AnonymDiskusjon Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Min far har blant annet leddgikt og har noen ganger større smerter en normalt og måtte derfor sykemelde seg for han orket ikke jobbe. Han jobber vanligvis 4 dager i uken. Den nye sjefen til min far er, ja. Meget spesiell. Han skal alltid gjøre det veldig klart i mail og via meldinger at han er "Sjefen din". Han har veldig lite jobb og gjøre som sjef annet en stort sett og godkjenne ting som andre arbeidere har gjort. Noe som tar 2-3 timer og gjøre i løpet av dagen. Han jobber fra 09:00 til 17:00 så han har utenom sine oppgaver mye døtid. Så han valgte derfor og dra hjem til min far og sjekke om han var syk og om han var hjemme. Uten noen grunn eller mistanke om noe annet. Det var tydeligvis ikke første gang han hadde gjort dette. Samme hadde skjedd med en kollega av pappa. Sjefen var veldig brå, ba om og få se sykemelding da han sto på døra hjemme hos min far og han spurte også naboen som var ute og hentet posten ( dette var før han banket på hjemme hos far ) om han hadde sett "noe aktivitet som tilsvarte at han ikke var syk". Da hadde naboen spurt hvem han var og han forklarte at han var sjefen til faren min. Naboen hadde svart at han ikke hadde pratet med pappa de siste dagene. Dette har aldri skjedd tidligere, pappa har aldri blitt mistenkt for og bruke sykemelding uten og være syk og det har heller ikke pappa sin kollega blitt som sjefen også dro og sjekket opp ca 2 uker før dette. Er dette lov ? Anonymous poster hash: 8f818...6db Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Det er ikke mer forbudt for en leder å besøke en arbeidstaker, enn for enhver annen person, såfremt ikke besøket fremstår som trakasering. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. november 2014 Forfatter Del Skrevet 28. november 2014 Det er ikke mer forbudt for en leder å besøke en arbeidstaker, enn for enhver annen person, såfremt ikke besøket fremstår som trakasering. Han kom hjem til far, begynte og spørre naboen om pappa hadde gjort ting som tilsier at han er frisk, han banket på døra og ba om og få se sykemeldingen ( han sin del ) selv om han har fått en egen levert på kontoret. Etter han så den og pappa spurte om hvorfor han var og sjekket det så sa han bare at det ikke var noen spesiell grunn. Det samme gjorde han med en kollega. Såvidt jeg vet så trenger ikke en sjef og vite noe mer en at sykemeldingen er gyldig og skal la den ansatte være i fred frem til han/hun kommer tilbake på jobb ? Altså, han kjørte i 45 minutter for og dra til pappa og kjørte enda lenger til kollegaen.... Dette er en person som nesten ikke kjenner noen ansatte, han har vært sjef der i snart 1 måned og han er bare fæl. Han skriver for eks i mailer "Hilsen din sjef" og er veldig opptatt av og peke ut akkurat at han er sjef, han hilser ikke på de ansatte da han kommer på jobb, Han som alle andre skal følge regler på lunsjrommet men han rydder ikke etter seg ordentlig, ikke setter han vekk kaffekopper han bruker osv. Bare en idiot rett og slett. Og oppå alt så drar han hjem til ansatte i sin egen arbeidstid for og sjekke om de sykemeldte faktisk er syke ? Det kan jo ikke være lov. Om noen vet noe mer så er all hjelp satt pris på, Min far og flere andre kollegaer vil gjerne finne noe og ta han på så de evt får fjerna han..... Anonymous poster hash: 8f818...6db Lenke til kommentar
Populært innlegg Instinkt Skrevet 28. november 2014 Populært innlegg Del Skrevet 28. november 2014 Ser ut som sjefen til faren din er en stor idiot. Vet ikke om dette er lov eller ikke, men det høres jo helt rart ut. 12 Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Angående sykemeldingen, så har sjefen KUN krav på den delen som han skal ha, og ikke den delen din far fikk, denne skal han heller ikke kikke på. Han har ikke lov til å spørre hva grunnen til sykemeldingen er. Hadde sjefen kommet hjem til meg på den måten, så hadde jeg bedt ham om å ryke og reise dit pepperen gror.. 5 Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 (endret) Får håpe det er en "sjef" over denne sjefen igjen som de kan gå til. Dette hørest litt høl i huet ut. Endret 28. november 2014 av PantZman 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Hadde faren din levert sjukemelding frå lege, eller var det eigenmelding som var brukt? Eigenmeldinger er eit gode som arbeidsgiver på visse vilkår kan trekke tilbake, deriblant rimelig grunn til å tru at fråværet ikkje skyldest sjukdom. Å oppsøke ein arbeidstakar for å sjekke om han er sjuk er derfor i utgangspunktet ikkje ulovlig, men ein kan lett komme i ein situasjon der arbeidsgiver går over streken slik at det blir trakasering. I andre eksempler på liknande tilfeller så har dette vært løyst på ein mykje meir elegant måte. Då har sjefen kjøpt inn blomster/konfekt og reist rundt til arbeidstakarane som har brukt eigenmelding pga sjukdom. Om arbeidstakaren då er sjuk så fekk han/ho ei gave og eit ønske om god bedring, og var arbeidstakaren frisk så var det beskjed om å stille opp på jobb innan ein time. På denne måten oppnår sjefen akkurat det same resultatet men med ein langt meir positiv vri. Denne metoden fungerer også dersom arbeidstakaren hadde klart å lure sjefen til å tru at dei faktisk var sjuke sidan det då hadde stått ein blomsterbukket på bordet som bidrar til dårlig samvittigheit. Så konklusjonen er at sjefen ikkje kan nektast å reise på besøk til sine ansatte, og då ta ein stikkontroll ein gong i blant. Men om dette er ei rutine kvar gong ein arbeidstakar melder at dei er sjuke så kan dette bli vurdert som trakasering. 5 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 I andre eksempler på liknande tilfeller så har dette vært løyst på ein mykje meir elegant måte. Då har sjefen kjøpt inn blomster/konfekt og reist rundt til arbeidstakarane som har brukt eigenmelding pga sjukdom. Om arbeidstakaren då er sjuk så fekk han/ho ei gave og eit ønske om god bedring, og var arbeidstakaren frisk så var det beskjed om å stille opp på jobb innan ein time. På denne måten oppnår sjefen akkurat det same resultatet men med ein langt meir positiv vri. Denne metoden fungerer også dersom arbeidstakaren hadde klart å lure sjefen til å tru at dei faktisk var sjuke sidan det då hadde stått ein blomsterbukket på bordet som bidrar til dårlig samvittigheit. Så kynisk fremgangsmåte! :o Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Egentlig veldig smart da 1 Lenke til kommentar
JacEr Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Selv om arbeidsgiver ikke har rett til å se din fars del av sykemeldingen, er han pliktig til å spørre om fraværet skyldes noe jobbrelatert, at han som leder må ta tak i noe HMS-relatert hvis det er det som er skylden til fraværet. Han er også i samarbeid med din far pliktig til å prøve å få din far tilbake på jobb så hurtig som mulig, gjerne ved bruk av reduserte arbeidstider, tilrettelegging av arbeid eller skifte av arbeidsoppgaver. Som arbeidsgiver er han pliktig til å kontakte en person med sykemelding med gjevne mellomrom for å finne en løsning, men dette gjelder lengre sykemeldinger. Hvorvidt sjefen rydder opp etter seg etter lønsj, eller hvordan han signerer mail er fullstendig irrellevant,men hvis din far mener dette strider mot hans rettigheter som arbeidstaker (noe sjefens krav om å få se sykemeldingen gjør) bør han kontakte jobbens verneombud snarest, og få dokumentert hva og når som har skjedd. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Det hadde aldri falt meg inn å gjøre det. Dersom jeg med mine ansatte har grunn til å tro noe annet noterer jeg det bare bakom øret og ser om det er ett tydelig mønster i fraværet. Typisk noen dager eller ett eller annet som pågår på jobb eller noe som dem vil 'sluntre unna' Men å reise hjem til dem? Nei, det har vertfall jeg for mye å gjøre til. Er dem alvorlig syke eller har sykdom i familien gjør jeg det konsekvent. Men det er mer fordi jeg faktisk bryr meg om deres velvær, men dit reiser jeg aldri som en sjef, derimot som en kollega. Jeg ringer naturligvis først å spørr om det passer og er greit for dem, noe det gjerne også er. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Har sjefen kompetanse til å avgjøre hvorvidt den syke her faktisk er syk? Noen lidelser tærer konstant, og jeg kan lett se for meg at man kan bli fullstendig utmattet. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. november 2014 Forfatter Del Skrevet 28. november 2014 Han brukte sykemelding og ikke egenmelding. Den nye sjefen er klar over at pappa har blant annet leddgikt som fra tid til annen vil bli såpass ille at han ikke er i stand til og jobbe, Men igjen så er pappa en av de som har jobbet der lengst og selv om han jobber kun 4 dager i uka så har han alltid fått høre at han er den personen som får gjort unna mest arbeid av alle som jobber der siden han er den eneste som har jobbet der såpass lenge og kan stort sett alt inn og ut. Jeg vet at sjefen kan ringe og høre åssen det går og om det er aktuelt og komme tilbake tidligere en hva sykemeldingen sier om det er krise på jobben men såvidt jeg vet skal ikke sjefen bry seg noe utenom dette. Og nei sjefen til far er ikke noe flinkere en mannen i gata til og bedømme om en person er syk eller ikke. Tviler på at en lege plutselig blir sjef der pappa jobber. Anonymous poster hash: 8f818...6db Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Ser ikke ut som at sjefen her gjør noe direkte ulovlig, bortsett fra det som tidligere ble kommenter her om å kikke på sykemeldinga. Han har fått sin del, og det er den han har krav på. Er vel kanskje heller ikke direkte ulovlig dersom han faktisk spurte om det, i motsetning til å kreve å se den. Så kort og godt, ikke noe direkte lovbrudd å oppdage på bakgrunn av infoen du kommer med, sjefen er rett og slett bare et rasshøl. Og det er ikke ulovlig. