Gå til innhold

Spørsmål ang plassering i rundkjøring.

eppel

Anbefalte innlegg

Hei,

lurer på et spørsmål ang rundkjøring med to felt inn og ett felt ut slik som illustrert på bilde:

Jeg pleier å komme fra vei A og skal alltid ut ved vei C. I dette tilfellet pleier jeg å legge meg i venstre felt hvor vegoppmerkingen peker rett frem og til venstre (oransje strek).

Det som ofte skjer er at biler fra vei B legger seg ut i høyre felt i rundkjøringen og kjører rett ut i vei C (rød strek), Dette fører til at jeg må stoppe opp og vike for disse bilistene. Er det slik at biler fra vei B kan bruke høyre felt for å kjøre ut i vei C (rød strek)? eller må de legge seg i venstre felt? (blå strek).

Slik jeg forstår det må bilistene svinge første til høyre (gul strek) hvis de legger seg i høyre felt.

Dette er forøvrig rundkjøringen oppforbi Jåttå Videregående skole / Viking Stadion Hinna i Stavanger.

post-367836-0-94034200-1417034948_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tolker det som at rød (fra B) kjører feil mens alle de andre kjører korrekt. Dette i følge "mest hensiktsmessig"-søppelreglene man har i norge.

Men jeg tolker det også som at rød (fra B) har trafikkreglene på sin side da de andre bilene må foreta et feltskifte før utkjøring og dermed får vikeplikt for rød bil.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Det er slik jeg også har tolket rundkjøringen, og jeg ser at ved feltskifte i rundkjøringen skal man vike for bilister i det andre feltet. Men allerede da bilisten fra B lot være å svinge første avkjørsel til høyre har den vel på en måte brutt vikeplikten for bilisten fra vei A når begge skal ut i samme vei? Det skal vel i teorien ikke gå an at to biler ligger side om side i rundkjøringen og skal ut i samme vei uten å bryte vikeplikten... med mindre det er taxi/buss/MC som legger seg direkte i kollektivfelt?.

Endret av Sniffot
Lenke til kommentar

Det du lurer på er hovedproblemet med rundkjøringer. Og selv den dag i dag har jeg ikke fått noe konkret entydig svar på problemet. Et forsikringsselskap kan si noe. Et annet noe helt annet. Så kommer hva man lærer på kjøreskolen og hva som gjelder i følge loven. Noen ser på rundkjøringer som et vanlig kryss mens andre ser på det som en egen vei som går i ring med tilhørende inn og utkjørsler på høyre side.

Lenke til kommentar

Jeg tolker det som at rød (fra B) kjører feil mens alle de andre kjører korrekt. Dette i følge "mest hensiktsmessig"-søppelreglene man har i norge.

Jeg tolker det også slik.

Men jeg tolker det også som at rød (fra B) har trafikkreglene på sin side da de andre bilene må foreta et feltskifte før utkjøring og dermed får vikeplikt for rød bil.

Jeg er er delvis uenig i at de har trafikkreglene på sin side. I utgangspunktet har rød fra B brutt reglene hvis han kjører rød sti, det vil da egentlig være ulogisk at man skal ha vikeplikt fra biler som kjører ulovlig fra rød B, men selvfølgelig har man tid til å stoppe skal man jo det. Vanskelig situasjon egentlig.

Lenke til kommentar

[…] det vil da egentlig være ulogisk at man skal ha vikeplikt fra biler som kjører ulovlig […]

Er det egentlig det?

Egentlig ikke, men hvis den ulovlige kjøringa fører til en ulykke får man et problem. En som ikke viker for en bil som aldri skulle vært der. Skylddeling? :dontgetit:

Lenke til kommentar

[…] det vil da egentlig være ulogisk at man skal ha vikeplikt fra biler som kjører ulovlig […]

Er det egentlig det?

Det blir nok forskjellig til hver situasjon, jeg tipper kanskje delt skyld(begge har et ansvar), men poenget er ihvertfall at rød fra B har ihvertfall ikke 100% trafikkreglene på sin side når han ligger i feil felt.

Lenke til kommentar

Enig med TS angående hvilke linjer som er riktige, men det er jammen en del som ikke har skjønt denne rundkjøringen. Har sett et par nestenulykker der biler fra veien mellom B og C (kaller den X) har måttet bråbremse på grunn av en bil som kjører rød linje. Jeg har da vært i ferd med å begynne på blå linje, og bil fra vei X ser en mulighet til å komme seg inn i innerste felt før jeg kommer, men må bremse fordi bil til høyre for meg kjører feil.

Viker alltid for bil som holder rød linje ut til vei C, men viser min misnøye hvis jeg får blikkontakt. Bussene holder vel som oftest rød linje, noe jeg har forståelse for pga. kollektivfelt som fortsetter på vei C, men det er vel fortsatt feil i teorien.

Lenke til kommentar

Det har heller ikke A, når han bryter vikeplikten.

Såvidt jeg kan forstå er det ikke ulovlig å legge seg i ytterste fil i rundkjøringen, selv om man kommer fra venstre felt før.

Og der har du noe av problemet. Mange tenker slik og legger seg konsekvent alltid ytterst i rundkjøringene uansett hvor de skal hen siden bilene på innsiden i teorien har vikeplikt pga. feltskifte.

Lenke til kommentar

Hei,

lurer på et spørsmål ang rundkjøring med to felt inn og ett felt ut slik som illustrert på bilde:

Jeg pleier å komme fra vei A og skal alltid ut ved vei C. I dette tilfellet pleier jeg å legge meg i venstre felt hvor vegoppmerkingen peker rett frem og til venstre (oransje strek).

Det som ofte skjer er at biler fra vei B legger seg ut i høyre felt i rundkjøringen og kjører rett ut i vei C (rød strek), Dette fører til at jeg må stoppe opp og vike for disse bilistene. Er det slik at biler fra vei B kan bruke høyre felt for å kjøre ut i vei C (rød strek)? eller må de legge seg i venstre felt? (blå strek).

Slik jeg forstår det må bilistene svinge første til høyre (gul strek) hvis de legger seg i høyre felt.

Dette er forøvrig rundkjøringen oppforbi Jåttå Videregående skole / Viking Stadion Hinna i Stavanger.

attachicon.gifRundkjøring Jåttå Viking Stadion.png

Skiltingen sier hva som er riktig.

Blå strek har vikeplikt for oransje strek. De skal ligge bak og forran hverandre, ikke ved siden av hverandre. Da skal det ikke bli noe spørsmål om vikeplikt på vei ut av rundkjøring.

Utifra bildet ser det ut som at rød strek ikke kan kjøre der, han måtte tatt umiddelbar avkjørsel til høyre, men det avhenger av hva skiltene sier og hva som er definert som "rett frem", "venstre" og "høyre".

Lenke til kommentar

Hentet ut skiltet fra google maps, slik ser det ut fra vei A sitt synspunkt.

Blå og oransje strek kjører i samme felt, noe som tilsier at de vil ligge forran/bak hverandre. Uavhengig av skiltingen, vil ikke vegoppmerkingen med pil til høyre være nok for at man skal forstå at man må svinge av ved neste mulig avkjørsel?

post-367836-0-81786400-1417040813_thumb.png

Endret av Sniffot
Lenke til kommentar

Det ser bare rart ut. Fra A til C defineres som "sving til høyre", ikke rett frem.

A og B til E-39 er "sving til venstre"

Pilen i veibanen som sier "rett frem" er i direkte konflikt med skiltet :)

Er ikke rart det der skaper forvirring, du kunne latt kun kjøreskolelærere kjøre der og de ville bli forvirret også.

Men som tommelfingerregel, ligger du i venstre felt på vei inn i rundkjøringen skal du også ligge i venstre felt på vei ut av den. Og ligger du i høyre felt når du kjører inn i den må du kjøre ut i høyre felt også.
Merking og skilt overstyrer det såklart.
Når du skifter felt/fil har du vikeplikt, det gjelder også inni en rundkjøring for andre som er inne i rundkjøringen.

Lenke til kommentar

Hei,

Antar du sikter til pilene i veibanen når du sier hva de som kommer fra B må gjøre? M.a.o. jeg antar det ikke er noen skilt 402, påbudt kjøreretning som henger over feltene i denne rundkjøringen, noe det ikke burde gjøre for da skulle det vært heltrukken sperrelinje mellom feltene. Rød linje er dermed ikke direkte ulovlig, selv om det kan være uventet og regnes som utydelig opptreden.

Veimerking er i all hovedsak veiledende, ikke normativ, der den gir normativ informasjon er den normalt supplert med skilt. Piler i vebanen angir ikke nødvendigvis påbudt kjøreretning. Se skiltforskriften paragraf 21 og 22-1034 (Et unntak fra dette er gangfelt, der står det eksplisitt i skiltforskriften at dette gjelder selv uten skilt)

Med forbehold om at jeg ikke har kjørt her selv så tror jeg jeg ville forberedt og gjennomført et feltskifte til ytre fil i rundkjøringen rett etter avkjøringen klokka 3 for å sikre at det ikke kommer noen på høyre side bakfra ved avkjøring klokka 12. Dette for å slippe å kjøre både feltbytte og avkjøring samtidig, og for å unngå en stopp om det er trafikk i ytre felt som hindrer avkjøring. Blå og oransje linje har utvilsomt vikeplikt for trafikk i ytre felt i rundkjøringen i det de kjører ut.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Er ganske sikker på at du kunne sendt kjøreskolelærere her og fått mange forskjellige svar på hvordan det skal kjøres.

Rundkjøringen har en utkjørsel til venstre, skal du til venstre skal du ligge i venstre fil. Den er grei.

Skal du til høyre skal du ligge i høyre fil, den er også grei å forstå.
Men skal du rett frem, da skal du ligge til høyre. Det som gjør denne rundkjøringen forvirrendre er at det virker som at du skal kjøre rett frem, og mange vil argumentere for at de skal jo kjøre rett frem.

Når du kjører inn i rundkjøring ser du til venstre, det er her du har vikeplikt fra. Når du har kjørt inn i rundkjøringer ser du til høyre, da er det her potensielle konflikter dukker opp.

Det er skiltet før rundkjøring som bestemmer hva som er rett frem/venstre/høyre - ikke den reelle vinkelen mellom avkjørsler.
I denne rundkjøringen skal du ikke "rett frem" om du kjører fra A til C - du skal faktisk ta en liten høyresving.
Veimerkingen i veibanen med pil fremover er forvirrende, her skulle det vært pil til venstre og en pil til høyre. Evt. så skulle pilen pekt til høyre og fremover istedenfor til venstre og fremover.

Som sagt, det kunne vært moro å se kjøreskolelærere kjøre her og diskutere om de skal følge veimerking eller skiltene som er oppsatt..

Det som iallefall er sikkert er at du må være fleksibel og obs som ellers i trafikken, medtrafikanter vil gjøre mye rart og feil og det bør en være forberedt på.

On topic til trådstarter:
Vei C har 2 felt.
Rød strek/bil fra vei B skal ligge i ytterste felt i rundkjøring og kjøre ut i det høyre feltet i vei C.
Her vil bilen ganske snart komme til kollektivfeltet og må da skifte til venstre felt, her får bilen vikeplikt for deg når du kommer kjørende. Så bil B har vikeplikt for deg siden det er han som må skifte felt.

Blå strek/bil kjører helt feil. For det første kan han ikke kjøre ved siden av deg, han må vike for deg og legge seg inn bak deg. Det skal ikke være mulig for han å komme i konflikt med deg i utkjørsel med mindre han trår på gassen og kjører ut i høyre felt i (mens du kjører ut i venstre felt) - dersom han gjør dette er det fortsatt han som har vikeplikt for deg når han skal skifte fra høyre til venstre felt i vei c.

oppsummert. Rød strek kjører riktig, blå kjører feil, oransje kjører også feil (oransje skal ligge i feltet til høyre)

post-16776-0-83756400-1417050677_thumb.png

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Det er skiltet før rundkjøring som bestemmer hva som er rett frem/venstre/høyre - ikke den reelle vinkelen mellom avkjørsler.

I denne rundkjøringen skal du ikke "rett frem" om du kjører fra A til C - du skal faktisk ta en liten høyresving.

Veimerkingen i veibanen med pil fremover er forvirrende, her skulle det vært pil til venstre og en pil til høyre. Evt. så skulle pilen pekt til høyre og fremover istedenfor til venstre og fremover.

Har du kilde på det jeg har uthevet? Uenigheten kunne altså vært løst hvis man heller brukte en mer symbolsk fremstilling av rundkjøringen, slik som på bildet jeg har lagt ved?

Forøvrig er vei A, B og C merket med hvilket felt du skal/bør ligge i hvis du skal fortsette på rv. 44, og merkingen tilsier venstre felt i alle tre.

post-62210-0-01754500-1417080143_thumb.png

Lenke til kommentar

Har du kilde på det jeg har uthevet? Uenigheten kunne altså vært løst hvis man heller brukte en mer symbolsk fremstilling av rundkjøringen, slik som på bildet jeg har lagt ved?

Forøvrig er vei A, B og C merket med hvilket felt du skal/bør ligge i hvis du skal fortsette på rv. 44, og merkingen tilsier venstre felt i alle tre.

Har ikke kilde på det og ikke alle kjøreskolelærere er samstemt på det.

Men grunnen til at det er slik er for at du skal kunne kjøre etter skiltene, du skal ikke trenge å være lokalkjent for å vite hva som er rett frem.

Det kan være at utkjørsel på rundkjøringsskiltet fra 0 til og med 90 grader teller som høyresving. og fra 91 tilogmed 180 grader teller som rett frem. Og Mer enn 180 grader = venstresving.

Da blir skiltingen og veimerkingen isåfall riktig.

Ved litt nærmere ettertanke, tror jeg dette blir riktig.

Men selv om du faktisk skal rett frem i en rundkjøring - så skal du plassere deg etter det skiltet viser. Det skal ikke gå på "skjønn", det skal gå utvetydig etter skiltingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...