perpyro Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Neste uke for jeg bredbånd via coax fra Canal Digital og ut fra utstyret de leverer som kun består av et kabelmodem så trenger jeg litt utstyr. Må ha et trådløst tilgangspunkt og en switch og er derfor på jakt etter noen abefalinger. Nå har jeg internett fra Telenor med Zyxel router med innebygger trådløs nett og 4 utganger og med nett fra Canaldigital ønsker jeg minimum samme funksjonaliteten som før med trådløst nett pluss vanlige nettverskuttakfor ting jeg har behov for fast tilkoblet som blandt annet IP telefon. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Hvis du bare får et modem, så er det enkelste å kjøpe en god ruter. F.eks. Asus. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. november 2014 Forfatter Del Skrevet 28. november 2014 (endret) Hvilken fordeler gir det med en router etter kabelmodemet sammenlignet med en switch og et trådløst tilgangspunkt? Og om jeg gårt for router, hva med denne Dlink routeren? https://www.komplett.no/linksys-wireless-g-broadband-router-54/314078#!tab:info!review:3 Ser den får gode kritikker fra brukere på komplett. Endret 28. november 2014 av perpyro Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Må korrigere meg selv litt: Hvis du bare får modem, så må du ha ruter hvis du skal bruke flere enheter. Fra CD får du bare én eller max tre IP-adresser.Lenka er til en gammel Linksys som sikkert var bra når den var ny, men altfor dårlig ytelse på trådløst etter dagens standard.Det er vel noen bra tilbud i dag, f.eks. RT-AC66U hos Komplett og RT-N66 hos CDON. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. november 2014 Forfatter Del Skrevet 28. november 2014 Den får ikke bare gode kritikker for trådløsdelen sin. Skal blandt annet ha den mot 2 stk. PS3 og da ser det ut som den har problemer. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. november 2014 Forfatter Del Skrevet 28. november 2014 Leste flere kritikker fra komplett og der var de fleste storfornøyd så la inn ordre på en siden den var såpass nedsatt i dag. Men det du sier er at jeg med kabelmodemet fra CD må ha router om jeg trenger flere interne IP adresser en 3. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Etter litt sjekk ser det ut som CD kan levere opptil 4 IP-adresser. Noen ISP-er gir faktisk bare en. Derfor vil de aller fleste moderne husholdninger trenge en ruter. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. november 2014 Forfatter Del Skrevet 28. november 2014 Da kommer neste spørsmål. Ettersom jeg har hatt internett fra telenor har jeg aldri satt opp en router før fordi jeg aldri har hatt behov for det, så er det vanskelig å sette opp denne Asus routeren og er det noe speaielt som må settes opp med CD internett? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Er vel temmelig grei å sette opp. Ikke nødvendig med noe spesielt oppsett. Kan være lurt å oppdatere til siste firmware. http://youtu.be/fNcPg2lfjVw 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. november 2014 Forfatter Del Skrevet 28. november 2014 Så værre er det ikke. Takker og bukker Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 Siden du har hatt Telenor før, har du ikke en Telenorrouter? Denne kan du også sette opp for å kjøre mot CDs kabelmodem. Både 2812 og nyeste modell gir grei nok ytelse. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 29. november 2014 Forfatter Del Skrevet 29. november 2014 Har en zyxel router fra telenor men jeg tengte å bruke denne med telenor abbonemanget inntil jeg har fått full funksjonalitet med CD nettet, inkludert IP telefoni og trådløsnett. Vil unngå å sette opp telenor routeren til CD nettet og ikke få det til å fungere så sitter jeg uten router til noen av nettene. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 6. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2014 (endret) Hei. Nå har jeg fått routeren og møter ganske fort på et problem. Etter å ha satt opp nettverknavn og passor dukker det opp et vindu på skjermen som sier følgende. Nettstedet "IPadresse" ber om brukernavn og passord. Nettstedet sier: «RT-N66U» Brukernavn: Passord: Denne må jeg fylle ut for å komme inni routermenyen igjen. Problemet er at jeg ikke har noe anelse om hva det er eller hvor det eventuelt skulle stå skrevet. Det er i hvertfall ikke nettverksnavn eller passord for trådløsnettet som jeg fylte inn først. Men routeren fungerer både trådløst og kablet men får som sagt ikke tilgang til menyen i den. EDIT. Fant ut av det. EDIT2. Etter å ha sjekket firmwareoppdatering via routerens GUI så har dne faktisk siste firmwaren installert. Imponerende. Endret 6. desember 2014 av perpyro Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Ikke alltid at det rapporteres korrekt ang firmware i GUI. Ville sjekket http://www.asus.com/no/support/ . Eller så finnes det bedre firmware fra Merlin. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Jeg gikk for en splittet løsning, da jeg har krav som går utover det en hvilken som helst trådløs router kan gi meg (VLAN, flere SSID). Så jeg har nå en HP Procurve 1810G, 24-porter og et passende aksesspunkt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå