Emancipate Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Oppfordring til bruk av hasj til medisinsk bruk ved psykiske lidelser hos spesifikke brukere burde ikke være tillatt på forumet. Det burde kun vært tillatt i tråder der spesifikke brukere ikke søker råd. Innhold som bryter med norsk lov er vel allerede i mot reglene, og oppfordring/forherligelse til brudd på loven er vel også et lovbrudd, så dermed er det allerede i mot reglene. Men jeg vet ikke om moderatorene er klar over det. 2 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 (endret) Generelt burde det ikke være tillatt å yte rådgivning på dette forumet i helsespørsmål i det store og hele. Helserådgivning ytt av personer som ikke er helsepersonell er i beste fall uheldig, og i verste fall en reel fare for liv. Dog burde det selvsagt være lov å råde noen til å oppsøke fastlegen. Endret 29. november 2014 av Nedward Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 Bruk av medisinsk cannabis er faktisk ikke forbudt i Norge, så fremt det er skrevet ut av en lege i et EØS-land der det er tillatt og ført inn på riktig måte. Så argumentet med at det er bryter med norsk lov faller ut. Når det gjelder å gi helseråd så har vi faktisk en hel kategori dedikert nettopp til dette. Mener du at vi skal fjerne hele kategorien? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. november 2014 Forfatter Del Skrevet 29. november 2014 Bruk av medisinsk cannabis er faktisk ikke forbudt i Norge, så fremt det er skrevet ut av en lege i et EØS-land der det er tillatt og ført inn på riktig måte. Så argumentet med at det er bryter med norsk lov faller ut.Når jeg leser sånn som "Weed funker bra, men du må være sikker på hva du får tak i siden det er ulovlig dessverre.." så tror jeg ikke det er nesespray med THC de refererer til. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 Nesespray med THC er heller ikke det jeg snakker om. Jeg snakker om cannabis/weed/pot kjøpt på med resept på et apotek i f.eks. Nederland. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 Cannabis ble jo brukt som medisin før, men det var vel med Nixon det ble regulert på fy-lista i USA. Sativex er jo en medisin som har en bra THC/CBD ratio og er farmasøytisk kontrollert, men da må det foreskrives off-label da det er godkjent for spastisitet ved MS. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. november 2014 Forfatter Del Skrevet 29. november 2014 Nesespray med THC er heller ikke det jeg snakker om. Jeg snakker om cannabis/weed/pot kjøpt på med resept på et apotek i f.eks. Nederland.Jeg har lest poster der brukere oppfordrer direkte til å kjøpe ulovlig. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 Jeg har lest poster der brukere oppfordrer direkte til å kjøpe ulovlig.Så post et svar og be dem gjøre det på den lovlige måten da vel. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. november 2014 Forfatter Del Skrevet 29. november 2014 Jeg har lest poster der brukere oppfordrer direkte til å kjøpe ulovlig.Så post et svar og be dem gjøre det på den lovlige måten da vel. Det å kommentere regelbrudd er i seg selv et regelbrudd. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 30. november 2014 Del Skrevet 30. november 2014 Det å kommentere regelbrudd er i seg selv et regelbrudd. Nå er du bare vanskelig. Send en PM da vel, slik retningslinjene foreslår! (Men det var jo ikke poenget her.) On topic: Ser ikke helt problemet. Det er mye som er i grenseland av det som diskuteres, og noe litt over grensa, som likevel får stå i fred. Moderatorer ønsker vel ikke å være helt nazi (f.eks. småprat rundt piratkopiering, så lenge det ikke blir for konkret). Innleggene som direkte oppfordrer til ulovligheter kan vel rapporteres, så får moderatorene vurdere om de ønsker å la slikt stå. Litt sånn på siden: Det bryr meg fint lite, så jeg lurer også litt på hvorfor akkurat dette plager deg sånn ...? Det virker jo som du har tatt deg veldig nær av det. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 30. november 2014 Forfatter Del Skrevet 30. november 2014 Det bryr meg fint lite, så jeg lurer også litt på hvorfor akkurat dette plager deg sånn ...?Fordi det gjelder folk som er i en sårbar situasjon. