killertomato Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Jeg lager en hjemmeside der jeg bl.a. har en side for nyhetsinnlegg. Jeg vil at det nyeste innlegget på denne siden også skal vises på forsiden. Er det noe god måte å gjøre dette på uten å bruke databaser? Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Du kan lagre det i en fil (f.eks. csv), og så ha en funksjon som henter og viser siste innlegg. Da er det bare å kalle opp den funksjonen på de sidene hvor nyhets innlegget skal vises. Lenke til kommentar
Lanes Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Om dette er en veldig basic side og du legger inn nyheter manuelt så kan du for eksempel lagre hver nyhet som en egen html fil, og så ha en funksjon som henter inn nyeste filen enten via dokuments metadata, eller så enkelt som dokumenttittelen. Forstod Crowly sitt forslag som at du da hadde alt i en enkelt fil, men om du gjør dette manuelt så er det mer håndterlig å ha det i separate filer. Avhengig av hvor mange nyheter du ønsker å vise, eventuelle arkivfunksjoner, søkefunksjoner etc etc. så vil det nok også være mindre ressurskrevende å lese inn enkeltnyheter til minnet. Lenke til kommentar
killertomato Skrevet 30. november 2014 Forfatter Del Skrevet 30. november 2014 Takk for svar. Ja det vil nok sikkert funke fint å lagre i separate filer, men burde jeg lagre i ren tekst eller html? Er det noe fordeler og ulemper med disse metodene? Hvis jeg bruker html blir det da bare å bruke include funksjonen? Jeg tenker å bare vis en nyhet på forsiden. På nyhetsiden så tenker jeg å vise alle nyheter for gjeldende måned eventuelt kanskje to siste månedene, så kan resten klikkes fram om ønskelig. Lenke til kommentar
Lanes Skrevet 1. desember 2014 Del Skrevet 1. desember 2014 Lagre i ren tekst om du skal modifisere eller gjøre noe med teksten, lagre i html om det 'makes sense'. Det avhenger veldig av hvordan du setter opp systemet til slutt, men alt fungerer. Kun include funksjon sådan, men du må jo ha en funksjon for å finne de korrekte filene. Filoperasjoner er tidkrevende, så dersom det blir mange filer ville jeg nok ha droppet å ha alle nyheter i hver sin fil. Jeg ville nok ha laget en mellomting, hvor du har x antall poster i hver fil basert på uke, dag, måned etc. Du kan jo også automatisere systemet slik at php selv flytter gamle nyheter til et arkiv, og har de mest leste og nyeste i separate filer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå