Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

føler meg ikke "in the aspergers group"

Monica Jansen

Anbefalte innlegg

Jeg føler meg dummere i hodet enn aspergere, for jeg havner meget oftemi trøbbel av at jeg missforstår, både på nett å face to face med fremmede. Jrg vet ikke lenger hvor jeg hører hjemme i "the group" lengre. Jeg ska ta nye tester i nyåret for å se om jeg har lett utviklingshemming, autsisme, eller aspergers. Det sistnevnte tror jeg ikke jeg har, for jeg er nemlig så dum i hodet. Aspergere er jo smarte å vet mye å noen har bra meninger. Men jeg har ikke smarte meninger i det heletatt. Jeg tenker logisk på enkelte ting, for jeg har blitt opplært til dette, men ellers så er jeg helt blåst i knollen min. Det har de også sagt til meg på diverse forum og sosiale mediaer. Jeg er kanskje flink til å skrive å formulere meg, men i tillegg er jeg en idiot på det sosiale. Jeg er livredd for om folk blir sinte eller irriterte på meg og om jeg tar kontakt med noen fremmdde, gjør jeg det ofte ikke på en bra nokk måte for de fremmede, for mange ganger oppfører de seg svært avvisende mot meg. Noen ganger kjefter de på meg å sier de ikke vil svare eller ikke vil snakke med meg også, mens de er hyggeligge med andre fremmede. Jeg hater også klining sex å kyssing å syns det er ekkelt, mens mange med aspergers har mann å barn. I tillegg har jeg opigjennom alle år hatt spesialundervisning på skoler og er 100% uføretrygdet og jobber i NAV jobb som er tilrettelagt for mennesker med spesielle behov. Selvom jeg var den første på barneskolen som løste leser og skriverkoden, så har jeg vært et null på alle andre ting. Jeg mistet utvikliængshemmed diagnosen min i 2010 av en enkel iq test i psyk. Men vi skal reteste meg i neste år. Hva tror dere kan være iveien med hodet mitt?

Endret av monjanse7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva tror dere kan være iveien med hodet mitt?

Asperger. Ikke alle med asperger er like. De fleste med asperger har ikke mann/kone og barn.

Ok. Jeg bare lurer (jeg prøver å være høffelig): Hvorfor tror du jeg har aspergers? Jeg har pratet med mange aspergere på forum å de skriver å forklarer bedre enn meg, og oppfører seg bedre også. Det er mange jeg har pratet med som er mor til flere barn. Da jeg var barn hadde jeg diagnosen infantil autisme og lett utviklingshemning. Diagnosen ble endret i 2010, men jeg tror bare at en del spørmål i iq testen var tilfeldig svart riktig, for jeg sliter med å klare meg helt selv, å må ha hjelp,å motivasjon i verdagen til å kunne gå på jobb å andre ting. Spessielt nå når jeg ikke går på medisiner. Jeg hater også alvor å voksenserier.

Lenke til kommentar

Hvorfor tror du jeg har aspergers?

Fordi du har den diagnosen, og:

"Jeg er kanskje flink til å skrive å formulere meg, men i tillegg er jeg en idiot på det sosiale".

Jeg har pratet med mange aspergere på forum å de skriver å forklarer bedre enn meg

Jeg har pratet med aspergere som er for dumme til å skjønne hvordan de skal bruke et forum. Når du går på nettet treffer du ikke de dummeste, for de kan ikke/vil ikke bruke et forum.

Nå skal uansett diagnosen aspergers fjernes, så om du får en ny diagnose blir det nok autisme når du har så store problemer og det var den du hadde først.

:)

Lenke til kommentar

Hvorfor tror du jeg har aspergers?

Fordi du har den diagnosen, og:"Jeg er kanskje flink til å skrive å formulere meg, men i tillegg er jeg en idiot på det sosiale".

Jeg har pratet med mange aspergere på forum å de skriver å forklarer bedre enn meg

Jeg har pratet med aspergere som er for dumme til å skjønne hvordan de skal bruke et forum. Når du går på nettet treffer du ikke de dummeste, for de kan ikke/vil ikke bruke et forum.Nå skal uansett diagnosen aspergers fjernes, så om du får en ny diagnose blir det nok autisme når du har så store problemer og det var den du hadde først. :)

Ok. Når fjernes aspergeren? Er det før nyttår?

Lenke til kommentar

Ok. Jeg kjenner på meg at siden jeg er så voslomt flink til å fortelle følelsene mone, og så volsomt flink til å formulere meg, så faller jeg ikke inn i "autisme" spekteret. Det skal jo bli høyere terskeler i det nye, og jeg er så vidt autistisk fordi jeg har empati/sympati og klarermå sette ord på følelser. Men jeg har en del problemer med mennesker.

Lenke til kommentar

Det er statistikk, når man ser hvert menneske for seg blir det annerledes.

Ok. Jeg må sikkert ha noe annet enn autisme, siden jeg er dame, for de har jo to kromosomer som beskytter dem mot å få autisme, og har de først autisme er det alvårlig autisme stod det. Hva kan det være da det er jeg kan ha, siden jeg sliter med enklelte ting nevrotypikere llarer helt fint uten problemer, som sosialt samvær å jobb? I tillegg når jeg drikker alkohol blir jeg helt "nevrotypiker" i oppførselen sier mamma og personalet, og da klarer jeg meg som en nevrotypiker ganske bra sosialt.

