Gå til innhold

[Løst] Har høye idle temperaturer


Keldon

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte Asus Matrix R9 290X på tilbud etter å ha lest noen anmeldelser. Ifølge disse anmeldelsene vil kortet idle på rund 30C.

 

Mens mitt kort i romtemperatur idler på 50C og rundt 40C når jeg åpner vinduet og slipper 'vinter'kulden inn.

 

Har jeg fått et spesielt dårlig kort eller er ikke Corsair Obsidian 650D nok til å kjøle det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og hva klokker kortet ned til?

Og får du full klokk med full last?

 

Spørsmålet er jo om det gjør noe, kortet er designet for å nå 95C og der skal det helst ligge.

Så vil makstemp senkes noe desto bedre kjøler man har ut ifra referanse.

 

Senkes idletemp om du tar av kabinettdøra?

Er det et kort med 2+ vfter så vil 90% av varmen dumpes inne i kabinettet, da må man ha vifter inn/ut.

Lenke til kommentar

Og hva klokker kortet ned til?

Og får du full klokk med full last?

 

Spørsmålet er jo om det gjør noe, kortet er designet for å nå 95C og der skal det helst ligge.

Så vil makstemp senkes noe desto bedre kjøler man har ut ifra referanse.

 

Senkes idletemp om du tar av kabinettdøra?

Er det et kort med 2+ vfter så vil 90% av varmen dumpes inne i kabinettet, da må man ha vifter inn/ut.

Vel jeg har en 200mm intake vifte og tre 120mm outtakes så jeg regner med at det burde være nok men virker som at load temperaturen er mer eller mindre normal. Skjønner ikke at den er så varm når kortet idler med DirectCU II og med tanke at Radeon kort har zero core teknologi. Kan ikke se at idle temperaturen går ned når jeg tar av kabinettdøra.

 

Asus Matrix R9 290x har to vifter med DirectCU II med 10mm heatpipes så det burde være en god del bedre enn referansekjøleren. Her er kortet under idling og load. Vil si at romtemperaturen er kald.

 

mkH4lNc.gifafg1uk6.png

Lenke til kommentar

Kanskje dette er verdt å lese: http://www.ocaholic.ch/modules/smartsection/item.php?page=0&itemid=1404

 

The R9 290X GPU is know to become rather hot and cooling this chip with a reference and even a custom aircooler can be quite a challenge. In almost any case you will see thermal throttling.

 

 

Last but not least we want to add a few thoughts. Putting the results into persepective shows, that the R9 290X with an aircooler is running really hot. It's basically hitting the temperature limit as soon as there is heavy load and even the powerful Matrix Platinum cooler from ASUS is not powerful enough to eliminate throttling completely. On the other hand, if you put a watercooler on top of this card, then you can basically unleash the full potential of it.

 

Du har ikke unormale temperaturer for dette kortet, 95 grader uten thermal throttling (aner ikke hva det heter på norsk, har bodd på engelske/amerikanske forum for lenge :p) er helt ok. Har også vært en del saker om at fan speed er for lav og at de bør justeres, men finner ikke linken til det akkurat nå, om du vil lese det kan jeg prøve å lete den opp i morgen.

Lenke til kommentar

Fan speeden kan man jo fort justere via eksterne program, om du ikke liker temperatur på idle som er rundt 40-50C så setter man opp viftene litt og ser om det hjelper.

 

Under belastning er det forventet at Gpu'en skal ha en arbeidstemperatur på omtrent 95C og da skal den holde seg relativt stabilt ytelsemessig.

 

Jo bedre kjøler jo mer å gå på ytelsemessig.

Lenke til kommentar

Kanskje dette er verdt å lese: http://www.ocaholic.ch/modules/smartsection/item.php?page=0&itemid=1404

 

The R9 290X GPU is know to become rather hot and cooling this chip with a reference and even a custom aircooler can be quite a challenge. In almost any case you will see thermal throttling.

 

 

Last but not least we want to add a few thoughts. Putting the results into persepective shows, that the R9 290X with an aircooler is running really hot. It's basically hitting the temperature limit as soon as there is heavy load and even the powerful Matrix Platinum cooler from ASUS is not powerful enough to eliminate throttling completely. On the other hand, if you put a watercooler on top of this card, then you can basically unleash the full potential of it.

 

Du har ikke unormale temperaturer for dette kortet, 95 grader uten thermal throttling (aner ikke hva det heter på norsk, har bodd på engelske/amerikanske forum for lenge :p) er helt ok. Har også vært en del saker om at fan speed er for lav og at de bør justeres, men finner ikke linken til det akkurat nå, om du vil lese det kan jeg prøve å lete den opp i morgen.

Har ikke nådd temperaturer over 90 grader under load ennå. Men det er den idle temperaturen som ligger 20 grader over det anmeldere har nådd som irriterer meg.

 

Men var vel vitende om hvor varm dette kortet var før jeg kjøpte det. Hadde nok ikke kjøpt det med mindre jeg fikk en såpass god kjøler til 40% av prisen.

Lenke til kommentar

Helt enig med Taake89 , Idle temps er mer en "mental ting" enn noe annet , det er godt mulig produsenten har valgt en vifteprofil som sørger for at man har et behagelig lydnivå opp til når temperaturene virkelig behøver å senkes og setter igang vifta på full hastighet da.

 

Edit : Bildene du har lagt ut viser jo også at viften går på omtrent 20% ved Idle og 53% ved belastning , om støynivået er akseptabelt hadde jeg personlig endret noe på denne profilen til feks 30% og 75% ved de samme temperaturene som viften kjører i nå.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Idle temps er ikke verdt å se på engang.Det eneste som betyr noe er load temps, så ikke bekymre deg.

Nådde 94 Celsius med unigine valley benchmark med 61% fan speed. Så noe som kunne minne om gpu throttling med det kan være at kortet klokkes litt ned mellom sekvensene i valley benchmark Hadde håpet på litt overklokkspotensialet med dette kortet dog.

 

 

 

Helt enig med Taake89 , Idle temps er mer en "mental ting" enn noe annet , det er godt mulig produsenten har valgt en vifteprofil som sørger for at man har et behagelig lydnivå opp til når temperaturene virkelig behøver å senkes og setter igang vifta på full hastighet da.

 

Edit : Bildene du har lagt ut viser jo også at viften går på omtrent 20% ved Idle og 53% ved belastning , om støynivået er akseptabelt hadde jeg personlig endret noe på denne profilen til feks 30% og 75% ved de samme temperaturene som viften kjører i nå.

Jeg synes 61% som jeg når er allerede for mye støy for meg. Eneste svaret jeg får her er at idle temperaturen ikke har noe å si men det indikerer vel at det også her kjører varmere på full load en gjennomsnittskortet.Og jeg klarer ikke å skjønne at et kort som visstnok er i topp sjiktet har så mye dårligere temperaturer enn konkurransen.

 

SeaCSXh.png

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Men det står ikke rpm der?

Profilen i bios kan variere mye , som skrevet så prioriterer noen støy og er satt til høyere temp for å få ned bråket. Sett fan opp til temp er som ønsket idle manuelt og se da hvordan det blir lydmessig?

 

Det eneste som ellers kan være galt er kassa di som du utelukker , men annet galt ville ha slått ut på makstemp mener jeg.

Lenke til kommentar

Det stemmer, klokk seg selv til det ikke klarer mere eller når 95C er kortets mål.

mine kort med referansekjøler ligger der 24/7.

Om kjøleren er dårlig som hos meg så er det ikke trottling på den måten man tenker, men bare selvklokkingen som stopper opp pga temp, men der kortet skal ligge.

 

Så i teorien ja, med bedre kjøler så kortet klokker seg selv maks og ikke treffer 95C så har man maks av hva kortet klarer med de verdiene det har fått.

 

95C 24/7 er det kortet er designet for og det er normalen.

Alt under er bare ekstra god kjøler.

Lenke til kommentar

Har lest et par tester og Matrix kjøleren er jo uansett en variasjon av den andre kjøleren til Asus sitt skjermkort ( begge med to vifter) , generelt vil kortet nå en plass mellom 40 og 44 db under arbeidstemperatur og kanskje en plass mellom 30 til 38 db ved idle (eller bedre, alt avhengig av temperaturer).

 

Det kan selvsagt være at luftflyten i kabinettet ditt er for dårlig , noen kan oppnå bedre temperaturer bare ved å fytte litt på kabinettet mens andre kan oppnår bedre luftflyt ved å ordne litt opp i kabelrotet innvendig i pcen. Alternativt en kombinasjon av rydding og flytting.

 

Man kan jo også eventuelt vurdere en bedre kjøler , men da tipper jeg du må investere i vannkjøling og gpu blokk.

Lenke til kommentar

Det eneste som ellers kan være galt er kassa di som du utelukker , men annet galt ville ha slått ut på makstemp mener jeg.

