompresjoner.

Man kan selvsagt diskutere om det er bedre å være død enn i live, men lam fra halsen og ned pga brukket nakke, men om du ikke sikrer frie luftveier og iverksetter HLR ASAP Z der det er nødvendig, så dør i alle fall offeret.

 

Edit: Jeg ville koste på meg et minutt til å ta et kjapt overblikk over situasjonen på skadestedet (hvor mange skadde, hvilken type skader (livstruende eller ikke?), sitter noen fastklemt?) før jeg ringer 113. Det er ting de kommer til å spørre om.

 

Edit nummer 2: Varseltrekant, på andre siden av skadestedet enn der din bil står med nødblinken på. Kommer an på hvor (u)oversiktlig stedet er. Er det på en rett strekning, så er det kanskje nok bare med bil og nødblink.

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Viktigste av alt, uansett hva, er å ringe 113. Først da har du ikke lengre ansvar for situasjonen. Så lenge du gjør som de sier, kan du være trygg.

Lenke til kommentar

1. Egensikkerhet: vurder om det i det hele tatt er trygt, ta deretter på deg refleksvest.

2. Sikre skadestedet: slå på varsellysene dine og sett ut varseltrekanten på ett hensiktsmessig sted.

3. Ta kontrollen og deleger. Er du alene må du gjøre alt selv.

4. Skaff deg oversikt: ikke gå til den første bilen/pasienten og starte førstehjelp - det kan være andre som er mer skadet!

5. Varsle AMK: si HVEM du er, HVOR du er og HVA som har skjedd(antall biler, antall pasienter).

6. Gi nødvendig førstehjelp dersom dette trengs.

 

Ett par tips:

- Er du utrygg kan du ringe AMK før du får oversikt, så vil de gi deg god veiledning. Men helst bør du ha oversikten først så man sparer tid.

- I første omgang kan du overse puls. Sannsynligvis vil ikke være i stand til å kjenne noen puls ut over din egen og det vil ikke fortelle deg så veldig mye uten god opplæring/mye trening. Konsentrer deg om pusten.

- Personer som er bevisst og puster, og det ikke er noen risiko knyttet til bilen/skadested, kan fint sitte i bilen til ambulansen kommer. Er det indre blødninger så kan det begrense blødningen som de får sitte i ro. I tillegg er det av og til varmere inne i bilen enn ute.

- Bruk notisblokk, skriv bil 1, 2(osv) øverst og deretter plass i bilen med viktig info(navn, alder, bevisst/bevisstløs, puster/puster ikke).

- Skjerm pasientene - sørg for å holde de varme.

- Ta ett førstehjelpskurs :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når du har fått roet deg nok til at du får sjekket puls er det også et tips å sjekke på halsen fremfor håndleddet, det er vesentlig enklere å sjekke pulsen på halsen.

 

Det påpekes av andre at du først og fremst må prioritere å sikre skadestedet, dette er for å sikre trygghet for deg selv og andre som kommer til, slik at det ikke blir en større hendelse enn det var i utgangspunktet.

Din egen bil kan med fordel stå i veibanen med nødblink på, dersom ulykken er rett etter en sving skal du da sørge for at det er tydelig sikret FØR svingen.

 

PS: Ikke sett pasienter i din egen bil med mindre det er eneste mulighet, det kan nemlig føre til at du ikke lenger har bil..

Ved mistanke om skader på nakke/rygg kan brannvesenet komme til å klippe taket på bilen din for å få ut pasienten uten å bevege på nakke/rygg.

Lenke til kommentar

Min liste vil sett omtrent slik ut:

1) Stopp på fornuftig plass, helst ut av vegen om mulig.

2) Sett på nødblink og slå av andre lys, evt parklys. Dette fordi andre sterke lys som kjøyrelys kan gjere at det er vanskelig å sjå blinklysa.

3) Ta på deg refleksvesten før du går ut av bilen

4) Gå til bagasjerommet og hent varseltrekanten.

5) Sett ut varseltrekanten i god avstand. Minst 150 meter unna ved 80-sone. Kan settast nærmare dersom fartsgrensa er lav eller ulykkesplassen er oversiktlig. Husk å pakke ut varseltrekanten med en gang. På denne måten vil du ha meir synleg reflegs på deg, og møtande bilar vil sjå trekanten også før du har plasert den ut.

6) Fyrst no er ulykkesstedet sikkert nok til at du kan begynde å jobbe utan å sette deg sjølv i fare. Er det fleire enn deg på stedet så kan deler av dette gjerast parallelt.

 

7) Skaff deg overblikk over situasjonen.

8) Ta ledelsen og deleger oppgaver dersom det er andre personar i nærheita.

9) Ring nødetat. 113 dersom personskadene er det mest utfordrande. 110 dersom det er lekkasjer av brennbare væsker, kjøyretøy med farlig stoff involvert eller personer sitter fastklemt.

10) Fortell operatøren kvar ulykkesplassen er, deretter beskriver du situasjonen.

11) Start fyrstehjelp ved å gi frie luftvegar og stoppe store blødningar. Gjer ei prioritering dersom fleire er skadde, dei som er hardast skadde er dei som lager minst lyd. Ikkje flytt pasienten meir enn nødvendig. Brenner det i bilen så må sjølvsagt personen ut med ein gong, ellers er det best at pasienten blir holdt stabilt.

 

 

 

Det viktigaste er at du tar din eigen sikkerheit på alvor, det hjelper ingen om du går rett på fyrstehjelp dersom den neste bilen som kjem rundt svingen kjøyrer ned deg og pasienten.

 

Deretter må du skaffe deg overblikk over situasjonen. Vær obs på at personar kan ha blitt kasta ut av bilen eller at fotgjengere/sykklistar har blitt truffet. Dei skadde treng ikkje nødvendgvis å befinne seg inne i bilen.

Parallelt med at du skaffer deg oversikt så kan du også ringe nødnummeret. Kva etat du ringer speler ikkje så stor rolle, men det vil være ein stor fordel om du ringer den nødetaten som kan gi råd om det som er mest prekært. AMK kan gi råd om fyrstehjelp, brannvesenet informasjon om farlig stoff, og politiet kan gjere taktiske besluttningar som å stenge vegar/jernbane eller rekvirere resurser som f.eks. helikopter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...