Gå til innhold

Informatikk: Design, bruk, interaksjon eller anvendt datateknologi?

Gjest Slettet-Irb8P5GEaM

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Irb8P5GEaM

Hei! Jeg skal studere til neste høst og lurer på hva jeg bør velge av IT-studier. Jeg har ikke helt bestemt meg enda for hva spesifikt jeg kunne tenkt meg å jobbe med. Hørte med en IT-konsulent som jobber med interaksjondesign og gjør nettsider mer brukervennlige, det kunne jo sikkert vært gøy. Men som sagt - usikker.

Hva bør jeg velge av disse?

http://www.uio.no/studier/program/inf-design/index.html

http://www.hioa.no/Studies/TKD/Bachelor/Anvendt-datateknologi

Jeg føler at det vil være lettere å få jobb på informatikk studiet pga det er mer spesifikt? Anvendt datateknologi er litt for generelt? Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det stemmer at det er lettere å få jobb hvis du velger informatikk-studie fremfor Design. Jeg studerer informatikk selv, så kan vi si at jeg er litt partisk, men kjenner mange som studerer design og hører det er veldig vanskelig å få jobb, mange fortsetter på master-studiet fordi de ikke klarer å få jobb. Men det skal være sagt at dette ikke gjelder for alle.

Men hvis du synes Design/interaksjon virker med interessant, så synes jeg du burde velge dette. Du kan eventuelt ta noen valgfag som retter studiet mer mot informatikk hvis du ønsker det. Det er mange muligheter for å tilpasse studiet som du selv ønsker.

Lenke til kommentar

Personlig så synes jeg at HCI er rimelig tørt, da mye av fokuset går på brukervennlighet og teori rundt bruk av programvare, og veldig lite rundt estetikk og design.

Om du ikke er sikker så ville jeg gått generell informatikk, så kan du heller plukke ut fag som vekker interessen i deg.

Lenke til kommentar

Spørs litt hva du interesserer deg for, for min del. Jeg foretrekker å ha noen til å ta seg av den visuelle biten for meg (tar kun denne hvis jeg må) Da jeg vet jeg ikke er veldig god på visualisering, jeg kan godt implementere det bakenforliggende, men å sitte med f.eks webprogrammering. Der man må jobbe med css etc. For å si det sånn, jeg får det til. Men ikke akkurat noe jeg higer etter å gjøre.

Du må nesten kjenne litt selv, er design noe du synes er vanvittig morro, så go for it. Fordelen med design er jo at man ofte får se "resultatene" fortere, jeg kan jo f.eks bruke en uke på å implementere all bakenforliggende funksjonalitet i en webside (den ser da gjerne helt crap ut) For så å bruke en dag eller to på å justere inn utseende på denne, slik at den ser bra ut. (CSS, layout etc)

Som nevnt, hva trigger interessen din? Det nytter jo ikke å ta informatikkstudie, hvis det du brenner for er design og visa verca.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...