Nei jeg vil ikke utelukke det men alle viftene går. Og jeg kan ikke see forskjell i temperaturene når jeg setter viftekontrollen til kabinettet på maks og H100i til high performance. Heller ikke når jeg åpner kabinettdøren Lydnivået er uutholdelig men temperaturen går ikke ned.

 

Du tror Corsair Obsidian 650D er synderen?

 

Har lest et par tester og Matrix kjøleren er jo uansett en variasjon av den andre kjøleren til Asus sitt skjermkort ( begge med to vifter) , generelt vil kortet nå en plass mellom 40 og 44 db under arbeidstemperatur og kanskje en plass mellom 30 til 38 db ved idle (eller bedre, alt avhengig av temperaturer).

 

Det kan selvsagt være at luftflyten i kabinettet ditt er for dårlig , noen kan oppnå bedre temperaturer bare ved å fytte litt på kabinettet mens andre kan oppnår bedre luftflyt ved å ordne litt opp i kabelrotet innvendig i pcen. Alternativt en kombinasjon av rydding og flytting.

 

Man kan jo også eventuelt vurdere en bedre kjøler , men da tipper jeg du må investere i vannkjøling og gpu blokk.

Ja jeg leste at directCU II kjøleren er optimalisert for nvidia kjernen som er større. Hvertfall denne Matrix versjonen av den.

 

Vel vil si jeg har organisert kablene mine fint bak rommet for kabelmanagment. Vel kanskje litt rotete bak der men ikke noe som skal blokkere luftgjennomstrømning.

 

.Asus puttet Matrix navnet sitt på det. Har også lest at Matrix 7970 hadde stor sjangse for å få artifacting fordi en rekke med tre vram chips ikke hadde kontakt med kjøleflate. Hvorfor de ikke bruker like mye tid på Matrix kortene sine er rart.

 

Jeg konkluderer med at jeg er skuffet med temperaturene og støyen med kortet. Trodde det ikke skulle være så ille. Benytter meg av angreretten og ser om kanskje et 780 Ti kommer på tilbud.

 

Men takker alle for svar setter pris på at dere tok tid til å helpe meg. :)

Endret av Keldon
Lenke til kommentar

 

 

.Asus puttet Matrix navnet sitt på det. Har også lest at Matrix 7970 hadde stor sjangse for å få artifacting fordi en rekke med tre vram chips ikke hadde kontakt med kjøleflate. Hvorfor de ikke bruker like mye tid på Matrix kortene sine er rart.

 

Jeg konkluderer med at jeg er skuffet med temperaturene og støyen med kortet. Trodde det ikke skulle være så ille. Benytter meg av angreretten og ser om kanskje et 780 Ti kommer på tilbud.

 

Men takker alle for svar setter pris på at dere tok tid til å helpe meg. :)

 

 

Det er virkelig surt når et produkt man kjøper ikke leverer som forventet , jeg har vært heldig og fått en 3 vifters utgave av Sapphire R9 280 kortet jeg kjøpte på tilbud , trolig var dette en svært begrenset utgave som ble testet ut av Sapphire, men for å gjøre en historie kort så har jeg ikke opplevd problemer med kjølingen, men har måttet fikse en av viftene som tok litt borti når den surret rundt på en gitt rpm (ca 35% belastning) og støyet da langt mer enn nødvendig.

 

Når det gjelder kjøling av VRM så er det lurt å ta en ordentlig sjekk før man monterer skjermkortet i pcen , har opplevd at det er mye unnasluntring der og dette kan gjøre ting kritiske over tid , av og til er det ren slurv (dårlig montert kjøler) mens andre ganger er det rett og slett dårlig design på kjøleren hvor man antar at vrm greier seg fint uten kjøling.

Heldigvis kan sånt fikses på egen hånd om man er litt handy.

Lenke til kommentar

At du er skuffet over støyen kan jeg forstå, men ikke at du er skuffet over temp. Du viste at kortet ville gjøre alt i sin makt for å nå 95 grader celcius og det er akkurat det kortet gjør. Med mindre du kan vise til noe som sier at kjøleren ikke klarer å kjøle kortet er ikke noe feil. Og høyere idle temp viser ikke noe som helst..

Lenke til kommentar

Kjøper man amd aksepterer man 50-100W mer en konkurrentene samt kortdesign som jager 95C som vil bli mer støy og varme.

Billig eller varmt, får ikke i pose og sekk :wee:

 

Vel jeg skjønner ikke hvorfor de redesignet hele pcb'en og så smelte en kjøler på den som ikke er designet for den kjernen. Synes synd på de som betalte fullpris for dette kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...