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Arbeidsgiver har plikt til å utforme oppfølgingsplan for tilbakeføring til arbeidet, jfr. arbeidsmiljøloven § 4-6 (3). Arbeidstaker har plikt til å medvirke. Denne plikten forutsetter en viss dialog med arbeidstaker, som kan finne sted i arbeidstakers hjem om ønskelig. Det er imidlertid ikke dette som har skjedd. Arbeidsgivers kontrolltiltak overfor arbeidstakere er regulert av arbeidsmiljøloven kapittel 9. Det heter i § 9-1 at arbeidsgiver ikke har lov til å iverksette kontrolltiltak overfor arbeidstakere med mindre det har tilstrekkelig saklig grunn i virksomhetens forhold og ikke er en uforholdsmessig belastning for arbeidstakeren. Dersom det arbeidsgiver i realiteten gjør er en helseundersøkelse må i tillegg de strengere reglene i § 9-4 følges. Kontroll av arbeidstakerens arbeidsuførhet er i utgangspunktet et saklig formål. Informasjonsinnhenting fra arbeidstakerens naboer og bekjente er imidlertid en uforholdsmessig belastning. Uvarslet hjemmebesøk vil jeg også anta at er en uforholdsmessig belastning, i alle fall når arbeidsuførheten er bekreftet av lege. Jeg heller derfor mot at dette om ikke helt så delvis er ulovlig. 1 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Finnes det en tillitsvalgt på arbeidsplassen? Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 (endret) Rent formelt sett så skulle det ikke være noen grunn til å nekte "arbeidsgiver" å og gå og reise rundt hvor han vil på offentlig område. I utgangspunktet så er det jo heller ikke ulovlig å ringe på en dørklokke. På den annen side så har arbeidsgiver neppe adgang til en privat bolig eller til et privat område. I folketrygdelovens paragraf 8-27 så står det listet opp forskjellige vilkår for å tape retten til å bruke egenmelding. Her står det blant annet: En arbeidsgiver kan bestemme at en arbeidstaker skal tape retten til å få sykepenger på grunnlag av egenmeldingB: dersom arbeidsgiveren har rimelig grunn til å anta at fraværet ikke skyldes sykdom. http://lovdata.no/lov/1997-02-28-19/§8-27 Arbeidsgiver har således en legitim grunn til å avdekke om det er en rimelig grunn til å anta at fraværet eventuelt ikke skyldes sykdom. På den anne side så har arbeidsgiver neppe noe krav til adgang til arbeidstakers private bolig. Endret 29. november 2014 av arne22 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 30. november 2014 Del Skrevet 30. november 2014 (endret) Det du siterer Arne22, omhandler egenmelding. Det er noe helt annet enn en sykemelding. En arbeidsgiver kan gjerne bestride en sykemelding, men en leges ord veier bra mye tyngre enn arbeidsgiver mening. Arbeidsgiver kan ikke nekte en arbeidstaker "privilegiet" sykemelding fordi han har grunn til å tro at den ikke er reel. Endret 30. november 2014 av Nedward Lenke til kommentar
nas700 Skrevet 30. november 2014 Del Skrevet 30. november 2014 Det er lett å danne seg et stygt bilde av den sjefen ut ifra hva som skrives. Men det er alltid ca 80% overdrivelser i slike saker. Bare 20 prosent av det du sier er det virkelige bildet. Gå inn i dere selv, og ikke kom på forumet å spørre og grafse om hva vi kan gjøre for å hjelpe dere å få fjernet en sjef (uten noen nevneverdige grunner engang til hvorfor han skal fjernes, annet enn at han ikke ryddet kaffekoppen sin etter seg) Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 30. november 2014 Del Skrevet 30. november 2014 (endret) Det du siterer Arne22, omhandler egenmelding. Det er noe helt annet enn en sykemelding. En arbeidsgiver kan gjerne bestride en sykemelding, men en leges ord veier bra mye tyngre enn arbeidsgiver mening. Arbeidsgiver kan ikke nekte en arbeidstaker "privilegiet" sykemelding fordi han har grunn til å tro at den ikke er reel. Det kan se ut som om du har helt rett. Sitat fra trådstart: "Sjefen var veldig brå, ba om og få se sykemelding da han sto på døra hjemme hos min far .." Arbeidsgiver kan uansett ikke gjøre krav på å stå på døra. Endret 30. november 2014 av arne22 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå