Gå til innhold

Camber på Olabil. Reduserer det friksjon eller ikke?


Magnuz3

Anbefalte innlegg

Jeg er kommet til "physics" veien til olabil. Det går litt inn på Center og gravity, moment of inertia. Og alle rare ting.

 

Men en ting har jeg aldri skjønt. Er Negative/Positive camber bra?

 

Vil det bli bedre fart ut av det?

 

Det har sikkert noe med banen som du kjører på også.. Vi kjører på en:

 

Bratt, Kort, Humpete og kjører i sikk sakk.

 

Er camber bra eller ikke? Isåfall negative eller positive camber?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan tenke meg at chamber er noe man ikke vil ha. Det skaper et tilleggs-moment på hjullageret som jeg kan tenke meg at øker friksjonen i hjullageret (vet ikke hvor mye, mulig dette er veldig lite..)

 

Du får heller vurdere å gå for tre hjul (evt to med støttehjul). Lav vekt og lav luftmotstand.

 

Det med chamber kan man jo egentlig finne ut av med et lite sykkeleksperiment. Sjekke om man triller like langt med sykkelen (og dermed hjulene) skjeve kontra rette...

Lenke til kommentar

Jeg kan tenke meg at chamber er noe man ikke vil ha. Det skaper et tilleggs-moment på hjullageret som jeg kan tenke meg at øker friksjonen i hjullageret (vet ikke hvor mye, mulig dette er veldig lite..)

 

Du får heller vurdere å gå for tre hjul (evt to med støttehjul). Lav vekt og lav luftmotstand.

 

Det med chamber kan man jo egentlig finne ut av med et lite sykkeleksperiment. Sjekke om man triller like langt med sykkelen (og dermed hjulene) skjeve kontra rette...

Med mindre du understyrer så er ikke camber noe mer enn en showfaktor.

Takk for svar! Da skal jeg teste sykkel eksperimentet når det går mot sommeren :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...