benny1403 Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Følger denne guiden for å installere openVPN server. Guide: https://help.ubuntu.com/12.04/serverguide/openvpn.html Når jeg skal kjøre cp -r /usr/share/doc/openvpn/examples/easy-rsa/2.0/* /etc/openvpn/easy-rsa/ i terminalen får jeg bare opp: cp: klarte ikke å hente informasjon om «/usr/share/doc/openvpn/examples/easy-rsa/2.0/*»: Ingen slik fil eller filkatalog Kan jeg lage en mappe med det navnet og putte denne oppi? https://github.com/OpenVPN/easy-rsa/blob/master/easyrsa3/vars.example Trenger litt hjelp her :-) Er ikke så inne i linux enda, men skal nok klare det hvis jeg blir fortalt hvordan jeg skal gjøre det. Takker for alle svar! Lenke til kommentar
Youcef Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 (endret) Vet ikke om Easy-rsa lenger er inkludert i openvpn package, og må kanskje installeres separat: sudo apt-get install easy-rsa mkdir /etc/openvpn/easy-rsa/sudo cp -R /usr/share/easy-rsa/* /etc/openvpn/easy-rsa/ Endret 28. november 2014 av Youcef Lenke til kommentar
Occi Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Har du sjekket om /usr/share/doc/openpvn osv eksisterer? Om du blir forvirret av terminalen kan du godt bruke en vanlig filbehandler for å sjekke. Kan hende at du har glemt noe eller gjort noe feil tidligere i installasjonen. Skrivefeil er heller ikke uvanlig faktor. Du kan også sjekke med: $ ls -l /usr/share/doc/openvpn Eller rett og slett navigere inn i mappa med 'cd' (change directory) $ cd /usr/share/doc/openvpn/examples Lenke til kommentar
benny1403 Skrevet 28. november 2014 Forfatter Del Skrevet 28. november 2014 Vet ikke om Easy-rsa lenger er inkludert i openvpn package, og må kanskje installeres separat: sudo apt-get install easy-rsa mkdir /etc/openvpn/easy-rsa/ sudo cp -R /usr/share/easy-rsa/* /etc/openvpn/easy-rsa/ Ja måtte installere easy-rsa separat, men visste ikke om den andre mappa (/usr/share/easy-rsa) alt lå der :-) Så skal prøve på nytt! Takk for svar ;-) Lenke til kommentar
benny1403 Skrevet 28. november 2014 Forfatter Del Skrevet 28. november 2014 (endret) Er det noen som vet hva dette betyr? benjamin@benjamin-HP-desktop-Ubuntu:/etc/openvpn/easy-rsa/keys$ sudo cp myservername.crt myservername.key ca.crt dh1024.pem /etc/openvpn/cp: klarte ikke å hente informasjon om «dh1024.pem»: Ingen slik fil eller filkatalog Edit: Fant også et annet problem når jeg prøver å starte tjenesten benjamin@benjamin-HP-desktop-Ubuntu:/$ sudo /etc/openvpn# /etc/init.d/openvpn startsudo: /etc/openvpn#: command not found Endret 28. november 2014 av benny1403 Lenke til kommentar
Youcef Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 (endret) Er det noen som vet hva dette betyr? benjamin@benjamin-HP-desktop-Ubuntu:/etc/openvpn/easy-rsa/keys$ sudo cp myservername.crt myservername.key ca.crt dh1024.pem /etc/openvpn/ cp: klarte ikke å hente informasjon om «dh1024.pem»: Ingen slik fil eller filkatalog Står jo i feilmeldingen: Du har ingen fil eller mappe ved navn "dh1024.pem" i "/etc/openvpn/easy-rsa/keys" Edit: Fant også et annet problem når jeg prøver å starte tjenesten benjamin@benjamin-HP-desktop-Ubuntu:/$ sudo /etc/openvpn# /etc/init.d/openvpn start sudo: /etc/openvpn#: command not found Vet ikke helt hvorfor du har sudo /etc/openvpn# ? Skal holde med: sudo /etc/init.d/openvpn start (kanskje også: sudo openvpn start) Endret 28. november 2014 av Youcef Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå