Eriksendrul Skrevet 27. november 2014 Del Skrevet 27. november 2014 Er en gjeng på jobben som lurer på om vi har krav på betalt personalmøte om møtet er obligatorisk. Jeg har lest meg frem til at obligatoriske møter på jobben er og anse som arbeidstid men at arbeidstid ikke nødvendigvis må være lønnet Er det noen her som har en arbeidskontrakt hvor det står noe om dette ? Jeg skjønner forsåvidt at sjefen ikke vil gi lønn på personalmøter siden vi er så mange ansatte og at vi maks er der 1 time. Skulle sjefene lønnet oss for personalmøte hadde de betalt over 1 ekstra dag med arbeid tilsammen. Men det jeg lurer på er egentlig Må det være spesifisert i arbeidskontrakten at man ikke mottar lønn på personalmøter ? Eller er det slik at om det ikke er spesifisert så skal vi ha lønn ? Føler at slike ting skal det stå noe om i arbeidskontrakten siden det er jo ting som tar opp tid og i følge loven så er obligatoriske møter og anse som arbeidstid. Det står ingen ting i min arbeidskontrakt at jeg ikke skal ha betalt for visse ting selv om jeg er på arbeid. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Slike ting er ikkje lovregulert, om dette er omtalt så står det eventuelt i arbeidsavtalen eller tariffavtalen om dere følger det. Dersom dette ikkje er spesifisert i arbeidsavtalen så er hovedregelen at du skal kompenserast for den tida der du står til arbeidsgivers disposisjon. I praksis så betyr dette at du skal ha lønn eller avspasering for alle slike ekstrating som ikkje står spesifisert i arbeidsavtalen. Arbeidsmiljøloven seier ingenting spesifikt om lønn i arbeidstida, men her ville eg berre vist til at så lenge det er avtalt ei timelønn så er det arbeidsgiver sin oppgave å legge inn eventuelle unntak dersom enkelte delar av arbeidstida var meint å være ubetalt. Det at møtet er obligatorisk vil også være eit element som peiker i retning av det er grunn til å forvente at møtet skal reknast som betalt arbeidstid. Det er også eit vanlig prinsipp at dersom ein avtale er uklar så skal den tolkast til ugunst for den som har laga avtalen. I dette tilfellet så er det arbeidsgiver som er den profesjonelle part som skulle ha lagt til eventuelle untaksbestemmelser for lønnsutbetaling dersom det skal avvikast frå det vanlige prinsippet om at arbeidstid er betalt. I mange tariffavtaler så er det også vanlig at det skal utbetalast lønn for 2 eller 3 timar ved oppmøte uavhengig av lengde på arbeidsoppdraget. Dette for å kunne kompansere for f.eks. lang pendletid. Dersom arbeidsgiver ikkje har omtalt detaljane rundt avviklinga av personalmøtet så ville eg ha møtt opp og skrevet timer for personalmøtet som ved vanlig ekstraarbeid. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Det er helt åpenbart slik at det må stå i avtalen om det skal være unntak fra prinsippet om ytelse mot ytelse - sjefen betaler for den tiden du stiller til disposisjon, uansett hva sjefen ønsker å bruke den tiden på. Personalmøter er da arbeidstid som alle andre møter, og jeg har ingen forståelse overhodet for at han ikke ønsker å betale for det. Det er sleipt og useriøst. 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Dersom det er 'obligatorisk' gjør dem krav på din tid. Noe du har krav på lønn for. Dersom det er 'håper alle kan komme' og det ikke gir noen konsekvenser utenfor tapt informasjon og litt grining i fra sjefen sin side er det ikke lønnsberettiget. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 28. november 2014 Forfatter Del Skrevet 28. november 2014 Det er snakk om at vi møter på jobb noen få ganger i året for og sette opp vaktlister, hvem som jobber helligdager osv, I dette tilfellet hvem som jobber i jul og romjul. For min del er det ikke så krise og ikke få betalt men jeg er bare litt lei av at sjefen aldri gir oss informasjon om slike ting for sjefene vet veldig godt at omtrent alle som jobber for dem kan lite om regler osv innen arbeidslivet for dette er en jobb for de med lite arbeidserfaring og for mange av oss den eneste og første jobben vi har hatt. Så vi vet jo ganske lite om hva vi har krav på osv. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Dette skal dere selvsagt ha lønn for, ettersom det er en del av jobben. Det eneste potensielle unntaket er om det egentlig er sjefen som setter opp vaktlistene, men at de ansatte ønsker å gjøre det selv for å få kontroll på sin egen arbeidstid. 1 Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 28. november 2014 Forfatter Del Skrevet 28. november 2014 Dette skal dere selvsagt ha lønn for, ettersom det er en del av jobben. Det eneste potensielle unntaket er om det egentlig er sjefen som setter opp vaktlistene, men at de ansatte ønsker å gjøre det selv for å få kontroll på sin egen arbeidstid. Sjefen setter jo opp noen ting men vi pleier og ha møte noen ganger i året for og tilpasse arbeidstiden slik at den passer så godt som mulig for alle, Jeg har for eks Tirsdager siden da gjør jeg ingen ting. Noen andre har valgt andre dager siden skole kanskje slutter tidligere osv så sånn sett bestemmer vi jo litt selv hvem som jobber hvilken dager og hvem som jobber sammen i helgene osv. Og hvem som jobber helligdager og andre spesielle dager. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Sjefen setter jo opp noen ting men vi pleier og ha møte noen ganger i året for og tilpasse arbeidstiden slik at den passer så godt som mulig for alle, Jeg har for eks Tirsdager siden da gjør jeg ingen ting. Noen andre har valgt andre dager siden skole kanskje slutter tidligere osv så sånn sett bestemmer vi jo litt selv hvem som jobber hvilken dager og hvem som jobber sammen i helgene osv. Og hvem som jobber helligdager og andre spesielle dager. Og likevel er møtet obligatorisk? Eigentleg høyrest det ut som at møtet er der for å lage ein arbeidsplan som passer best mulig for alle ansatte. Alternativet til å ikkje møte opp på møtet er då at sjefen sett deg opp på vakter utan å ta hensyn til dine ønsker. Om dette er tilfellet så bør du trå forsiktig sidan resultatet fort kan bli at sjefen sett opp vaktene utan å ha personalmøte. Å få være med å bestemme si eiga arbeidstid er nok eit større gode enn ulempen ved å ikkje få betalt for møtet. Men uansett er det greit å få sjå om møtet kan være frivillig istadenfor obligatorisk. Lenke til kommentar
3irik Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 Bare for å være sikker på at jeg har forstått alt rett: Hvem kaller inn til dette møtet? og hvem bestemmer at det er obligatorisk? Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 30. november 2014 Forfatter Del Skrevet 30. november 2014 Bare for å være sikker på at jeg har forstått alt rett: Hvem kaller inn til dette møtet? og hvem bestemmer at det er obligatorisk? Sjefen sier at alle må møte opp: Hun fordeler arbeidsdagene i forhold til hvem det passer best for. Hun tar jo en god del avgjørelser selv om hvem som jobber når, hvis det ikke er spesielle tider som jul og påske. For min del er det ikke så farlig og få betalt siden vi er med og bestemme såpass mye av arbeidstidene selv men det er jo den eneste jobben jeg har og jeg trenger alle pengene jeg kan få Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 30. november 2014 Del Skrevet 30. november 2014 (endret) "Møte for å planlegge og fordele arbeidstimer etter innkalling fra arbeidsgiver". Etter all sannsynlighet så faller dette inn under begrepet "betalt arbeidstid". Se definisjon på "arbeidstid": http://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/§10-1 Det kan vel i noen tilfeller være lurt "å trå varsomt". Hvis man ved å tape 1 time vinner 100 timer som man behøver. Hvis man skal argumentere så bør det vel være med saklighet og i fellesskap. "Må det være spesifisert i arbeidskontrakt om du skal ha lønnet personalmøte ?" Svar: Nei, det blir som all annen arbeidstid. Endret 30. november 2014 av arne22 Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 30. november 2014 Forfatter Del Skrevet 30. november 2014 "Møte for å planlegge og fordele arbeidstimer etter innkalling fra arbeidsgiver". Etter all sannsynlighet så faller dette inn under begrepet "betalt arbeidstid". Se definisjon på "arbeidstid": http://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/§10-1 Det kan vel i noen tilfeller være lurt "å trå varsomt". Hvis man ved å tape 1 time vinner 100 timer som man behøver. Hvis man skal argumentere så bør det vel være med saklighet og i fellesskap. "Må det være spesifisert i arbeidskontrakt om du skal ha lønnet personalmøte ?" Svar: Nei, det blir som all annen arbeidstid. Det jeg egentlig lurte på var omvendt av dette "Må det være spesifisert i arbeidskontrakt om du skal ha lønnet personalmøte ?" Altså om det må være spesifisert at du ikke skal ha lønn under personalmøte, For om det er normalt og betale for obligatoriske møter så vil jeg tru at det også er normalt og informere om at dette ikke er tilfellet i arbeidskontrakten. Uansett så er arbeidskontrakten jeg har, egentlig kontrakten alle har ugyldig siden den er alt for kort og mangler veldig mye essensielle ting. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 30. november 2014 Del Skrevet 30. november 2014 Det går i prinsipp ikke an å spesifisere i en kontrakt at man har plikt til å møte opp på møter der man ikke mottar betaling for den tiden man er til stede på et obligatorisk frammøte. Det ville i prinsipp være et ulovlig avtalepunkt. Når ingen ting er spesifisert så er et personalmøte med obligatorisk frammøte "lønnet" dvs man har krav på lønn. Kontrakten blir ikke ugyldig av å være kort. Når kontakten er kort så betyr det at det er arbeidsmiljøloven som regulerer alle de tingene som ikke står nevnt i kontrakten. Her er ellers en oversikt over det som skal være innholdet i en "riktig" kontrakt:http://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/§14-6 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. november 2014 Del Skrevet 30. november 2014 Hvor har du egentlig dette prinsippet fra? Den privatrettslige reguleringen av lønn mv. er i svært liten grad lovregulert, og arbeidstidsdefinisjonen i arbeidsmiljøloven er ikke preseptorisk i dette forholdet, kun når det gjelder lovens andre bestemmelser om arbeidstid. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 30. november 2014 Del Skrevet 30. november 2014 (endret) Vel, poenget er vel det at det ikke finnes noen avtale som gir noen annen definisjon enn det som følger av arbeidsmiljøloven. Lønn er helt klart ikke lovregulert. Når det gjelder "arbeidstid" så finnes det jo ganske mye rettspraksis. Her må man vel kunne si at det dreier seg om domstolskapt rett ? Så lenge det ikke finnes noen avtale som sier noe annet så må man vel kunne legge til grunn at det er den ordinære timelønnen som gjelder for "obligatoriske møter" der arbeidsgiver kaller inn til disse møtene. Se ellers også: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62/KAPITTEL_1#§1-9 Endret 30. november 2014 av arne22 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. november 2014 Del Skrevet 30. november 2014 Der er vi helt enige, det er (som jeg skrev i mitt første innlegg her) ingen tvil om at han skal ha betalt for disse timene om ikke arbeidsavtalen sier noe annet. Det du skrev var at det ikke gikk an å avtale noe annet. Det sliter jeg med å se noe rettsgrunnlag for, og utgangspunktet er det motsatte: Man kan avtale hva man vil. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 30. november 2014 Del Skrevet 30. november 2014 Det som jeg selv satt og tenkte litt på det var: Monn tro om loven åpner for å avtale forskejllig lønn for møtetid og ordinær arbeidstid. Det skulle man i utgangpunktet nesten tro. Det kan tenkes at det finnes noe rettspraksis der. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå