lion33 Skrevet 27. november 2014 Del Skrevet 27. november 2014 (endret) Skal analysere 2 dikt den ene er SYV KJOLER FOR SYNLIGHEDEN. Jeg syr en kjole, som kan bæres stolt af den, der fødes med forventningsgnist i hjertets kar, den passer fuldendt stor og lille, spindes stærkt af regnens bue, den kan nydes hele livet, hvis der værnes godt om klædet. Jeg syr en kjole, som kan bæres tyst af frygtens nye offer, den kan passe stor og lille, skjuler ikke sårbarhed, som flokkevis af fugle jages ud af træets tætte krone, flagrer stoffet op i vinden. Jeg syr en kjole, som kan bæres let af hadets nye offer, den er farvet rød af blodet og har tordensorte kanter, den kan passe stor og lille, den, der mindst af alt vil tro, der skulle skiftes tøj før natten. Jeg syr en kjole, som kan bæres af en kold kynismes offer, den kan passe stor og lille, kjolens vanvidsstof er gjort af ild, som inden skylregn slukker, den skal minde om, at jorden når som helst kan åbne sig. Jeg syr en kjole, som kan dække størknet blod på dødens offer, den kan skjule stor og lille, den er formet efter grådens dybe furer over kinden, klædet matcher mørkets vægge, freden i hver grav på kloden. Jeg syr en kjole, som kan bæres i en tågedøs af sorgens offer, viet til en slægtning og til venner af den døde, den kan passe stor og lille, vredens første lys er synligt mellem blygrå smertetråde. Jeg syr på kjolen, som kan bæres trygt af den, der kendet håbet, vævet ind er venners latter, stille glædestårer, lysten til at vågne op på trods af liv, som katastrofen tog - den reflekterer solens stråler. Den andre er "svaret" Svaret Då sommaren eksploderte og juli sine kronblad brann ned med bitter røyk av død, og asfalten vart rød. Kva hadde me til svar? Då barbariet kom med brutale våpen til den hjarteforma øya, til forventninga, til håpet, og bytta håpet ut med redsel og nød, og strandsteinen vart rød. Kva hadde me til svar? Med sorgsjokkerte hjarte gjekk me sårbare ut på våre torg. Med ei bølgje av roser, med kjærleikens eld, vann folket attende byen ein dirrande, omsorgsfull kveld. Først når dei døde får namn, får sorga eit lysande andlet. Kvardagen blir hard. Me står att med eit svar: Nå veit me kva me vil og kvar me går. Ei rose er ei rose er eit sår. Aldri ei bombe i vårt namn. Aldri eit skot på ein ungdom som har namn. La oss aldri gløyme det. Me vil ikkje ha hemn. Me vil vinna - med fred. Av Helge Torvund Endret 27. november 2014 av lion33 Lenke til kommentar
caol5 Skrevet 27. november 2014 Del Skrevet 27. november 2014 Jeg holder på med samme oppgave nå. Noen som vet om "Svaret" av Helge Torvund ble utgitt som del av en diktsamling eller ikke? Lenke til kommentar
lion33 Skrevet 27. november 2014 Forfatter Del Skrevet 27. november 2014 Jeg holder på med samme oppgave nå. Noen som vet om "Svaret" av Helge Torvund ble utgitt som del av en diktsamling eller ikke? er det så viktig ? Om den ble utgitt som del av en diktsamling? Men har du analysert begge diktene ? Lenke til kommentar
caol5 Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Nei, det vet jeg ikke. Kan ikke tro det er så viktig, ettersom jeg ikke har klart å finne noe om det på nett. Jeg liker bare å vite selv om det er tilfellet Jeg har ikke analysert begge fullt ut, nei, holder enda på med metrikken i diktene.. Hvordan ligger du an? Lenke til kommentar
lion33 Skrevet 28. november 2014 Forfatter Del Skrevet 28. november 2014 Nei, det vet jeg ikke. Kan ikke tro det er så viktig, ettersom jeg ikke har klart å finne noe om det på nett. Jeg liker bare å vite selv om det er tilfellet Jeg har ikke analysert begge fullt ut, nei, holder enda på med metrikken i diktene.. Hvordan ligger du an? tar heller å analyserer en novelle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå