Gå til innhold

Nytt skjermkort + evt. andre komponenter


Ylajali

Anbefalte innlegg

Snart 2.5 år siden jeg sist oppgraderte pc'en, og føler det er tid for noe nytt nå. Tenkte først og fremst på et nytt skjermkort, enten GTX 970 eller 980. Trenger dog litt oppklaring på noen korte spørsmål før jeg bestemmer meg (er ganske scrub i hardware stuff :blush:):

 

Hva er forskjellen mellom de forskjellige skjermkortene med tanke på om de er fra MSI, ZOTAC, ASUS etc? Prisforskjellene kan være på flere hundre kroner, har det noe med specs (clock speed ol.) og gjøre? Har hørt at MSI sitt er rimelig robust, hvilket anbefaler dere?

 

Vil jeg kunne bruke en GTX 970 eller 980 med disse specsa (lurer mest på om jeg har nok watt eller et passende hovedkort):

 

Hovedkort: Asus P9X79

CPU: Intel Core i7-3820

PSU: Corsair HX 650W

RAM: Kingston 16GB DDR3 1600MHz HyperX

(Nåverende GPU: GTX 680)

 

Og til slutt; ser at 980'en bare har en DVI port. Har lyst til å kjøre to skjermer som begge i utgangspunktet bruker DVI, men de har HDMI muligheter også. Vil skjermkvaliteten med HDMI være forskjellig fra DVI, og kan disse portene brukes på 120/144Hz skjermer?

Endret av joalim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er forskjellen mellom de forskjellige skjermkortene med tanke på om de er fra MSI, ZOTAC, ASUS etc?

Forskjellen ligger i fabrikkoverklokk og kjøleløsning. MSI sin kjøler er ekstremt bra, men det er tilbakemeldinger på at disse har en del RMA. Hvis du vil ha en skikkelig god kjøler, og tåler å måtte vente ved en eventuell RMA (som selvsagt strengt tatt skjer/kan skje uansett hva du går for) så gå for den http://www.prisjakt.no/product.php?p=2809933

 

Alle kortene er utviklet av nvidia, så forskjellene er små. Hvis du ikke bryr deg så mye om støy så går du bare for det rimeligste. Noe av prisforskjellen du ser er også bare pga navnet du ser på klisterlappen: Asus tar mer for kortene "sine" enn f.eks Zotac, fordi Asus er mer kjent og har er støddig navn på markedet. Du kan lese reviews av de ulike kortene og bestemme selv. EVGA er bra, men enkelte mener de har litt plagsom akustisk profil ved høy last. Asus Strix skal også være en enormt god kjøler. Gigabyte Windforce like så. Jeg tror du blir fornøyd uansett hvilken du tar.

 

PS: GTX 970 er et mye smartere valg enn GTX 980. Premium prisen du betaler for GTX 980 rettferdiggjør ikke den lille økningen i ytelse.

 

Husk også dette med valg av skjermkort ift kabinett/generell luftflyt. Har du et trangt og varm kabinett så går du for et kort med radialvifte f.eks https://www.komplett.no/gainward-geforce-gtx-970-4gb-physx-cuda/825431

 

 

Vil jeg kunne bruke en GTX 970 eller 980 med disse specsa

 

Ja - men oppdater BIOS før du setter inn det nye kortet.

 

Og til slutt; ser at 980'en bare har en DVI port. Har lyst til å kjøre to skjermer som begge i utgangspunktet bruker DVI, men de har HDMI muligheter også. Vil skjermkvaliteten med HDMI være forskjellig fra DVI, og kan disse portene brukes på 120/144Hz skjermer?

 

HDMI egner seg opp til 60hz. Alt over så er HDMI ubrukelig.

 

DVI-D (dual link) eller DP er tingen da. Rent teknisk har DP størst båndbredde, så skal du f.eks ha 4K eller 1440p/144hz er DP tingen. Alt i mellom fungerer DVI-D flott til (enkelt forklart).

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

*snip*

 

Takk for svar, regner med at det blir en 970 i løpet av dagen (black friday :thumbup:). Har bare noen korte spørsmål til:

 

Kjører atm dette kabinettet, og har allerede brukt radialvifte på 680'en. Tror det blir det samme her, så da står det egentlig mellom MSI eller Gainward. Evt. MSI sitt uten radial hvis jeg ikke trenger det (litt usikker på hvor trangt det skal være før man velger det over vanlige vifter, slik ser det ut nå ihvertfall: http://imgur.com/5renErd). Støvrens soon!

 

Når det gjelder dette med drivere etc, burde jeg avinstallere alle skjermkortdriverne til 680'en før jeg installerer et nytt kort? Eller kan dette gjøres etter installasjon?

Lenke til kommentar

HAF (står for high air flow) kassene er gode på airflow (potensialet er iallfall bra). Jeg ville tatt aksialvifte i den hvis du ikke har planer om SLI.

 

Skal du være skikkelig pirkete ifm installasjon av drivere så kan du:

- Last ned siste driver først

- Kjør DDU (http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstaller-download.html) for avinstallasjon (tar deg til safe mode)

- Slå av PC, bytt kort

- Slå på og installer

 

Nå er det vel samme drivere for stort sett alle nvidia kort (?) så ikke sikkert du trenger gjøre en dritt.

 

 

 

Version: 344.75 WHQL Release Date: 2014.11.18 Operating System: Windows 7 64-bit, Windows 8.1 64-bit, Windows 8 64-bit, Windows Vista 64-bit Language: English (US) File Size: 308.00 MB

 

SUPPORTED PRODUCTS

GeForce 900 Series:

GeForce GTX 980, GeForce GTX 970

GeForce 700 Series:

GeForce GTX TITAN Z, GeForce GTX TITAN Black, GeForce GTX TITAN, GeForce GTX 780 Ti, GeForce GTX 780, GeForce GTX 770, GeForce GTX 760, GeForce GTX 760 Ti (OEM), GeForce GTX 750 Ti, GeForce GTX 750, GeForce GTX 745, GeForce GT 740, GeForce GT 730, GeForce GT 720

GeForce 600 Series:

GeForce GTX 690, GeForce GTX 680, GeForce GTX 670, GeForce GTX 660 Ti, GeForce GTX 660, GeForce GTX 650 Ti BOOST, GeForce GTX 650 Ti, GeForce GTX 650, GeForce GTX 645, GeForce GT 645, GeForce GT 640, GeForce GT 630, GeForce GT 620, GeForce GT 610, GeForce 605

GeForce 500 Series:

GeForce GTX 590, GeForce GTX 580, GeForce GTX 570, GeForce GTX 560 Ti, GeForce GTX 560 SE, GeForce GTX 560, GeForce GTX 555, GeForce GTX 550 Ti, GeForce GT 545, GeForce GT 530, GeForce GT 520, GeForce 510

GeForce 400 Series:

GeForce GTX 480, GeForce GTX 470, GeForce GTX 465, GeForce GTX 460 SE v2, GeForce GTX 460 SE, GeForce GTX 460, GeForce GTS 450, GeForce GT 440, GeForce GT 430, GeForce GT 420

 

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...