Gå til innhold

Nettopp installert linux

Elmud

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp installert Linux og er veldig ny til dette...

Men det jeg lurer på er om Linux er tregt, eller om det bare er jeg som synes det.

Det blir kjørt på en 350mHz med 96MB RAM (tror jeg det var), men jeg synes det går tregt alikevel.

Tar ca. 5 sec fra jeg trykker til f.eks. "Home Folder"en kommer opp. Kan være jeg er mer vant med windows xp på en 1.8 GHz som gjør at jeg synes det er tregt da...

Noen som synes dette kan være vanlig på en sånn type PC eller synes dere og det var tregt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det jeg lurer på er om Linux er tregt, eller om det bare er jeg som synes det.

Det blir kjørt på en 350mHz med 96MB RAM (tror jeg det var), men jeg synes det går tregt alikevel.

Tar ca. 5 sec fra jeg trykker til f.eks. "Home Folder"en kommer opp. Kan være jeg er mer vant med windows xp på en 1.8 GHz som gjør at jeg synes det er tregt da...

Noen som synes dette kan være vanlig på en sånn type PC eller synes dere og det var tregt?

Jeg synes det er normalt at en så "dårlig" pc er så treig... Sitter med en 650mhz og det tar omtrent ett par sec før tingene kommer opp i KDE/GNOME. FluxBox er mye raskere.

Lenke til kommentar

OK er par spørsmål først.

Hvilket Distro? (Distribusjon)

Hvilken desktop/vindu manager? (Om du ikke vet dette så holder det med distro, vi kan finne det ut av det)

Det kan være mange grunner til at det går tregt. F.eks så kan det være at du kjører tjenester som du egentlig ikke har bruk for. Det kan også være at du kjører en krevende desktop.

Lenke til kommentar
OK er par spørsmål først.

Hvilket Distro? (Distribusjon)

Hvilken desktop/vindu manager? (Om du ikke vet dette så holder det med distro, vi kan finne det ut av det)

Det kan være mange grunner til at det går tregt. F.eks så kan det være at du kjører tjenester som du egentlig ikke har bruk for. Det kan også være at du kjører en krevende desktop.

Kjører Linux RedHat 9 (Gnome)

Trykte Help og så About i den manager tingen og fikk opp Nautilus 2.2.1

Og som sagt så er jeg ny til Linux så jeg er ikke helt sikker på hva jeg egentlig installerte og hva jeg trenger...

Lenke til kommentar

Først må jeg spørre; hva skal du bruke boksen til?

rh9+gnome er kanskje litt i overkant av hva boksen kan takle. Mulig du kan optimalisere, men jeg er redd du likevel vil føle at det går litt tregt. En eldre distro (evt en eldre BSD variant.) med en wm lettvekter er ett bedre alternativ. Dersom dette bare er en server så trenger du strengt tatt ikke x i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Vel, boksen din er jo under hva Red Hat definerer som et minimum for en brukbar desktop. Det ligger rundt 400 Mhz prosessor og 128 Meg minne. Minne er vanligvis viktigere enn prossesorkraft. Et top moderne os som rh 9 vil garantert føles treg på en maskin som er kanskje fem år gammel. Men ønsker du å gjøre noe med det er det ikke grenser for hva du kan finne på og få en brukbar desktop. Bruke en lettvektt windowsmanager er en ting. Lurer du på hva du skal prøve så spør på forumet. Men ikke beklag deg over at en så gammel maskin er en treg desktop. Husk at funksjonalliteten i Red Hat 9 er langt over windows 98 eller noe annet skrammel som sikkert yter ok på denne maskinen. Lykke til!
Lenke til kommentar

OK Som Dagulf sier så er maskinen litt under hva RH har satt som minimum. Det jeg ville gjort er å sjekke om det er noen ting jeg ikke trenger som går.

Installerte du som desktop så er det lite å hente. Tok du med hele smæla så er det en del tasker du kan stoppe.

Du kan installere en annen vindu manager (Du bruker nå Gnome)

F.eks XFce. Om du vil så kan jeg seinere poste en liten oppskrift til deg på hvordan du installerer det (Med linker) Jeg må bare prøve det selv først :)

Har du mulighet til det så prøv å ordne noe mer minne. Har en testmaskin på jobb 400MHz med 128MB ram. Den går akkurat.....

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre jeg nå egentlig...

Men for øyeblikket så fungerer den fint, og jeg skal egentlig bare prøve linux litt ut. Boxen skal kanskje senere oppgraderes og kjøre som en Counter-Strike server og sansynligvis HTTP server. Men jeg tror ikke det kommer til å bli gjort noe særlig med den annet enn å teste litt...

Lenke til kommentar

Men for øyeblikket så fungerer den fint, og jeg skal egentlig bare prøve linux litt ut. Boxen skal kanskje senere oppgraderes og kjøre som en Counter-Strike server og sansynligvis HTTP server. Men jeg tror ikke det kommer til å bli gjort noe særlig med den annet enn å teste litt...

Da kan jeg anbefale deg og prøve Knoppix.(Instalert på hardisken)

Det er veldig lett å holde seg oppdatert p.g.a. pakkesystemet. Det er basert på Debian som har ett rykte på og være en veldig bra server-distro.

Knoppix er lett og instalere(synes jeg da) og du får med det meste du trenger av pakker, hvis du i tilfelle skulle mangle noen pakker så er det bare å ta en "apt-get install <program>" og vips så er programet instalert *grin*

Lenke til kommentar

Det er veldig lett å holde seg oppdatert p.g.a. pakkesystemet. Det er basert på Debian som har ett rykte på og være en veldig bra server-distro.

Knoppix er lett og instalere(synes jeg da) og du får med det meste du trenger av pakker, hvis du i tilfelle skulle mangle noen pakker så er det bare å ta en "apt-get install <program>" og vips så er programet instalert *grin*

Det jeg lurer på da:

1. Alt som fungerer på RedHat fungerer også på Knoppix?

2. Er Knoppix raskere enn RedHat?

3. Er det like enkelt å bruke Knoppix?

4. Er det vanskligere å få hjelp hvis jeg bruker Knoppix?

Vet det er en del spørsmål, men nå har jeg allerede begynt å bruke RedHat en del, og vet ikke om jeg skal skifte igjen hvis jeg ikke har så mye fordeler med det...

Og hvor kan jeg få tak i det i så fall?

Lenke til kommentar

Det er desktop miljøet ditt som suger resursser(KDE/Gnome). Bruker du en lett windowmanager som blackbox/fluxbox eller windowmaker vil ting fyngere lynkjapt ;-)

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på da:

1. Alt som fungerer på RedHat fungerer også på Knoppix?

2. Er Knoppix raskere enn RedHat?

3. Er det like enkelt å bruke Knoppix?

4. Er det vanskligere å få hjelp hvis jeg bruker Knoppix?

Vet det er en del spørsmål, men nå har jeg allerede begynt å bruke RedHat en del, og vet ikke om jeg skal skifte igjen hvis jeg ikke har så mye fordeler med det...

Og hvor kan jeg få tak i det i så fall?

Knoppix finner du på knoppix.net.

Knoppix er debian med som er spesialkonfigurert for å ligge på CD ( ta med CD, stapp inn i boxen til kameraten, sitt en stund i en najs KDE-desktop, ta ut CD-en og kameraten din vil ikke en gang merke at du har rørt maskina hans )

Endel folk installerer den på harddisken fordi de da har en out-of-the-box-ferdigkonfigurert Debian med masse programmer.

Det er nok kanskje litt vanskeligere å få hjelp med Knoppix på harddisk. Men, det er noen howtos ute.Her og her.

Knoppix er meget enkel i bruk. Om den er raskere, det har jeg ikke testa, men min oppfatning er at RedHat kanskje er litt treg(men, jeg har bare prøvd RH8 som av en eller annen grunn var ekstremt(!) treg.

Ellers kan du merke deg at Fedora core 1.0 ( aka RH 10 ) kommer ut i morgen.

Lenke til kommentar

Hvis du er ny på Linux og ønsker god hjelp eller kjøpe bøker som omhandler "din" distro bør du nok holde deg til de store Red Hat, Suse og Mandrake. Hvis du ønsker å klå litt mere er sikkert Slackware og LSF gode råd, men de vet ikke jeg nok om. Så hvis du i utgangspunketet er happy med det du har men det går for tregt bør du bruke en annnen Windows manger slik andre her på forumet har påpekt. I Red Hat kan jeg ikke huske at det følger med flere Window managers så da må du enten installere dette selv eller prøve en av de andre distribusjonene. Mandrake har feks en opsjon under instalsjonen hvor du kan huke av for "other Window managers" eller noe slikt. Det ville jeg ha prøvd siden Mandake også er en utmerket nybegynner distribusjon. Jeg kan forstå at svarene her på forumet peker i alle retninger, men det må det nødvendigvis gjøre siden vi ikke vet mye om hva du er ute etter, hva du kan og hva du er villig til å prøve.

Lenke til kommentar
Hvis du er ny på Linux og ønsker god hjelp eller kjøpe bøker som omhandler "din" distro bør du nok holde deg til de store Red Hat, Suse og Mandrake. Hvis du ønsker å klå litt mere er sikkert Slackware og LSF gode råd, men de vet ikke jeg nok om. Så hvis du i utgangspunketet er happy med det du har men det går for tregt bør du bruke en annnen Windows manger slik andre her på forumet har påpekt. I Red Hat kan jeg ikke huske at det følger med flere Window managers så da må du enten installere dette selv eller prøve en av de andre distribusjonene. Mandrake har feks en opsjon under instalsjonen hvor du kan huke av for "other Window managers" eller noe slikt. Det ville jeg ha prøvd siden Mandake også er en utmerket nybegynner distribusjon. Jeg kan forstå at svarene her på forumet peker i alle retninger, men det må det nødvendigvis gjøre siden vi ikke vet mye om hva du er ute etter, hva du kan og hva du er villig til å prøve.

Hva er det der for noe piss? Det er mer en nok support for det meste av gnu/linux operativsystemer

Lenke til kommentar

Er ikke IceWM også ganske kjapp? Den er vel ikke så helt ulik windows heller (Jo, fluxbox er kjapp, men den ser "litt" annerledes ut en windows desktopen han er vant til. Geit med en litt myk overgang!

Du kan godt bruke RedHat. Men skjekk hvilke services (tjenester) som er slått på. antagelig vil du i allefall kunne røske ut 3-4 stykker. trenger du f. eks. kjøre Kudzu (hardware auto gjennkjenningsverktøy) HVER gang du booter? (tar ca 10 sekunder)

Og GNOME/KDE er nok "litt" i overkant ja...

Et tips: Skaff deg apt/synaptic, så får du i alle fall en slags apt funksjonalitet på RedHat (dødsenkelt å laste ned/legge inn programmer)

Og i dag kom Fedora, dvs. RedHat 10 !!!! (glede seg!)

EDIT:

LFS?!? ikke noe å slenge i trynet på en newbee...

Lage sin egen disro før en vet NOE om konsollet... tror ikke det.

Men hva skal du bruke den til? desktop (surfe skrive ++) eller server?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...