Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

For få batterier?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har kjøpt inn en Taramps HD 8000W rms forsterker og en Ground zero 10 000W rms 15" subwoofer. Gammelt av har jeg en 300W forsterker til dører og en cd-spiller som driver noen høyttalere den og. I forbindelse med den nye subben oppgraderte jeg batteri lageret mitt. Jeg har nå to AGM 95AH 850A og et "kondensator batteri på 2600A (husker ikke AH men denne er temmelig liten). strøm kabler er ikke noe problem. MEN jeg tror jeg sliter med å få nok strøm? når jeg er på 1/2-3/4 av hva denne forsterkeren kan gi lyser clipping lampa og volten synker i takt med dunkene, må jeg ha enda et batteri da? AGM eller gele/kondensator batteri?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Start forfra du... Har du oppgradert kabelen mellom batteri og dynamo? Har du ekstra jord mellom batteri, motor og karosseri? Har du orginal dynamo? Hvor mange volt måler du inn på første batteri med motoren i gang? Hvor mange volt over batteri med motor i gang og stereo på ~3/4? Det kondensatorbatteriet har nok lite for seg, så det kan du fjerne ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har ikke oppgradert kabel fra dynamo i det hele tatt, blir ikke nødvendig fordi jeg har også original dynamo på 120A. Har ingen ekstra jording noen plass. Mitt original batteri er plassert i bagasjerommet sammen med de to nye som jeg har innstallert. Med motoren igang er spenninga rundt 13,5-14V som er helt normal ladespenning til 12V batterier. Det som er greia at jeg finner ingen multimeter som er raskt nok til å se svingningene i bass slagene, de kommer temmelig fort i sanger :p har prøvd to multimetere og et analogt billig biltema 12V instrument. Hvorfor skal et kondensator batteri ha lite for seg? Det er jo noe av det beste batteriene som fins til stereo.... hva er begrunnelsen din til at jeg ikke skal ha dette?

Lenke til kommentar

Du har bare orginal dynamoen? Eller en dynamo i tillegg til den orginale?

Hvis du kun har den orginale, hvordan tror du da den skal klare å fore disse batteriene dine, hvis du kjører med de orginale ledningene mellom batteri og dynamo? Disse er ikke beregnet for å takkle så store strømtrekk over tid, sammen med bilens øvrige elektriske komponenter. For ikke å snakke om den dårlige jordingen mellom batteri og karosseri, som er underdimensjonert på de fleste biler. Du vil garantert få mere stabil spenning hvis du oppgraderer disse. Du burde også ha en ny dynamo på minst 300A...

 

13.5-14v er normalt å måle ja, men det skal være over 14v når alt er bra, så det er tydelig at noe ikke er på stell hos deg. Kondensator er bortkastet sammen med dagens forsterkere, fordi disse har god innebygget kondensatorbank, og når du får stabilt 14v+ inn på forsterkeren, så vil du ikke merke noe forskjell med og uten kondensator ;)

 

Btw, jeg bruker stort sett et billig multimeter fra biltema, og det funker helt fint til dette. Hvis spenningen synker så fort at multimeteret ikke registrerer det, så har du ekstremt spenningsfall, men da vil også forsterkeren kutte helt.

Lenke til kommentar

haha, for et tullete svar!

 

Alt prat om dynamo og sånn har ikke noe å si, alt jeg lurer på er hvordan man beregner batteri mot forsterker? Hvor mange Amper må jeg ha for å drive en 8KWatt forsterker? eller hva må jeg se på batteriene for å beregne dette?

 

Akkurat nå har jeg to slike:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/AGM-BATTERI-95-AH-80900/

og et slikt:

http://www.bassbrothers.no/display.aspx?menuid=14005&prodid=1523

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...