Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

[Løst] OpenVPN problemer i Ubuntu!

Anbefalte innlegg

Følger denne guiden for å installere openVPN server.

Når jeg skal kjøre

cp -r /usr/share/doc/openvpn/examples/easy-rsa/2.0/* /etc/openvpn/easy-rsa/

i terminalen får jeg bare opp: cp: klarte ikke å hente informasjon om «/usr/share/doc/openvpn/examples/easy-rsa/2.0/*»: Ingen slik fil eller filkatalog

Kan jeg lage en mappe med det navnet og putte denne oppi?

Trenger litt hjelp her :-) Er ikke så inne i linux enda, men skal nok klare det hvis jeg blir fortalt hvordan jeg skal gjøre det. Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekket om /usr/share/doc/openpvn osv eksisterer? Om du blir forvirret av terminalen kan du godt bruke en vanlig filbehandler for å sjekke. Kan hende at du har glemt noe eller gjort noe feil tidligere i installasjonen. Skrivefeil er heller ikke uvanlig faktor.

Du kan også sjekke med:

$ ls -l /usr/share/doc/openvpn
Eller rett og slett navigere inn i mappa med 'cd' (change directory)

$ cd /usr/share/doc/openvpn/examples
Lenke til kommentar

Vet ikke om Easy-rsa lenger er inkludert i openvpn package, og må kanskje installeres separat:

sudo apt-get install easy-rsa

mkdir /etc/openvpn/easy-rsa/

sudo cp -R /usr/share/easy-rsa/* /etc/openvpn/easy-rsa/

Ja måtte installere easy-rsa separat, men visste ikke om den andre mappa (/usr/share/easy-rsa) alt lå der :-) Så skal prøve på nytt! Takk for svar ;-)

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hva dette betyr?

benjamin@benjamin-HP-desktop-Ubuntu:/etc/openvpn/easy-rsa/keys$ sudo cp myservername.crt myservername.key ca.crt dh1024.pem /etc/openvpn/
cp: klarte ikke å hente informasjon om «dh1024.pem»: Ingen slik fil eller filkatalog

Edit:

Fant også et annet problem når jeg prøver å starte tjenesten

benjamin@benjamin-HP-desktop-Ubuntu:/$ sudo /etc/openvpn# /etc/init.d/openvpn start
sudo: /etc/openvpn#: command not found

Endret av benny1403
Lenke til kommentar

Er det noen som vet hva dette betyr?

benjamin@benjamin-HP-desktop-Ubuntu:/etc/openvpn/easy-rsa/keys$ sudo cp myservername.crt myservername.key ca.crt dh1024.pem /etc/openvpn/

cp: klarte ikke å hente informasjon om «dh1024.pem»: Ingen slik fil eller filkatalog

Står jo i feilmeldingen: Du har ingen fil eller mappe ved navn "dh1024.pem" i "/etc/openvpn/easy-rsa/keys"

Edit:

Fant også et annet problem når jeg prøver å starte tjenesten

benjamin@benjamin-HP-desktop-Ubuntu:/$ sudo /etc/openvpn# /etc/init.d/openvpn start

sudo: /etc/openvpn#: command not found

Vet ikke helt hvorfor du har sudo /etc/openvpn# ?

Skal holde med: sudo /etc/init.d/openvpn start (kanskje også: sudo openvpn start)

Endret av Youcef
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...