Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Presse ansatt ut av stilling istedet for å si dem opp

Heatsink

Anbefalte innlegg

En kompis av meg begynte å jobbe i fjor sommer etter endt utdanning. Det er en jobb som har med IT og nettverksdrift å gjøre med drøyt ti ansatte. Sjefen eier mesteparten av bedriften.

Rundt vår/sommer begynte jobbmengden å falle litt, og flere ansatte har blitt sittende med såkalte ufakturerbare timer. Dette har spesielt gått ut over han, da han er den med minst erfaring og ansvar. Når dette har skjedd har også sjefen hans begynt å bli ukomfortabel, og han skal ha sagt ting som "i dag har du kostet meg 3000kr!" når han bare har kunne fakturere halve dagen sin pga. lite arbeid.

Sjefen hans forsøker å vinkle situasjonen som at det er kompisen min som er lat og ufokusert, mens han selv hevder at det er for lite arbeid som er problemet. Jeg har kun én side av saken selvfølgelig, men har ingen grunn til tro at kompisen min skulle ha annet enn normal arbeidsmoral, og jeg kjenner en annen som jobber der og vet at jobbmengen har vært for liten den siste tiden.

Det toppet seg rundt lønningsdagen i midten av denne måneden. De ansatte har ventet på lønnsjustering,og etterbetaling fra i sommer. Mens kollegene fikk normal lønnsøkning fikk han beskjed om at han fikk nøyaktig null kroner (og null kroner etterbetaling), og beskjed om at hvis han sa opp jobben så skulle han få "slippe" den normale oppsigelsestiden på tre måneder. Han følte seg langt nede og lite velkommen i bedriften og sa derfor ja til dette "tilbudet" umiddelbart.

Kompisen min har ingen planer om å ta saken videre, men jeg lurer på hvor lovlig det som har foregått er? Er det bare dårlig gjort, eller finnes det lover mot å presse noen ut på denne måten, og hva kunne han eventuelt har krevd? Sjefen i bedriften er sikkert storfornøyd med å ha fått nedbemannet, tilsynelatende uten å måtte sparke noen og uten å måtte gi noen betaling i tre måneder i oppsigelsestiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er han organisert? Dette er jo hårreisende på så mange punkter at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne...

Først og fremst mobbes han av sjefen.

Han likebehandles ikke på linje med de andre hva lønn angår.

Sjefen tar den feige veien, å prøve å fryse ham ut av bedriften. For feig til å tørre å måtte si ham opp pga for lite arbeid.

Han bør ABSOLUTT ta dette videre!

• Liker 3
Lenke til kommentar

Aldri si opp selv pga av lite arbeid!!! Man mister vell retten på dagpenger av det?

Det er heller ikke vennen din sin feil at arbeidsmengden er liten. Det er opp til sjefen, prosjektledere, disiplinlere og resten av øverste stab å skaffe arbeid til han.

Ikke la han levere oppsigelsen skriftlig.

Her kan vennen din forhandle seg en rimelig god sluttpakke ved å holde tyst om dette. Dette er ikke veien en ansatt skal miste jobben på.

Endret av morgan_kane
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok en viss rissiko for at bedriften rent formelt og juridisk har sitt "på det tørre".

Det er jo bare NAV som har det som sin oppgave "å finne arbeid". De fleste private bedrifter drives ut i fra et lønnsomhetsprinsipp. Ved mangel på oppdrag så permiterer man eller man går til oppsigelser. Ved ellers like vilkår, så er det den sist ansatte med minst ansinitet som må gå først.

Hvis bedriften eventuelt ikke har brutt noen formelle regler, så har den ansatte vel egentlig ikke ikke så veldig sterke forhandlingskort?

Resultatet av en konflikt kan også bli at den ansatte blir lite attraktiv for andre arbeidsgivere. Rent trivselsmessig, så vil det nok også være en fordel å være i en stilling der man er ønsket.

Det er vel ellers rett nok at dersom man sier opp selv, så mister man i utgangspunktet retten til dagpenger.

Den gode og smidige løsningen i dette tilfellet det kan nok tenkes å være at den ansatte går inn i en positiv dialog med arbeidsgiver om en passende "overgangsperiode" slik at det blir praktisk tid og mulighet til å finne en ny jobb. Det vil nok være til fordel både for bedriften og den ansatte å finne fram til en en mest mulig konfliktfri løsning.

Forutsetter i argumentasjonen at de ansatte ikke er omfattet av en felles arbeidsavtale og at det er snakk om individuelle ansettelsesvilkår.

Er ikke særlig oppdatert på dette rettsområdet. Andre syn på saken?

Lenke til kommentar

Håper da vitterlig at du har mer lønn enn 60.000 for 3 måneder.

Uansett, det jeg henviste til at det å løpe til Fagforening og lage ett rabaleder er ikke nødvendigvis den beste langsiktige løsningen. Jeg ville sagt opp på en ryddig prosess, inngått en avtale om at dersom jeg finner meg en jobb i løpet av de 3 månedene som jeg kan starte i direkte så går jeg på dagen da.

Alle er happy, og du får en ok referanse i forhold til jobben du mest sannsynlig har gjort.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Dersom han gjør som noen av dere her over anbefaler, be han også droppe å sette jobben på CVen sin, for å ringe dit for referanser senere gir han nok ikke grunnlag for veldig mange nye jobber.

Hvem vil ha referanser fra en bedrift der du har blitt mobbet ut av sjefen? Tviler på at du får gode referanser derfra uansett. En normal sjef ville heller ha startet med permittering istedenfor å klage på at den ansatte ikke har høy nok inntjening. Beklager, vi ser ikke at vi har nok jobb til deg er en grei beskjed å gi, du koster meg/oss xxx kroner i dag er IKKE en grei beskjed å gi. Jeg har flere jobber som jeg ikke har referanse fra. Har aldri hatt problemer med det.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis man har en kariere på en utdanning og en stilling, så er referansen fra den ene stillingen av nokså stor viktighet.

Det kommer nok også ann på hva slags stilling det dreier seg om hvor viktg referansen er.

Det kanskje litt paradoksale med arbeidsrettsaker, det er at taper man saken, da har man tapt, og vinner man saken så har man i lange løp tapt da også. For en del stillingstyper så vil referansene være av stor viktighet.

Den beste referansen som man kan få, det er nok i praksis at man forsøker å samarbeide med arbeidsgiver om situasjonen. For eksempel så kan de tenkes at man kan oppnå en forholdsvis høy grad av fleksibilitet omkring slutttidspunkt. Dette vil også dempe konfliktnivået.

Hvis man så kommer over i en ny stilling der det hele fungerer bedre slik at man denne gang får en god referanse, så har problemstillingen på mange måter en langsiktig løsning som kan fungere bra.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som et utgangspunkt skal oppsigelser fra arbdiedsgiver være saklige og følge visse prosessuelle krav. En nedbemanning grunnet omsetningssvikt e.l. kan være en slik saklig grunn.

Hvis det derimot er arbeidstaker som sier opp kan dette gjøres uten saklig grunn.

Jeg kan ikke uttale meg helt klart hvilken betydning dette presset får. Likevel er det klart at arbeidstaker her kunne valgt å stå i stillingen frem til arbeidsgiver selv gikk til det skritt å si opp vedkommende med den følge at oppsigelsestid m.m. måtte følges. Samtidig kunne også arbeidstager valgt å prøve om oppsigelsen var saklig om han ønsket det.

Tar en opp denne saken nå er vel spørsmålet om presset medførte at oppsigelsen egentlig var frivillig, og at den derfor er ugyldig/usaklig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Han er ikke organisert i noen fagforening, og sjefen er godt likt blant de andre ansatte så det er litt vanskelig for han å dra i gang noen aksjon da det dreier seg om ord mot ord. Livssituasjonen hans gjør at han fint kan gå et par måneder uten lønn også, så det er ikke krise.

Lenke til kommentar

Uansett, det jeg henviste til at det å løpe til Fagforening og lage ett rabaleder er ikke nødvendigvis den beste langsiktige løsningen. Jeg ville sagt opp på en ryddig prosess, inngått en avtale om at dersom jeg finner meg en jobb i løpet av de 3 månedene som jeg kan starte i direkte så går jeg på dagen da.

Alle er happy, og du får en ok referanse i forhold til jobben du mest sannsynlig har gjort.

