Elgjeger1976 Skrevet 27. november 2014 Del Skrevet 27. november 2014 Hei. Jeg skal kjøpe inn en server til bedriften. Vi skal ha Solidworks EPDM på denne samt vanlig filserver. EPDM krever 1 stk database(sql)server + 1 stk arkiv server Hvordan kan jeg sette opp dette på 1 stk fysisk server med nevnte OS? Jeg var inne på tanken med å kjøre 3 virtuelle maskiner, men disse vil jo kreve sitt eget OS. Og med en stykk pris på 5-6K så blir det relativt dyrt. Fikk høre at det skal være mulig å kjøre flere "servere" på ett OS. Stemmer dette? Hvordan bør isåfall lagring konfigureres. Er raid 5 med 3 stk disker for alle 3 serverne en god løsning? Finnes det windows server os som inkluderer flere lisenser for bruk på virtuelle maskiner? Håper noen kan hjelpe meg med dette, da jeg har byggd pc`er i mange år, men aldri konfigurert servere Lenke til kommentar
*F* Skrevet 27. november 2014 Del Skrevet 27. november 2014 Du kan kjøre flere tjenester på ei os/server om det var du det mente Lenke til kommentar
Hole Skrevet 27. november 2014 Del Skrevet 27. november 2014 (endret) En Windows Server 2012 R2 Standard-lisens koster som du sier rundt 5-6K pr. 2 fysiske CPU. Med denne har du lov til å installere Windows på 1 fysisk server, og opp til 2 virtuelle maskiner som kjøres fra den fysiske serveren. Dersom du bruker alle 3 (kjører Windows på den fysiske, med 2 virtuelle), har du bare lov å bruke den fysiske til å behandle de virtuelle (kan ikke installere annen programvare på serveren). Med andre ord; med 1 lisens kan du ha 2 virtuelle, med 2 lisenser kan du ha 4 virtuelle osv. Om du bruker VMware eller Hyper-V er irrelevant for lisensieringen av de virtuelle. Når du kommer opp i VM'er vil det etter hvert lønne seg å kjøpe Server 2012 R2 Datacenter. Det koster ca. 40K pr 2. fysiske CPU. Med denne kan du ha uendelig virtuelle windows-servere på den fysiske serveren du har lisensiert. Husk at du på begge versjonene ovenfor også må ha CAL for hver bruker/device om du ikke har dette fra før. Se her for mer info http://www.microsoft.com/en-us/server-cloud/products/windows-server-2012-r2/buy.aspx http://download.microsoft.com/download/3/D/4/3D42BDC2-6725-4B29-B75A-A5B04179958B/MicrosoftServerVirtualization_LicenseMobility_VLBrief.pdf Endret 27. november 2014 av Hole Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 1. desember 2014 Del Skrevet 1. desember 2014 Jeg tror også du kan komme langt med å virtualisere løsningen din. Hyper V følger jo med Windows 2008 og medfører dermed ikke noe økt kostnad. Databaseservere spiser ressurser til frokost så en fysisk server med to prosessorer kan være litt vel svakt. Når det gjelder antall harddiser så kan dette funke men det er avhengig av hvor store datamangeder som skal lagres. Lenke til kommentar
Elgjeger1976 Skrevet 3. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2014 Takk for svar, litt sen i tilbakemeldingen pga influensa. Jeg gikk til innkjøp av dette igår: 1 stk HP ProLiant ML350p Gen8 Intel E5-2609V2 3 stk Enterprise 300GB 10000opm SAS-2 1 stk HP Microsoft Windows Server 2008 R2 Standard Edition 2 stk HP 8GB (1X8GB) PC3-12800R 1600MHZ LV RDIMM Ordnet med konto hos jottacloud for å kjøre backup i skyen. Og tenkte å skaffe 2 stk eksterne harddisker slik at vi kan speile serveren over på dem. Og ha rutine for at en av oss tar med oss ene disken hjem etter arbeidsdagen er over. Tror jeg går for å sette diskene i raid5 og kjøre 2 stk virtuelle maskiner med Hyper V database på den ene og arkivserver for EPDM og vanlig filserver på den andre. Mulig jeg burde skaffe mere minne. men det er jo en enkel sak. Nå når jeg setter disse 3 diskene i raid 5 er det mulig og kjøpe 3 stk til og sette de i raid 5.Og koble sammen disse 2 settene som raid 1 ? Lenke til kommentar
Hole Skrevet 3. desember 2014 Del Skrevet 3. desember 2014 Lisensieringen er ikke lik på 2012 og 2008 som du har kjøpt. Med en 2008 Std-lisens kan du kjøre 1 fysisk, og 1 virtuell. Hvis du bruker begge to (1 fysisk med 1 VM, kan du bare bruke den fysiske til å behandle den virtuelle (Hyper V)). Dersom du skal ha 2 VM'er, må du ha 2 std. lisenser. Alternativt 1 Enterprise som kan ha opp til 4 virtuelle. Som sagt tidligere, du må i tillegg ha CAL på hver user/device (avhengig av hva du velger) hvis du ikke har det fra før. Det følger med 5 på standard-lisensen, og hvis det er flere brukere/devicer som skal aksessere filserveren, trenger du flere. (Kjøper du 2 std, får du 10 brukere devicer. Enterprise inneholder ofte opp til 25.) Lenke til kommentar
Elgjeger1976 Skrevet 4. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2014 Hmm ok. Hovedårsaken til at jeg valgte 2008 er at med 2012 så mister man noe søkefunksjonalitet i EPDM. Man kan ikke søke etter nøkkelord osv. Men det var jo litt dumt da med antall virtuelle. Jeg hadde tenkt å lagt det opp slik at den fysiske kjører OS`et og 1 stk virtuell med SQL og 1 stk virtuell med arkiv og ordinær filserver. Nå må jeg kjøre alle 3 på 1 stk virtuell. rllrt på den fysiske Hva er fordelene ulempene med dette? Er det like greit og ikke kjøre noen virtuell og legge alle 3 på den fysiske? Om jeg senere kjøper inn 1 stk lisens til, er det da noen enkel metode for å omorganisere? til min opprinnelige tanke med 2 virtuelle? Jeg er litt forvirret av alle versjonene. Om jeg søker på windows server hos f.eks Dustin så er det så mange utgaver og prisklasser som kommer. Skjønner at noen er bare ekstra CAL`s osv. men noen ser ut som de er like, men har 2 vidt forskjellige priser. Er det noen som har tips til ett sted hvor vi kan kjøpe enda en 2008 lisens billigst mulig for å få til 1 stk virtuell server til? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 Med tanke på senere oppgraderinger og eventuelle utvidelser av serverparken vil jeg anbefale deg å virtualisere så mye som mulig. Det er enklere å flytte en virtuell server over på ny plattform enn å flytte alt over på ny hardware. Dette blir en sannhet med visse modifikasjoner men skal du ha virtuelle servere over på ny plattform er det så enkelt som drag & drop. Hvor mange kjerner og hvor mye RAM er det på den fysiske serveren du har kjøpt? Det svaret kan være avgjørende for hvor bra det går. Lenke til kommentar
Elgjeger1976 Skrevet 4. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2014 (endret) Med tanke på senere oppgraderinger og eventuelle utvidelser av serverparken vil jeg anbefale deg å virtualisere så mye som mulig. Det er enklere å flytte en virtuell server over på ny plattform enn å flytte alt over på ny hardware. Dette blir en sannhet med visse modifikasjoner men skal du ha virtuelle servere over på ny plattform er det så enkelt som drag & drop. Hvor mange kjerner og hvor mye RAM er det på den fysiske serveren du har kjøpt? Det svaret kan være avgjørende for hvor bra det går. Har bestilt 16GB ram Prosessor Modell Intel Xeon E5-2609V2 64 bit 10 MB Prosessorplasser 2 stk Antall prosessorer installerte 1 stk Antall kjerner 4 stk Prosessorhastighet 2,5 GHz Endret 4. desember 2014 av mrroy76 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 Så du har en Xeon med 4 kjerner installert med mulighet til å sette inn en til hvis det blir behov for det. Jeg regner med du kan sette inn mer RAM senere også hvis det blir nødvendig. Lenke til kommentar
Elgjeger1976 Skrevet 4. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2014 Ja det er det minste problemet. Bakgrunn for at vi vil komme billigst mulig ut av dette akkurat idag er at firmaet er forholdsvis nytt. 1 år drift nå. Vi har leid server tjeneste det første året og betaler ca 26000 eks mva pr.år for dette. Nå når vi skal ha EPDM så hadde vi hatt en årspris på ca 60-70.000Kr fra samme leverandør. Og dette er masse penger for ett nytt firma. Bruke nesten 2 uker på og komme frem i jungelen før jeg endelig tror at jeg gjorde ett bra valg av server, hvor vi har muligheter for utvidelse i fremtiden. Men med bakgrunn med kun arbeidsstasjonsbygging så er det en del usikkerhetsmomenter som jeg må lese meg opp på. Vil veldig gjerne lære meg mest mulig om server ettersom jeg har admin ansvaret for EPDM og resten av software og arbeidstasjoner. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 Interessant å lære seg opp på slikt. I den forrige jobben fikk jeg det administrative ansvaret for arkivsystemet dumpet i fanget) eller jeg stjal det ansvaret mer eller mindre). Jeg hadde ikke peiling på arkivsystemer men lærte mye da det viste seg å være interessant. Du kommer til å lære en del du også fremover mistenker jeg. Lenke til kommentar
Elgjeger1976 Skrevet 4. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2014 (endret) Lære nye ting er alltid gøy. Jeg har jo mere eller mindre styrt dette inn som mitt ansvarsområdet jeg også Men det kan jo selvfølgelig bli mye til tider, da jeg også har ansvaret for 3D modellering og simuleringer(utøvende og opplæring av folk) i firmaet i tillegg til kvalitetssystem og nestleder. Men utrolig hvor mye man får til når man klarer og disponere riktig og tar ting fort. Lurer på en ting til eller faktisk mange men det får bli med det ene nå. Er slike verktøy som f.eks AVG managed workplace bare tull når man har ett lite firma med 1 server og 5-10 arbeidsstasjoner ? Endret 4. desember 2014 av mrroy76 Lenke til kommentar
Elgjeger1976 Skrevet 5. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2014 Lisensieringen er ikke lik på 2012 og 2008 som du har kjøpt. Med en 2008 Std-lisens kan du kjøre 1 fysisk, og 1 virtuell. Hvis du bruker begge to (1 fysisk med 1 VM, kan du bare bruke den fysiske til å behandle den virtuelle (Hyper V)). Dersom du skal ha 2 VM'er, må du ha 2 std. lisenser. Alternativt 1 Enterprise som kan ha opp til 4 virtuelle. Som sagt tidligere, du må i tillegg ha CAL på hver user/device (avhengig av hva du velger) hvis du ikke har det fra før. Det følger med 5 på standard-lisensen, og hvis det er flere brukere/devicer som skal aksessere filserveren, trenger du flere. (Kjøper du 2 std, får du 10 brukere devicer. Enterprise inneholder ofte opp til 25.) Med tanke på senere oppgraderinger og eventuelle utvidelser av serverparken vil jeg anbefale deg å virtualisere så mye som mulig. Det er enklere å flytte en virtuell server over på ny plattform enn å flytte alt over på ny hardware. Dette blir en sannhet med visse modifikasjoner men skal du ha virtuelle servere over på ny plattform er det så enkelt som drag & drop. Hvor mange kjerner og hvor mye RAM er det på den fysiske serveren du har kjøpt? Det svaret kan være avgjørende for hvor bra det går. Jeg endte opp idag med og bestille 2 stk server 2012 standard. Jeg gir f... i den søke funksjonen som vi mister da jeg tror det blir sjeldent brukt alikevel. Ser nytteverdien i å ha nok virtuelle. Da blir oppsettet slik at jeg lager 3 virtuelle. Database , arkiv , ordinær filserver. Har da mulighet til og hive på 1 til senere. Som muligens kan bli en intranett server for bedriften. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå