Gå til innhold

Sykkel til langtur.


ReGaiN

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Skal du kun sykle asfalt? Hva med pris? Har du noengang syklet langtur før?

 

Hvis ~10000 ville jeg kjøpt en cannondale caad 10 med 105-gir. Hvis du har tenkt å bruke mindre så har du valgt feil aktivitet.

 

Ville du virkelig anbefalt en sykkel med en aggressiv kjørestilling til en tur på 250 mil?

Lenke til kommentar

Blir kun asfalt, tenker også på å ha sykkelvesker på isteden for tralle. Har tenkt til å kjøpe brukt, så jeg prøver bare å få inn forslag til hva jeg skal se etter.

 

Har aldri syklet mer enn noen kilometer per sykkeltur før, men ser heller på det som en utfording enn ett problem :)

 

Har ett budsjett på rundt 5k.

Lenke til kommentar

Skal du kun sykle asfalt? Hva med pris? Har du noengang syklet langtur før?

 

Hvis ~10000 ville jeg kjøpt en cannondale caad 10 med 105-gir. Hvis du har tenkt å bruke mindre så har du valgt feil aktivitet.

 

Nå må du roe deg helt ned. Han skal ha en kurant sykkel det går an å sykle langtur på. Det er ikke Tour de Norge på rekordtid og med følgebil.

 

Blir kun asfalt, tenker også på å ha sykkelvesker på isteden for tralle. Har tenkt til å kjøpe brukt, så jeg prøver bare å få inn forslag til hva jeg skal se etter.

 

Har aldri syklet mer enn noen kilometer per sykkeltur før, men ser heller på det som en utfording enn ett problem :)

 

Har ett budsjett på rundt 5k.

 

Dette kan du fint gjøre med bortimot enhver hybrid- eller offroadsykkel. Du skal ikke konkurrere, så vekt på sykkelen har ikke like mye å si. Men overflødig vekt vil gjøre at turen tar lengre tid, så det er noe å tenke på. Altså så lav vekt du får til innenfor budsjettet, med andre faktorer på plass. Det blir vel nok vekt med bagasje uansett.

 

Det som vil være viktig er at sykkelen er komfortabel over lang tid (mtp. belastning på håndledd, armer, rygg, nakke ...). Det krever god geometri og riktig rammestørrelse for kroppen din, og at sykkelen blir stilt inn riktig, sånn at du ender opp med å sitte riktig på den. I den sammenheng må du lære deg hvordan du skal sitte på en sykkel. Vekta skal på setet, minimal belastning på håndledd, altså skal du ikke lene deg framover slik at du får vesentlig vekt over styret. Benstilling kommer i tillegg.

 

Når det gjelder rammestørrelse, ikke stol blindt på enkle oversikter. Ulike kroppsproporsjoner spiller også inn her (lengde på ben kontra overkropp og armer). Vanskelig å gi fasitsvar her; det må prøves og føles. Med mer erfaring fra sykling vet du bedre hva du skal se og kjenne etter.

 

Gir- og bremsesystem av god kvalitet, så det ikke blir noe trøbbel. Har god erfaring med Shimano, men det finnes sikkert mye bra. Mye kan du få hjelp med av en kompetent sykkelselger i butikk (trenger ikke kjøpe, men få litt tips rundt hva som er bra), men det er jo greit å kunne litt selv også, så du ikke ender om med hva som helst. For 5k vil jeg påstå du kan få en god, ny sykkel til slikt. 5k til bruktsykkel er nesten i overkant. :D

 

Så til deg selv: Anbefaler at du trener deg opp gradvis til lange turer (mål: 100+ km på en tur uten nevneverdige problemer), slik at du blir vant til det. (Hvor mye snakker vi om når du sier «noen kilometer»?) Da får du også muligheten til å kjenne på belastningen og finne ut om sykkelen faktisk er stilt inn helt riktig. Mye av dette er jo greit å ha innlært og satt opp før du starter på den virkelige langturen.

 

Ikke noe problem med litt tyngre sykler på trenings- og koseturer etc. Så blir du i desto bedre form hvis du én dag bestemmer deg for å begynne å konkurrere (eller sagt på en annen måte: Det blir lettere å få høy nok treningsintensitet :p).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...