Såå..... Fagforeninger lager bare rabalder?
Lenke til kommentar

Dersom han gjør som noen av dere her over anbefaler, be han også droppe å sette jobben på CVen sin, for å ringe dit for referanser senere gir han nok ikke grunnlag for veldig mange nye jobber.

Hvem vil ha referanser fra en bedrift der du har blitt mobbet ut av sjefen? Tviler på at du får gode referanser derfra uansett. En normal sjef ville heller ha startet med permittering istedenfor å klage på at den ansatte ikke har høy nok inntjening. Beklager, vi ser ikke at vi har nok jobb til deg er en grei beskjed å gi, du koster meg/oss xxx kroner i dag er IKKE en grei beskjed å gi. Jeg har flere jobber som jeg ikke har referanse fra. Har aldri hatt problemer med det.

Jeg har latt vær å ansette ufattelig mange pågrunn av at dem har vært i konflikter med tidligere ledere. At lederen opptrår uprofesjonelt er ikke noe jeg kan vite som potensielt ny arbeidsgiver.

Det er dyrt å ansette feil folk.

I grove trekk er jeg lite fan av fagforeningsfolk ja.

Jeg gir dere bare ett innsyn i hvordan ganske mange arbeidsgivere tenker. Det å være smart å gjøre ting på en måte som ikke skaper større konflikt enn det i utgangspunktet trenger å være fremfor å flagge fagforeningen og alt tenkelig og utenkelig opp i mot tidligere arbeidsgiver er ganske oppsiktsvekkende for en ny arbeidsgiver, siden man faktisk fremstår som en kranglefant.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Han er ikke organisert i noen fagforening, og sjefen er godt likt blant de andre ansatte så det er litt vanskelig for han å dra i gang noen aksjon da det dreier seg om ord mot ord. Livssituasjonen hans gjør at han fint kan gå et par måneder uten lønn også, så det er ikke krise.

Så lenge vedkommende ikke ønsker å prøve saken er det lite å hente uansett. I verste fall kan han angre seg hvis han ikke finner nytt arbeid etter en periode. Saken står derimot ikke noe bedre da.

Lenke til kommentar

Jeg gir dere bare ett innsyn i hvordan ganske mange arbeidsgivere tenker. Det å være smart å gjøre ting på en måte som ikke skaper større konflikt enn det i utgangspunktet trenger å være fremfor å flagge fagforeningen og alt tenkelig og utenkelig opp i mot tidligere arbeidsgiver er ganske oppsiktsvekkende for en ny arbeidsgiver, siden man faktisk fremstår som en kranglefant.

Det du egentlig sier er altså at du vet ikke hva en fagforening gjør?

Organisasjonsarbeidere ser på det juridiske ved en tvist og jobber utifra dette.

Om dette tilfellet er riktig beskrevet innledningsvis er det mobbing på arbeidsplassen. Dette er lett å vinne frem med.

Man går til forhandlinger med arbeidsgiver hvor man mot å la være å anmelde forholdet mot at man får lønn ut oppsigelsestiden samt at man får en nøytral attest fra arbeidsgiver og oppsigelse begrunnet i nedbemanning.

Man er ikke pliktig til å gå inn på forholdene på arbeidsplassen hos neste arbeidsgiver...

Endret av Doofen
Lenke til kommentar

Hva er så problemet?

Om han ikke vil gjøre noe med det eller er organisert kan han seile sin egen sjø...

Lenke til kommentar

Det du egentlig sier er altså at du vet ikke hva en fagforening gjør?

Organisasjonsarbeidere ser på det juridiske ved en tvist og jobber utifra dette.

Om dette tilfellet er riktig beskrevet innledningsvis er det mobbing på arbeidsplassen. Dette er lett å vinne frem med.

Man går til forhandlinger med arbeidsgiver hvor man mot å la være å anmelde forholdet mot at man får lønn ut oppsigelsestiden samt at man får en nøytral attest fra arbeidsgiver og oppsigelse begrunnet i nedbemanning.

Man er ikke pliktig til å gå inn på forholdene på arbeidsplassen hos neste arbeidsgiver...

En fagforening tar en krangel der den ansatte ikke velger å ta den selv. I korte trekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...