Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva er dette? Som om noe angriper huden

Yob tvaya mat'

Anbefalte innlegg

Hey! Legger med ett bilde. Dette startet for 2 mnd siden. Begynte plutselig å få noen sår på overarmen. Jeg drikker ikke så dette kan ikke ha skjedd på noe fest e.l.. Ergo jeg vet at jeg ikke har skrapet meg opp eller noe. Det var småe sår.. Så ut som noen stikk. Jeg tenkte hva er dette for noe? Men ignorerte det såklart. En ukes tid etterpå våkner jeg å oppdager at drt samme har kommet på rompeballa.. Så jeg vasker lakenet og fryser sengetøyet, deretter vasker det igjen og desinfiserer det.. Etter det fikk jeg ikke noe annet enn litt på låret. Jeg har ikke noen allergi så det er ikke utslett.. Men her for 2 dager siden ble jeg jævla skremt. Jeg våknet opp med noe som ser ut som skrubbsår eller noe midt mellom leggen og tæra! Først var det bare det småe på venstre side, men da jeg våknet i dag tidlig var det jo blitt helt brutalt, mamma lurte på hva faen keg hadde drevet med. Jeg til mitt forsvar hadde jo ingen forklaring... Jeg tenkte jeg drev å klødde meg i slvne, så tok ett plaster over og surra en t-skjorte rundt. Men ble ganske sjokka da jeg våknet i dag tidlig.. Hva faen kan dette være? I morgen våkner jeg vel sansynligvis opp med mye større. Jeg vet forresten at jeg ikke har skrapet meg eller lignende som mamma trodde fordi det var ikke så ille i går morges men utartet seg til å bli værre på kvelden.. Noen som har noen som helst anelse om hva søren dette kan re?

Tusen takk for hjelp! Drar til legeni morgen!

post-132517-19056_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fult mulig å få en multiresistent bakterie selv uten behandling, det hele er jo avhengig av hvordan han ble smittet.

Uansett så tror jeg at TS bør komme seg til lege fort og få undersøkt dette spesielt siden det har gått over tid, det kan være mye rart og derfor bør man ikke spekulere for mye.

Lenke til kommentar

Fult mulig å få en multiresistent bakterie selv uten behandling, det hele er jo avhengig av hvordan han ble smittet.

Det var ikke det som var poenget. Om en bakterie er multiresistent eller ikke har lite å si før en eventuell antibiotikabehandling, da det er antibiotika den er resistent mot.

I noen land så er jo sannsynligheten for at man har fått en slik variant svært høy , selv før man starter en Antibiotika behandling , men det blir ikke direkte feil å anta at det kan være en slik form for bakterie selv før man starter med en behandling slik henrik2k skrev.

Det som er dog viktig under alle antibiotikabehandlinger er at pasienten følger instruksjonene til lege / farmasøyt til punkt og prikke , det har hendt seg at man har stoppet med behandlingen fordi man føler seg fin og har derfor bare gjort vondt verre.

Men igjen kan jeg ikke si at jeg personlig har lyst til å sette en finger på at dette skyldes det ene eller det andre ,det finnes altid muligheter for at dette kan være sengedyr , bakterier , sykdom osv osv...

Lenke til kommentar

https://sml.snl.no/multiresistent_bakterie

Buckle up, youre in for a hell of a ride.

Selv om man kan anta at det er en bakterie, finnes det ikke fnugg av grunn til å tro at nevnte bakterie er multiresistent før en kur er gjennomført med evt manglende resultat. Du kan ikke se forskjell på symptomer av Bakterie X og bakterie X i multires.form.

Langt de fleste bakterieinfeksjoner man får i Norge er jo ikke multires., så det er meget merkelig å anta på forhånd.

For de som ikke forstår greia med vanlig/resistent bakterie:

Vi snakker om 2 mutasjoner av akkurat den samme bakterien - den samme sykdommen. Men den ene mutasjonen har vært utsatt for (sannsynligvis avbrutte) antibiotika-kurer og overlevd, ergo gjør "survival of the fittest" denne konkrete mutasjonen motstandsdyktig mot antibiotika.

Altså to helt like bakterier, men hvor den ene er "immun" mot medisinen, og derfor selvsagt kjipere å få.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...