kyrsjo Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 Alikevel... Å nevne LFS for en nybegynner er SLEMT. FYFYFY! Han kunne faktisk ha begynnt, fått bekreftet den fordommen svært mange har mot Linux (gjerne de som så vidt har hørt ordet før): Tekstbasert, vanskelig osv. FEIL ALT SAMMEN! Personlig mener jeg Linux banker Windows i brukervennlighet så fort du har blitt vant til det (han er allerede vant til windows). Og for nybegynnere på data er det antagelig lettere å lære. Et annet argument mange har mot Linux er "vannskelig å installere". Workstation, desktop, server - HVA??? Dette er et heller dårlig argument, iom. at de som ikke greier den, heller ikke greier windows install, kjøper preinstallert (hovedgrunn til at windows er såpas populært. Skulle gjerne sett PC'r m/ preinstallert linux + reklame. Muligheten er der hvis RH blir kjøpt opp av AOL. Muligheten er og at hele greia går i dass med et brak. Det morsomme er at: 1. Kina, Japan m.fl. bytter nå til Linux 2. Tyske hær har forbudt MS. MS => kakebu Personlig håper jeg på laaange straffer for piratkopi av XP/2003 server (ala RIIA)... Det ville skremt mange unna! Men det kommer MS aldri til å gjøre. Kansje de kan saksøkes til å gjøre det... Lenke til kommentar
dagulf Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 Jeg beklager hvis jeg er årsaken til for høyt blodtrykk og død hvis jeg kommer i skade for å gjøre skrivefeil. Sett bort i fra det så kan jeg ikke forstå hvorfor en nybegynner bør starte med de mest avanserte distroene. Det er i det minste ikke noe jeg anbefaler til venner. Og i hvertfall ikke til de som har telefonnummeret mitt. Og sitte i telefonene å forklare hvordan man bruker et skall til noen som aldri har gjort det før er ikke morsomt. Da er det greit at det er mulig å komme seg på Internett slik at de kan lete og lese litt selv. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 Ok hisset meg mitt mye opp. Men å annbefale de "distroene" (jeg vil ikke kalle LFS en distro akkurat... Lag din egen!) til nybegynnere er 1. Jage dem bort 2. I heldige tilfeller få syyyykt mye mas på forumet. Lenke til kommentar
neXon Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 jeg har prøvd mange versjoen av linux (suse,skolelinux,redhat7-9,knopix,debian++), og synest igrunnen at flesteparten går tregt på deg grafiske ( og det er ikke maskinen som er treg nei, har installert på mange maskiner ) Jeg vil annbefale at du bruker knopix til å testedeg fram, og deretter gå over til redhat Må og bare få sakt at jeg synest at linux er lite brukervennlig for en windows bruker som bare vil lære seg det, for eks: jeg skulle opprette eit tekst dokument å lagre dokumentet på disket. Jeg brukte flere timer for å finne ut at jeg måtte "mounte" floppy'en "enkle ting blir meget komplisert synest jeg" Jeg sier ikke at linux er dårlig, men synest linux burde brukes til serverdrifting, fordi der fungerer den meget bra ( når man først har fått den opp å gå. ikke lett ) Lenke til kommentar
Klette Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 Speed = Gentoo! Untatt under innstalsjon da Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 jeg synes ikke det var spesielt vannskelig å finne ut det med mounting. Nå kunne jeg 50% av de viktigst, mest grunnleggende komandoene/prinsippene takket være: 1. Boken "internett med windows" (3.1) (10 sider om hvordan få opp linja, 100 sider om Unix, 20 sider om tcp/ip + web (var ikke mye å skrive om det da) 2. En kamerat viste meg litt I tilleg lå det et DIGERT ikon på skrivebordet. Men det å finne ut av du faktisk må unmounte, er nok noe verre. Burde vært et system for å slippe å mounte/unmounte floppyer, selv om du taper en del performance. (performance på floppy... Velvel. I windows tar det fem minutter å åpne en powerpoint fil rett fra floppy. Men kopier over på disk og vips) Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 jeg synes ikke det var spesielt vannskelig å finne ut det med mounting. Nå kunne jeg 50% av de viktigst, mest grunnleggende komandoene/prinsippene takket være: 1. Boken "internett med windows" (3.1) (10 sider om hvordan få opp linja, 100 sider om Unix, 20 sider om tcp/ip + web (var ikke mye å skrive om det da) 2. En kamerat viste meg litt I tilleg lå det et DIGERT ikon på skrivebordet. Men det å finne ut av du faktisk må unmounte, er nok noe verre. Burde vært et system for å slippe å mounte/unmounte floppyer, selv om du taper en del performance. (performance på floppy... Velvel. I windows tar det fem minutter å åpne en powerpoint fil rett fra floppy. Men kopier over på disk og vips) Lenke til kommentar
Elmud Skrevet 19. november 2003 Forfatter Del Skrevet 19. november 2003 Her var det egentlig mye forskjellige forslag, men jeg tror jeg skal prøve meg på Mandrake nå, siden det var en som sa at det kunne være lett for nybegynnere... Noen som vet om det vil gå like tregt som RedHat på den box'en jeg har, eller om det vil gå noe bedre? Lenke til kommentar
ivara Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Installerte nylig Mandrake 9.1 på en celeron 266 m/160 MB ram.(Er også temmelig fersk på linux) Som din, temmelig treg i vanlige operasjoner. Etter tips her prøvde jeg å bytte windows manager fra KDE til Ice_WM , samt at jeg gikk inn å tok bort endel kosmetikk i brukergrensesnittet. Resultatet ble betydelig kjappere i vanlig bruk , fullt brukbar til surfing/mail og annen enklere bruk. (For ordens skyld kan det nevnes at den pc'en ikke var spesielt kjapp med win95/98/NT4/W2K heller...) Lenke til kommentar
Elmud Skrevet 19. november 2003 Forfatter Del Skrevet 19. november 2003 Installerte nylig Mandrake 9.1 på en celeron 266 m/160 MB ram.(Er også temmelig fersk på linux) Som din, temmelig treg i vanlige operasjoner. Etter tips her prøvde jeg å bytte windows manager fra KDE til Ice_WM , samt at jeg gikk inn å tok bort endel kosmetikk i brukergrensesnittet. Resultatet ble betydelig kjappere i vanlig bruk , fullt brukbar til surfing/mail og annen enklere bruk. (For ordens skyld kan det nevnes at den pc'en ikke var spesielt kjapp med win95/98/NT4/W2K heller...) Hvor finner jeg Ice_WM? Har du noen instruksjoner om hvordan jeg får installert det og? Lenke til kommentar
ivara Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 ice_wm følger med på mandrake cdene , det er et valg under oppstarten "install additional window managers" eller noe sånt. Har ikke pcen tilgjengelig i øyeblikket så jeg husker ikke helt.. Siden jeg hadde krysset av på ganske mye under installasjonen , så var den allerede installert hos meg , måtte bare velge den i config programmet. Hadde jeg ikke valgt den under installasjonen hadde jeg kunne lagt den inn senere vha pakke-installasjonsverktøyet rpmdrake. Synes Mandrake 9.1 virker veldig bra, funderer på å kjøpe siste nr av bladet linux format , der er Mandrake 9.2 med som cover cder, og legge inn på hjemmepcen min , en bærbar Toshiba. Kanskje en ide for deg å prøve en av de "lettvekts" wm'ene på redhat'en din før du legger inn mandrake..? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Min erfaring er at RH9 suger minne. Fedora er _mye_ bedre her... Test fedora, sleng inn IceWM eller .no, og se da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå