fsx v1.1 Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Hei jeg lurer på om det er murlig med Klasse C for tung kjøretøy på 10ton, 7m lang og 2.8m bredde? eller må man ha ekstra sertifikat for det? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 Jeg antar at dette er et motorredskap uten tilhenger. Det er tilstrekkelig med førerkort klasse C for å føre den. Du må sette deg inn i om det er nødvendig med dispensasjon for å kjøre den på ulike veier pga. bredden. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 30. november 2014 Del Skrevet 30. november 2014 Det eksisterer ikke noen "høyere" førerkortklasse enn C. (Vel, CE, men det er bare samme som C med tilhenger.) Klasse C er eksempelvis det som trengs til denne her: http://www.army-guide.com/eng/product483.html (Leguan brolegger; fire meter høy, fire meter bred og ca. 13 meter lang) Maksimal tillatt bredde uten dispensasjon på det norske veinettet er 2,55 meter; kjøretøyer bredere enn det må søke om dispensasjon, enten tidsbegrenset (for en enkelt transport) eller ubegrenset. Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 Men selv om du trenger dispensasjon (det skaffer arbeidsgiver, man må så vidt jeg vet søke for hver tur), så trenger du likevel ikke et høyere sertifikat. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 Betyr det at de fleste skurtreskere egentlig må ha spesiell tillatelse for å kjøre langs vei med skjærebolet(riktig ord?) på? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 (endret) Skjærebordet. (nesten riktig...) For landbruksmaskiner er det et par spesialregler, men over 3,5 meter må man søke om dispensasjon, som i dette tilfellet bare kan gis for en begrenset periode (tidsbegrenset). Forskrift om bruk av kjøretøy: § 5-5.Kjøring som er tillatt uten dispensasjon på offentlig veg 6. Landbruksmaskin kan forflyttes over kortere vegstrekninger som ledd i vanlig bruk med bredde inntil 3,50 meter. § 5-10.Dispensasjon med tidsbegrensning til særlige transporter 5. Særlige bestemmelser om transport av landbruksmaskiner Det kan gis dispensasjon med tidsbegrensning for transport av landbruksmaskin med større bredde enn angitt i § 5-5 nr. 6, men ikke for større bredde enn 4,10 meter, ved forflytning på kortere vegstrekninger som ledd i vanlig bruk av maskinen. Men selv om du trenger dispensasjon (det skaffer arbeidsgiver, man må så vidt jeg vet søke for hver tur), så trenger du likevel ikke et høyere sertifikat. Det gis både tidsbegrensede og ubegrensede dispensasjoner. Kortversjonen er at ubegrenset disp kan gis til kjøretøy inntil 3 meter med last inntil 3,25 meter. Over 3,25 (eller andre krav for vekt og lengde) må man søke tidsbegrenset. Den lange versjonen står i forskriften nevnt over. Endret 14. desember 2014 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå