Gavekort Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Jeg har en liten hybelleilighet der jeg gjør det meste i et enkelt rom. Problemet er at jeg sliter med ekstremt høy luftfuktighet. Det er så drøyt at det samler seg opp mot en halv desiliter med vann på vinduene mine daglig. Jeg aner ikke hvor fuktigheten kommer fra. Jeg har sluttet å ha åpne vannflasker, og tørker alle klærne mine på badet, men fortsatt så sliter jeg med luftfuktigheten. Spørsmålet mitt er: Hvordan kan jeg kvitte meg med fuktigheten uten å kjøpe en luftavfukter? Jeg er veldig nært til å kjøpe meg en, men vil helst ikke gjøre en så dyr investering. Jeg har prøvd å åpne vinduer, øke temperaturen i rommet, senke temperaturen, men det tar ikke mer enn en dag så er fuktigheten på topp igjen og været er for kaldt til å ha vinduet konstant åpent. Det skal nevnes at jeg liker å ha det noenlunde varmt inne på rommet, og med den høye luftfuktigheten så er det nok varmere her inne enn det som er nødvendig. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Høy luftfuktighet gjør slik at det føles som at det er varmere enn det faktisk er. Hvis du har ved-fyring vinterstid så er nok det den mest effektive måten å fjærne fuktighet på da. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 28. november 2014 Forfatter Del Skrevet 28. november 2014 Har ikke peis gitt. Det stemmer nok at luftfuktigheten tuller til varmen også ja. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 (endret) Skal du ikke bruke luftavfukter eller andre remedier så er kun lufting / ventilasjon som hjelper. Men nå er ikke en luftavfukter noe dyr investering nødvendigvis. Her har et par modeller fra julahttp://www.jula.no/search/?query=luftavfukter Den billigste av dem bruker jeg når jeg tørker klær. Ulempen med denne er at du hører kompressoren og vifta i den når den går. Det finnes dyrere og mere stille modeller der ute også. Endret 28. november 2014 av perpyro Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 28. november 2014 Forfatter Del Skrevet 28. november 2014 (endret) Definitivt den billigste avfukteren jeg har sett så langt. Stikker trolig innom Jula og kjøper en da. Støy bryr jeg meg lite om, så lenge jeg kan skru den av om natten. Forøvrig så sitter jeg med vinduet helt oppe og ovnen på fult, i håp om å kvitte meg med fuktigheten. Endret 28. november 2014 av Gavekort Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Jada den lar seg skru av om natta og sågar koble slange til direkte slik at du slipper å tømme den 2 liters beholderen som følger med. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 28. november 2014 Forfatter Del Skrevet 28. november 2014 Takk for tips. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 Når du alikavel sliter med fuktig luft er er hygrometer også kjekt å ha for å kontroll på det. http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/elmateriell/HY1/wilfa-hygrometer-hy-1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. november 2014 Forfatter Del Skrevet 29. november 2014 Har ikke avfuktere typisk et hygrometer i seg? Hvis ikke så kan jeg påkoste meg en 50-lapp også. Lenke til kommentar
Tarzan93 Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 GI oppdatering på hvordan det går Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 Den Jula avfukteren har ikke det innebygget, det er de litt dyrere avfukterne som har det. Denne er helt basic, kun av/på bryter og flotør for å stoppe den når tanken er full. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. november 2014 Forfatter Del Skrevet 29. november 2014 (endret) GI oppdatering på hvordan det går Skal holde det i bakhodet. Jeg er dessverre litt for opptatt med eksamen for tiden, men skal gjøre det så snart jeg har tid. Den Jula avfukteren har ikke det innebygget, det er de litt dyrere avfukterne som har det. Denne er helt basic, kun av/på bryter og flotør for å stoppe den når tanken er full. Da hiver jeg på et hygrometer. Basic er hva jeg ønsker, så det er heller bra at det ikke følger med. Bonus bilde: Dette er ikke på langt nær så ille som det har vært tidligere. Du kan se at jeg begynner å få mugg i kanten også. Endret 29. november 2014 av Gavekort Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 Og sånn ser det ut nå med plussgrader ute som egentlig betyr at mesteparten av året så ligger det vann i vindskarmen som sakte men sikkert vil trekke ned i treverket under og få det til å svelle og etterhvert råtne. Om nå utleier er skikkelig drittsekk anklager han deg for for dårlig lufting og trekker deg på depositumet for skadene på vinduene. Har du forresten snakket med huseier om fuktproblematikken? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. november 2014 Forfatter Del Skrevet 29. november 2014 Jeg har ikke det snakket med han enda nei. Jeg prøver å tørke ofte rundt karmene, som forklarer hvorfor det ligger en mush av tørkepapir rundt vinduet, men det er nokså håpløst. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 3. desember 2014 Del Skrevet 3. desember 2014 (endret) Er dette en sokkelleilighet, underetasje, murvegger delvis under bakken? I så fall er det mye mulig at problemet skyldes at det står vann i eller på bakken som trekker inn i muren og inn i din bolig. I så fall vil avfukter og bedre lufting hjelpe litt, men det blir som å sitte i en lekk båt og øse, Skal det fungere å bo i en underetasje bør man ha god drenering, samt at terrenget de nærmeste meterne omkring huset bør ha fall vekk fra huset så smeltevann og regnvann ledes vekk. Takrenner bør ha utkast over bakken et sted der vannet renner vekk fra huset, om de er ført ned i bakken bør de gå i tette rør vekk fra huset, og ikke fylle opp dreneringen langs husveggen. Vet du når huset er bygd, og er dreneringen fra byggeåret eller er den fornyet i husets levetid? Gamle dreneringer er ikke så gode som dagens, man smurte gjerne et tjærelignende asfaltstoff på muren for å tette og slang stein eller grov pukk som regnes som drenerende langs muren, men var ikke så nøye på å lede vannet vekk. I dag bruker man knotteplast eller lignende i stedet for asfalt utenpå muren, drensrør nederst i grøfta gjerne koblet til kommunalt overvannsnedløp, og pukk/singel eller løs-Leca som drenerende masser. Samt filtrerende fiberduk for å skille drenerende masser fra annen (leirholdig) jord. I begge tilfeller kan det være behov for å grave opp og fornye dreneringa dersom man plages med fukt, særlig kritisk hvis det er beboelsesrom under bakken, da også "moderne" dreneringer kan gå tett etter noen tiår. Du bør definitivt snakke med utleier. For å sjekke om det kan være (ikke god nok) drenering, overflatevann og takrennevann som er problemet, så sjekk ikke bare vinduene, men se på vegger under bakkenivå, og trekk ut møbler som står inntil vegger. Lukter det mugg? Ser du prikker av mugg/sopp på veggene? Se også på muren utvendig og terrenget rundt, takrennene. Flasser malinga av muren, virker bakken fuktig, heller den vekk fra huset? Endret 3. desember 2014 av Svinks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå