Gå til innhold

Studieprogresjon (master)

ZerothLaw

Anbefalte innlegg

Lurer litt på dette med normert studieprogresjon ved toårig masterutdanning. Jeg kunne godt tenke meg et par år ekstra med skole, men er samtidig interessert i å jobbe mest mulig. Jeg lurer derfor på om dersom man får opptak til en masterutdanning normert til to år, om man da er nødt for å fullføre denne på to år? Kan man velge å redusere arbeidsmengden og utvide sin egen tidsramme etter man har fått opptak? Noen som har erfaring eller tips til dette? Ettersom jeg har planer om å jobbe mye (80-100%) så er ikke studielån nødvendig, så det trengs ikke å ta hensyn til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer litt på dette med normert studieprogresjon ved toårig masterutdanning. Jeg kunne godt tenke meg et par år ekstra med skole, men er samtidig interessert i å jobbe mest mulig. Jeg lurer derfor på om dersom man får opptak til en masterutdanning normert til to år, om man da er nødt for å fullføre denne på to år? Kan man velge å redusere arbeidsmengden og utvide sin egen tidsramme etter man har fått opptak? Noen som har erfaring eller tips til dette? Ettersom jeg har planer om å jobbe mye (80-100%) så er ikke studielån nødvendig, så det trengs ikke å ta hensyn til.

Jeg jobber 100% nå samtidig som jeg tar en 2-årig master på NTNU.

Etter skolestart så kan du søke til studieadministrasjonen om å ta studiet på deltid, f.eks 2 av 4 fag per semester.

Dette ble godkjent hos meg uten noe stress. (Jeg endte dog opp med å fortsette med alle de fire fagene).

Lenke til kommentar

Etter skolestart så kan du søke til studieadministrasjonen om å ta studiet på deltid, f.eks 2 av 4 fag per semester.

Dette ble godkjent hos meg uten noe stress. (Jeg endte dog opp med å fortsette med alle de fire fagene).

Wow shit 4 fag per semester imens du jobber 100% ?!

Selv sliter jeg å holde det gående med å ta fulle 30sp per semester når jeg jobber omlag opp mot 50-60% stilling, da deltid.

Hvordan får du dette til ? :)

Lenke til kommentar

Wow shit 4 fag per semester imens du jobber 100% ?!

Selv sliter jeg å holde det gående med å ta fulle 30sp per semester når jeg jobber omlag opp mot 50-60% stilling, da deltid.

Hvordan får du dette til ? :)

Jeg har ikke en vanlig 9-4-jobb, men en jobbrotasjon der jeg er 4 uker på jobb og 4 uker på fri. Når jeg er på jobb så jobber jeg 10 timer pr dag og 6 dager i uken.

Når jeg har fri, så har jeg helt fri og kan delta i undervisning som normalt. Ellers så gjør jeg obligatoriske øvinger på kveldstid på hotellet når jeg er på jobb :)

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg skal prøve å forhøre meg forsiktig med universitetet om hvilken praksis de har på dette, men det er fint å høre at det er mulig. Det er jo også viktig at arbeidsgiver er med på ordningen, ift fleksibel arbeidtid. Men, dette med masteroppgave. Er den noe man kan skrive i bedrift på samme måte som bacheloroppgave, eller er det mest normalt å gjøre forskning ved universitetet?

Lenke til kommentar

Vanlig praksis ved de fleste norske universiteter og høgskoler er at man åpner for å ta master på deltid, men minst 50 % studieprogresjon (det vil si master over fire år i stedet for to). Merk dog at dette er et utgangspunkt med unntak - masteroppgaven, f.eks., må typisk skrives på ett semester selv om den utgjør 30 studiepoeng. Studieprogresjon på 50 % er også vanligvis et absolutt minimum, slik at hvis du stryker i fag eller blir syk slik at du faller under 50 % kan du risikere å bli skrevet ut av programmet.

Selve gjennomføringen av masteroppgaven og den forskning som ligger bak dette kommer helt an på universitet, fagområde, tema, og veilederen du får. På mitt fagfelt oppmuntrer man til å søke såkalt "skriveplass" i en relevant bedrift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...