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 30. november 2014 Del Skrevet 30. november 2014 Fordi det gjelder folk som er i en sårbar situasjon. Det er mange som er det, uten at myndighetene eller andre autoriteter griper inn med det første. Kanskje bør de heller ikke det: Det er en særdeles drøy etisk debatt rundt nettopp hvor langt man skal la det gå før utenforstående sier stopp (beskyttelse av sårbare/desperate mennesker kontra deres angivelig frie vilje og nær sagt rett til å ta dårlige beslutninger). Ikke noe som lett lar seg løse her. Slik du formulerer problemstillingen virker det som du syns svaret er opplagt. Uten å legge ord i munn på deg, så må jeg i så fall si meg uenig i at det er så opplagt. Poenget: Dette er etter min mening en debatt som hører hjemme på et langt høyere nivå, hvis man vil få noe konkret ut av den. Ellers kan man ta debatten til en annen kategori og diskutere i vei. Merk: I den grad handlingen å oppfordre til ulovlig anskaffelse av hasj i seg selv er ulovlig, så er dette allerede forbudt av retningslinjene. Løsningen er da, igjen, å rapportere innleggene det gjelder. (Da er det forsåvidt ikke relevant at vedkommende er i en sårbar situasjon, derav etikkmaset over.) Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 30. november 2014 Del Skrevet 30. november 2014 (endret) Bruk av medisinsk cannabis er faktisk ikke forbudt i Norge, så fremt det er skrevet ut av en lege i et EØS-land der det er tillatt og ført inn på riktig måte. Så argumentet med at det er bryter med norsk lov faller ut. Når det gjelder å gi helseråd så har vi faktisk en hel kategori dedikert nettopp til dette. Mener du at vi skal fjerne hele kategorien? Antar du sikter til meg når det gjelder å fjerne hele helsekategorien. Det jeg mener er at medisinske råd ikke burde gis av brukere uten dokumentert fagkunnskap. Det vil i praksis si at ingen brukere pr. i dag, burde få lov å drive rådgivning til personer som har medisinske lidelser (les: sykdommer og symptomer). I ytterste konsekvens klarer en eller annen bruker å overbevise en annen om plagene man opplever ikke er en alvorlig sykdom, når det faktisk er det. Edit: Selvsagt kan man snu på flisa også. Det er også mulig å få tips om ting en fastlege kanskje ikke ville sjekket uten å ha blitt spurt om det. Og i så måte kan liv sikkert reddes også. Det er dog ikke opp til meg å avgjøre dette, men meningen min står. Er det ingen som gir feilaktige råd, er det heller ingen som har blitt skadet av det. Endret 30. november 2014 av Nedward Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 30. november 2014 Forfatter Del Skrevet 30. november 2014 (endret) Merk: I den grad handlingen å oppfordre til ulovlig anskaffelse av hasj i seg selv er ulovlig, så er dette allerede forbudt av retningslinjene. Løsningen er da, igjen, å rapportere innleggene det gjelder. (Da er det forsåvidt ikke relevant at vedkommende er i en sårbar situasjon, derav etikkmaset over.)Det stemmer at det allerede er forbudt, men som du ser av tråden virker det ikke som alle moderatorene ser så strengt på akkurat dette. Derfor tar jeg det opp. I tillegg har vi regelen "Hold deg til trådens tema". Der jeg noen ganger ser at cannabis-samtaler blir til prinsippdiskusjoner helt uten relevans til akkurat trådstarters situasjon. Så jeg mener rett og slett at så mange av disse trådene bryter med reglene at de ikke bør tillates overhodet. Et annet alternativ er selvsagt å bli mer aggressiv med modereringen av hver enkelt tråd. Er det ingen som gir feilaktige råd, er det heller ingen som har blitt skadet av det.Jo, de som trenger rette råd som de ellers ikke ville fått: - De som har en farlig sykdom, og ellers ikke ville kommet seg raskt nok til legen. - De som har vært hos mange leger, men ikke fått hjelp. Endret 30. november 2014 av Tåkelur Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 30. november 2014 Del Skrevet 30. november 2014 (endret) Er det ingen som gir feilaktige råd, er det heller ingen som har blitt skadet av det.Jo, de som trenger rette råd som de ellers ikke ville fått:- De som har en farlig sykdom, og ellers ikke ville kommet seg raskt nok til legen. - De som har vært hos mange leger, men ikke fått hjelp. Men det fordrer jo at de rådene er rette. Hvordan skal man vite at de rådene man får her er pålitelige? Endret 30. november 2014 av Nedward Lenke til kommentar
*F* Skrevet 30. november 2014 Del Skrevet 30. november 2014 (endret) I helseforumet skal man diskutere hva som er helsemesdig bra, selv om hasjbruk i utgangspungtet er ulovlig å bruke i Norge kan det godt være et godt råd fra et helseperspektiv. Hvorvidt hasjbruk er lovlig eller ei kan man ta i juss-forumet. Når det er sakt brukes vel hasj og liknende også innenfor norsk helsevesen, men i svært begrenset grad. Endret 30. november 2014 av Evelen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå