Gå til innhold

Stille, leilighetsvennlig hund?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mops eller Norfolk terrier kanskje. De er små og ikke bråkete (ihvertfall ikke de jeg har møtt :)). Er usikker på hvor lette de er å dressere, i og med de begge er kjent for å kunne være litt stae og intelligente :wee:

Selv om mopsene er veldig søte og artige, så er de en av rasene som lider av avl som har fokusert på utseende som har gått på bekostning av helsen. Noe som gjelder alle hunder med flate fjes. Så de kan ha puste problemer etc. så jeg ville vært veldig nøye med å velge en oppdretter.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Hold dere unna spisshunder, lettstressa jakthunder og de fleste terriere.

Norfolk som foreslått her er et godt eksempel på en hund som krever sitt mtp. pelsstell..

 

Mops er en rase man av etiske grunner bør styre unna (de er et resultat av kynisk og hensynsløs avl)

 

Hva dere legger i "ikke overdrevet aktivitetsnivå" er vanskelig å vite, dette kommer jo an på hva eierne mener er fornuftig aktivitetsnivå..

 

Mine hunder får alt fra 1,5 time til 5 timer fysisk aktivitet om dagen, avhengig av hva vi velger å gjøre den dagen.

Det er alt fra sykling til kickbike (stor sparkesykkel der hundene trekker meg), spaserturer, weight pulling, jogging, svømming mm.

Rasen min (staffordshire bull terrier) er oppgitt å ha et moderat aktivietsnivå..

 

Mye er også individavhengig, så det er ikke bare å se på rase, man må også finne linjer man trives med.

 

Andre raser dere bør styre unna av etiske årsaker er hunder som fransk bulldog, boston terrier, engelsk bulldog mm.

 

Terriere er ansett for å være sta hunder, en del sliter med dressuren av disse..

 

Mine terriere har jeg funnet metodikken for, så de er det lett for meg å drive dressurtrening med.

Det er også noen eksemplarer av rasen som har championat i lydighet, uten at det sier noe som helst om annet enn hund og eier..

 

Jeg mener dere heller bør se på hvilke egenskaper dere ønsker enn hvilke egenskaper dere ikke ønsker..

Lenke til kommentar

Finn ut om det er noen hundeklubber i nærheten av dere, dra dit og spør om veiledning. Hundefolk deler gledelig erfaring.

Sjekk også om det er muligheter for å være forvert på den rasen dere synes kan passe. Disse hunden er som regel veldig godt avlet frem.

Denne avtalen innebærer at man ikke eier hunden på papiret, men oppdretter har eierskapet fordi de vil bruke den til avl men har ikke plass.

Det er vanlig at man etter avtalt antall kull blir eier av hunden gratis. Med andre ord får man hunden som betaling for å passe den og gi den mat (på egen regning)

 

Er dere på utkikk etter en hund for å kose med å ikke måtte gå turer? Da anbefaler jeg dere å skaffe dere en katt heller...

Men er dere derimot innstilt på å gå tre turer daglig på minst 10minutter og bruke tid på å leke så gå for en hund i størrelsen liten/medium.

 

Jeg og min samboer har to stk Jack Russel Terrier.

Vi var skeptiske da vi startet med å passe den første for snart 4år siden, men ble så forelsket i rasen og ikke minst den hunden at vi gikk for en forvèrt avtale og idag er den vår på papiret etter to kull.

 

Terrier er en fantastisk rase om man har tid og vilje til å ha hund. Det er en stor hund i liten kropp.

Du kan gå flere mil tur uten problem, men du kan også ha en kosehund innendørs så lenge du gir den nok aktivitet.

Med nok aktivitet så menes ikke daglig turer på +1timer, men å la de få bruke hjernen sin.

Det kan være så enkelt som å gjemme maten deres rundt omkring, lære de nye eller terpe på gamle triks, ta de med på miljøtrening.

Vi har uker der vi kun har tid til lufteturer, men da passer vi på at de får brukt hjernen sin daglig minst 10-30minutter også.

 

Vi har litt problemer av og til med den gamleste hunden bjeffer på spøkelser (lyder utendørs), men dette er fordi hun var sitt første år i hundegård. Det går på hvordan hunden ble oppdratt fra start fordi svigers har kullbroren og den har nesten ikke bjeffet på sine 4år hos de.

 

 

Mitt syn på alle raser er at hunden gjenspeiler eieren..

Lenke til kommentar

Det å være fôrvert er det mange som har svært dårlige erfaringer med..

Både gjennom at de bevitner avl som ikke er forsvarlig, og ved at de opplever andre uheldige ting.

Man kan være heldig, men man kan også gå på en skikkelig smell som fôrvert, jeg ville ikke vurdert det løpet.

De andre valpene i kullet er også fremavlet på samme måte selv om det er individuelle forskjeller på de.

 

Det er stilig hvordan enkelte legger skylden for adferd på svært konkrete forhold.. Man vet svært sjelden årsaken til en gitt adferd, det er sjelden man kan konkretisere det slik med rette.

Lenke til kommentar

Du snylter. Skal du trekke inn hvilke raser som er etisk uforsvarlig å kjøpe som du så fint kaller det, burde den listen din vært mye mye lengre, og også inkludert noen skikkelige norgesvenner av raser. Men du baserer deg vel på den gamle myten om at alle kortsnutede hunder lider og har et vondt og stakkarslig liv eller?

 

Det drives i dag veldig mye seriøs oppdrett av de hunderasene du nevner med mål om å få frem hunder med både lengre snuteparti og sunnere almenhelse.

Har selv en fransk bulldog som puster helt fint, er med på dagsturer på vidda og har ingen typiske raseproblemer. Hun ble også født naturlig.

Det man skal være obs på om man ønsker disse rasene er å undersøke nøye hvor man handler de fra. Styre unna alt som heter Finn.no, eller hunder som koster langt mindre enn normen. Gjør du derimot hjemmeleksa i forkant kan du helt fint få deg en f.eks fransk bulldog som er både frisk og aktiv gjennom et langt hundeliv.

 

Skal godt gjøres å finne en hund som passer trådstartes ønsker bedre, men det krever som sagt at man gjør en grundig research i forkant og er bevisst på hvilke utfordringer som følger rasene.

Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig inneforstått med at det er mange raser man bør unngå med tanke på uetisk avl.

At andre raser også avles på feil grunnlag gjør dog ikke avlen på disse rasene bedre.. I følge norsk lov er det etter mitt syn grunnlag for å forby videre avl på flere raser..

Selv FCI og den engelske kennelklubben har forstått dette (men den norske henger etter som vanlig..), under sist Crufts var det hunder som ikke fikk premieringen de i utgangspunktet skulle hatt som en følge av at de rett og slett ikke hadde en sunn kropp.

 

Jeg er klar over at det finnes franske bulldoger som har det bra, det finnes noen som fødes naturlig, og det finnes til og med noen som ikke har hverken hud- eller allergiutfordringer..

Men det er dessverre slik at en svært stor andel av disse hundene har problemer som ikke passer sammen sunn og etisk avl.

 

 

 

Jeg har venner med fransk bulldog også, opptil flere.

Dette er eiere som har gjort et grundig forarbeid før de har fått seg hund, de har ventet på kombinasjoner det har vært grunn til å ha stor tro på..

Allikevel har de dessverre uten unntak endt opp med diverse problemer..

Det vil si, de som faktisk har voksne hunder da.

 

Det mange glemmer er at en del lidelser ikke kommer før i voksen alder, allergi er gjerne en av disse.

Dette er også grunnen til at jeg mener man med fordel kan vente til hunden er rundt tre år med å bestemme seg for avlsplaner, først da har man et godt nok grunnlag til å være så trygg som mulig..

 

Det kan fortsatt gå feil, og det er nå en gang slik at mange av disse sykdommene er ting som hopper over et ledd eller to..

 

Forresten, hvilket resultat fikk hunden din på HD- og AD-rntgen da archongamer?

Og hvor gammel er den?

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Jeg mener vel at man ikke bør avle på disse "problem" rasene selv, om man ikke har en geniuin interesse for dette med avl og gener, samt rasen det gjelder.

Jeg skulle gjerne sett det var strengere regler rundt disse tingene, og personlig har jeg ingen intensjon om å avle på min da jeg hverken har kunnskapen eller interessen til å sette meg inn i det som kreves.

 

Problemet slik jeg ser det er ikke å anbefale noen å oppsøke seriøse oppdrettere og ha fokus på hva som er til hundens beste, og ikke utstillinger f.eks når de snakker med disse og velger sin valp. Problemet er mest av alt at mange synes det er så dyrt med en slik hund, så de bare tar turen innom finn.no. I mylderet av tilbud er det noen søte valper på et bilde, og heldig som de er koster den jo bare halv pris av den valpen oppdretteren skulle selge. Da ber man om trøbbel og man bidrar til å holde denne smuglernæringa gående.

Rasen trenger flere folk som er seriøse og kun ønsker rasen det aller beste. Så jeg vil i hverfall ikke slutte å anbefale den. Men anbefalingen kommer med noen forbehold, for man må være villig til å ta det som følger med uansett hva det er. Jeg kan ikke annet enn å juble for at det nå ikke gis premie om kroppen ikke lenger er sunn, og hvor det presses frem mer sunne idealer, også blandt de oppdretterne som har fokus på utstillingshunder.

 

Kan man få fremtidige eiere til å ha fokus på hunden beste når de velger oppdretter, og det blir mer lønnsomt å ha helse i fokus i stedet for premier vil man kunne snu en gal utvikling over tid. Jeg har ikke tro på noe forbud da du ikke oppnår annet enn at noen finner smutthull og du får raseblandinger og et svart marked det ikke kommer noe godt ut av. Økt fokus og kunnskap tror jeg heller er veien å gå. Og gjerne en godkjenning man må få for å avle på rasen om det var opp til meg.

 

Min frenchie er 7 år straks. Hun tok røntgen da hun var 12mnd og hadde ingen tegn, og har heller ikke vist noen tegn til det enda. Har vært mer heldig jeg da i forhold til dine bekjente, for jeg har knapt vært hos dyrlegen utenom faste kontroller og vaksiner.

Lenke til kommentar

Generelt er whippets gode leilighetshunder. De lukter lite, røyter lite, bjeffer sjeldent og er i de aller fleste tilfeller sofagriser når de er innendørs. Men du bør ha tilgang til et inngjerdet uteområde hvor hunden kan få løpe fritt, for eksempel en hundepark. De kan løpe veldig fort men ikke nødvendigvis så lenge.

Lenke til kommentar

Min frenchie er 7 år straks. Hun tok røntgen da hun var 12mnd og hadde ingen tegn, og har heller ikke vist noen tegn til det enda. Har vært mer heldig jeg da i forhold til dine bekjente, for jeg har knapt vært hos dyrlegen utenom faste kontroller og vaksiner.

Hva var svaret da? Vanlig HD-røntgen rangeres fra A til E, mens AD-røntgen rangeres som A, C, D eller E.

 

Det er dessverre relativt vanlig både på fransk og engelsk bulldog at de har svært dårlige hofter, som enda en ting rasen har å by på..

 

Summa summarum er det så mange forskjellige lidelser disse hundene utsettes for at det neppe er realistisk å redde rasen uten å utvide genpoolen ved å avle ut med andre raser.

Det er neppe noe rasemiljøet er keen på, de mener jo uansett i det etablerte rasemiljøet at det er friske hunder..

 

Misforstå meg rett, det finnes friske eksemplarer.

Og det er veldig bra du har fått en frisk hund.. Problemet er bare at det er så mange syke individer at det ikke bør være verdt risikoen ved å anskaffe en hund av den aktuelle rasen.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Siden jeg ikke skal avle på hunden ble resultatene ikke sendt inn til NKK, men vurdert av dyrlegen. Da får du ikke en grad fra A-E.

 

Vi får nok bare være enige om å være uenige om fremtiden til disse rasene, og jeg regner med du mener det samme om fremtiden til f.eks schæfere, dachs osv osv.. Listen er lang av raser som har fått uheldige medisinske lidelser gjennom usunn avl.

Lenke til kommentar

Siden jeg ikke skal avle på hunden ble resultatene ikke sendt inn til NKK, men vurdert av dyrlegen. Da får du ikke en grad fra A-E.

Avl på individet er ikke den eneste gode grunnen til å sende inn for avlesning, å få ytterligere kunnskap om linjene og å få se resultatene av allerede utført avl er minst like viktig.

 

Men jeg vet en del oppdrettere helst ikke vil at bilder skal sendes inn, det gjelder hos en rekke raser.. Hvordan din oppdretter stiller seg til det vet jeg dog ikke noe om.

 

Vi får nok bare være enige om å være uenige om fremtiden til disse rasene, og jeg regner med du mener det samme om fremtiden til f.eks schæfere, dachs osv osv.. Listen er lang av raser som har fått uheldige medisinske lidelser gjennom usunn avl.

Det er en hel rekke raser som har store problemer utløst av dårlig avl, noen av disse kan relativt lett reddes, andre er dessverre løpet kjørt for da det er for liten frisk genpool igjen.

 

Bulldograsene (både engelsk og fransk) er dessverre eksempler på svært syke saker, og å snu noe som har gått så langt er ikke så greit.

 

I følge gjeldende norsk lovverk er avl på disse i beste fall på kanten juridisk.

 

Men det er ikke disse andre rasene som er poenget her, det er at du anbefaler en rase der man har stor sannsynlighet for å ende opp med en syk hund.

 

 

Dvergschnauzeren oppfyller de fleste kravene til trådstarter samt Snylters etiske retningslinjer. En intelligent liten hunderase som er lite plaget med avlsmessige problemer. De kan være glade i å bjeffe, så god oppdragelse er nødvendig om den skal bo i leilighet.

De stryker vel ganske heftig på punktet om pelsstell.

Lenke til kommentar

Nja .. det er ikke så ille, jeg tror den skalaen gir et litt feil bilde og at kategoriene er for vide. Hovedgrunnen til at "behov for pelsstell" for en schnauzer omtales som "stort" er trolig at de helst skal nappes en gang eller to i året, og at de må friseres ordentlig for å se "skikkelig" ut. Dette kan man med fordel la en profesjonell hundefrisør ta seg av. Pelsen krever jevnlig stell i tillegg, men siden dette er en liten hund med kort pels er ikke dette så all verdens med arbeid. En stor fordel er at hvis dette gjøres ordentlig, røyter ikke dvergschnauzeren, så du sparer en del husarbeid.

Jeg har ikke hatt dvergschnauzer selv, men en kompis hadde en i mange år. Min kjennskap er altså begrenset, men jeg prøver heller ikke å gi noe nøyaktig bilde - poenget er at man ikke bør la seg skremme av angitt behov for pelsstell, for det kan bety så mangt. Sjekk heller opp i hva det innebærer for hver enkelt rase, før dere avskriver den helt. Og husk at de fleste hunder krever en eller annen form for stell. Hvis man ikke er villig til å gjøre en innsats her, er det bedre med en korthåret katt.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, jeg å samboeren vurderer å skaffe hund, men vi bor i leilighet i et hus med flere leiligheter. Så det må være en stille hund, lett å dressere, liten , lite pelsstell og ikke overdrevet høyt aktivitetsnivå. Noen forslag?

Lavt aktivitetsnivå? vel, da må du faktisk være aktiv med hunden.

Jeg har 2stk Golden Retrievere (9 og 3 år). De er rolige inne, men det er pga. Jeg går på tur med de. 3-4 turer daglig.

Lenke til kommentar

Å gå på tur vil jeg vel mer eller mindre ikke definere som aktivitet en gang jeg da.

 

Får hundene mine bare gåturer er det svært begrenset hvor slitne de blir, for å si det sånn..

 

Jogging, sykling (da er de gjerne løse), kickbike (trekking), ski (trekking der og), lydighetstrening, søk (gjerne blodspor) osv er derimot aktivitet, det er slikt hunden blir sliten av.

 

Å bruke hodet sier man generelt at sliter ut hunden på ca en tiendel av tiden man bruker på å slite den ut med middels hard fysisk aktivitet.

 

Å bruke hodet gjør også at hunden gjerne bruker mindre energi på å følge med rundt seg etterpå, derav forsvinner ofte tendenser til varsling, og tildels også tendenser til vokting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...