Endret av monjanse7
Lenke til kommentar

Stor empati/sympati/medfølelse, problemer med å se/forstå hvordan de sosiale grensene fungerer, ikke akseptere andre personers komfortsone (f.eks. fysisk nærgrense), ha skyldfølelse etc. kan også komme av Tourettes. Denne diagnosen har noen mindre kjente symptomer slik som de jeg nevner her, de mer kjente symptomene går jo mer i retning av ukontrollerte bevegelser og rykninger (tics), og enkelte kommer også med noen vokale lyder.

Eksempler på tics:

Motoriske tics: Øyeblunking, grimaser, neserynkning, øyerulling( himling), sperre opp øynene, rekke tunge, skjeling, smatting med lepper, spytte, nakkesleng/ hodekast, kaste på luggen, riste på hodet, sammentrekning av magemuskler, fikle med tøyet, bite negler, ta på gjenstander/ på seg selv eller andre, klapping, fletting av fingre, banking med fingre, hopping tramping, sparking mm.
Vokale tics: Hvesing, visling, fresing, piping, harking, hosting, snufsing, stamming, brumming, grynting, skriking, korte hyl, gjesping, stamming, gjentagelse av ord eller utrykk med mer.

Andre ting kan være lærevansker, angst, aggresivitet, søvnvansker.

Dette er hentet fra denne siden her,

http://touretteforeningen.no/index.php?id=1270

Lenke til kommentar

Stor empati/sympati/medfølelse, problemer med å se/forstå hvordan de sosiale grensene fungerer, ikke akseptere andre personers komfortsone (f.eks. fysisk nærgrense), ha skyldfølelse etc. kan også komme av Tourettes. Denne diagnosen har noen mindre kjente symptomer slik som de jeg nevner her, de mer kjente symptomene går jo mer i retning av ukontrollerte bevegelser og rykninger (tics), og enkelte kommer også med noen vokale lyder.

Eksempler på tics:

Motoriske tics: Øyeblunking, grimaser, neserynkning, øyerulling( himling), sperre opp øynene, rekke tunge, skjeling, smatting med lepper, spytte, nakkesleng/ hodekast, kaste på luggen, riste på hodet, sammentrekning av magemuskler, fikle med tøyet, bite negler, ta på gjenstander/ på seg selv eller andre, klapping, fletting av fingre, banking med fingre, hopping tramping, sparking mm.Vokale tics: Hvesing, visling, fresing, piping, harking, hosting, snufsing, stamming, brumming, grynting, skriking, korte hyl, gjesping, stamming, gjentagelse av ord eller utrykk med mer.

Andre ting kan være lærevansker, angst, aggresivitet, søvnvansker.

Dette er hentet fra denne siden her,

http://touretteforeningen.no/index.php?id=1270

Ok. Jeg har visse bevegelser å lyder jeg bare må gjøre, men klarer å la være i sosiale settinger. I tillegg når jeg var liten hadde jeg "spasmer" som jeg måtte gjøre når jeg var glad/oppspillt. Jeg gjor det bland elever på skolen og de ertet meg for det. Og så hadde jeg det med å peke fingeren min mot øyet da jeg var liten for å føle meg bedre. Nå har jeg det sån at jeg klarer nesten ikke la være å henge meg opp i halve setninger, selvom jeg gjerne vet hva de mener. Jeg bare må spørre. Det er noe jeg sliter med. Kan dette være jente-touretts? Da jeg var lite barn lagde jeg ofte plutselige skrikelyder uten grunn har mamma fortalt. Og om jeg får vonde tanker om noe må jeg lage grimaser for å få tankene bort og avogtil nikke med hodet. Det er vel ikke alltid sån at en med tourettes ikke kan la være å ticke?

Lenke til kommentar

Om dette rammer gutter og jenter forskjellig har jeg ikke kunskaper om, men jeg vet at de fleste stort sett tenker på tics og verbale lyder i forb. med Tourettes. Men det kan som nevnt ha flere symptomer enn disse, men de er ikke så godt kjent.

Noen ting kan en lære seg å la være/kontrollere, mens andre ting kan enn ikke stoppe/holde igjen.

Flere ting lærer en jo også av erfaring etter hvert som en blir eldre.....

Det er jo ikke dermed sagt at det er dette du "sliter" med, men det var bare en liten informasjon om at det kan være flere ting som kan gjøre at du føler/har det slik du skriver i start innlegget ditt. Jeg har ikke noe av dette selv, men har noen familiemedlemmer og bekjente med noen av disse symptomene jeg nevnte tidligere. Da spes med angst, mye empati/medfølelse, skyldfølelse og liten forståelse for hva som er "for nært" andre personer.

Lenke til kommentar

Ok. Nå i voksen alder liker jeg ikke være nær personer. Jeg har nå lest om ticks og jeg har det ikke sån at mine bevegelser å lyder er ufrivillige. Det er bare på en måte en relief å gjøre disse tingene for å føle meg bedre. De tingene jeg gjør gjør jeg ikke i perioder når jeg tenker på andre ting, men noen ganger gjør jeg dem når jeg tenker på vonde ting for å få tankene bort. Men jeg har enorm empati og sympati. Men å ta omsorg for andre sluttet jeg med i barndommen etter jeg ble skjellt ut av et mobbeoffer når jeg prøvde å trøste ham.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...