007JamesBond Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 (endret) Hei ! Jeg har en lett mc (Suzuki DR 125) som jeg skal kjøre med nå i vinter. Jeg har noen spørsmål, siden jeg vil ikke kjøre ulovlig på noen måte. 1: Kan man kjøre med beina i bakken lovlig? (Det er noen som sier at man ikke kan det) 2: Du kan jo få bot eller miste lappen for å kjøre fortere enn forholdene tilsier selvom det er under fartsgrensa? Så hva skjer hvis jeg kjører i 30-35 i 30 sona f.eks når det er masse is og snø i veien og veldig glatt? 3: Jeg kjører med vanlig knastedekk uten pigg. Er det lov? 4: Jeg har litt slitt bakdekk, hva skjer hvis jeg blir stoppet nå som det er vinter? (Det er nok 3mm, men vil være sikker.) Endret 26. november 2014 av 007JamesBond Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 (endret) 1: Jeg vil nok tro at svaret her er nei da jeg mener det ble sagt på teorikurset at man skal sitte i en slik stilling at man er beredt til å foreta en nødbrems til enhver tid. Men antageligvis vil du neppe bli stoppet for dette i det heletatt. 2: Om forholdene tilsier at det er stor sjanse for at du velter ved en unnamanøver eller at du ikke vil greie å foreta en nødbrems på den strekningen du ser så vil du nok risikere en bot. 3: Jeg er usikker på om MC er under unntaket for krav om M/S merking av dekk brukt vinterstid, men jeg har vondt for å tro at man kan sies å være skodd etter forholdene om man ikke har piggdekk eller M/S merkede dekk på en motorsykkel på vinterføre. 4: Om de er over 3 mm er de vel ikke å anse som slitt i den grad at man kaller dekkene slitte. Endret 26. november 2014 av Hansien 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Jeg kjører helårs, og har diskutert dette løselig med ymse venner som jobber i diverse "aktuelle etater".Hvorvidt om du blir stoppet og bedt om ikke å kjøre videre, kommer mye an på den som ser, ergo skjønnsmessig. Kjører du vinglete og til "sjenanse" for annen trafikk blir du kjapt hanket inn, det samme om du samtidig har andre interessante detaljer som svak belysning, dårlig bekledning, minimal med mønster, m.m. Jo mer detaljer som er på stell, jo lettere vil du bli vist videre. Om du "må" ha bena nedi hele tiden så er du heller ikke skodd/skikket for å kjøre på glatten, jeg vil tro det er derfra du har hørt dette med bena, selv om bena i seg selv neppe er noe mal. 3mm mønster på knastedekk som ikke er M+S-merket, ingen pigger? Tvilsomt å kjøre rundt med, veldig tvilsomt. Du bør definitivt ikke kjøre på glatten med dette, uansett om det er lovlig eller ei. Jeg tviler på at en tjenestemann vil smile særlig når de ser knastedekk beregnet for "høye" temperaturer slitt såpass ned.Skikkelige dekk koster ikke allverden. En god tusenlapp per dekk for Heidenau, som lager fine vinterdekk med forskjellige mønstre og god vinterblanding (noen er i ren silica). Kjøper du de gjennom norsk MC-forhandler kan du få de ferdig pigget med husmorpigg, som egentlig er greit nok om du skal kjøre på norske vinterveier som blir stelt noenlunde, i Sørnorge. 1 Lenke til kommentar
007JamesBond Skrevet 26. november 2014 Forfatter Del Skrevet 26. november 2014 Men du mister vel ikke lappen for å kjøre i 30 i 30 sona på glattføre med beina i bakken? Er greit å vite, så ikke noe så alvorlig skjer ! Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Nja, nå skal det jo endel til for å miste lappen, men at du får kjøreforbud vil jeg tro du lett kan få.Men si meg, har du vurdert faren for å ødelegge deg selv? 30KM/t er rikelig til å knekke nakken... Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 (endret) Beina i bakken er kanskje til hjelp på pedalsykler og lette mopeder, men når doningen begynner å veie hundre kilo pluss tviler jeg på om det er noe mer enn falsk trygghet, i hvert fall i hastigheter over gangfart. En motorsykkel som er i orden og har tilstrekkelig veigrep er bedre til å holde balansen enn føreren, og det hjelper å være godt forankret, altså beina på fothvilerne. Endret 26. november 2014 av Isbilen Lenke til kommentar
007JamesBond Skrevet 26. november 2014 Forfatter Del Skrevet 26. november 2014 Kjører ikke fortere enn at jeg føler meg trygg. Hvis jeg kjenner at det er veldig glatt, så kjører jeg veldig sakte. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 I det øyeblikket du er nødt til å ha begge beinene i bakken kjører du fort fort etter forholdet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Gode dekk er absolutt cluet her. Kjørte til og fra trening her om dagen, med et veldig tynt islag på veien. Tok det veldig pent i svingene, og var først på slettene jeg turte å gi på. Jeg kjører med noen gode sommerdekk foran, og noen harde sommerdekk bak. Tror jeg lar den stå i vinter jeg. Lenke til kommentar
007JamesBond Skrevet 26. november 2014 Forfatter Del Skrevet 26. november 2014 Til deres info, hvis jeg ikke har beina i bakken, så sklir jeg Har allerede kjørt ei uke på snø/is nå Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Da har du jo for dårlig veigrep. Lenke til kommentar
007JamesBond Skrevet 26. november 2014 Forfatter Del Skrevet 26. november 2014 Personer som kjører med piggdekk fra samme området hvor jeg bor har samme problemet. Til og med folk med nye piggdekk. De må også ha beina i bakken Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 (endret) Oksebæsj. Jeg har kjørt vinter i flere år. Selv klink is går greit om en bruker huet. Når man f.eks må forsere partier med trikkeskinner og / eller spor i snø / is, da er det praktisk å bruke bena som hjelp, om en har en sykkel som er lav nok til det. Men sånn ellers så vil det å ta bena vekk fra fothvilerene gi deg feil forankringspunkt på sykkelen, så du kjører i utgangspunktet mer vinglete med bena ute. Greit for et sekund eller 3, ugreit for mer enn det.Gode piggdekk til MC får en MC til å stoppe kvikkere enn en tilsvarende godt skodd bil. Tro meg på det, for jeg har prøvd. Mange ganger. Endret 26. november 2014 av fikse 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Bare en tanke: Dette med forankringspunkt på sykkelen (plassering av ben i.f.t fothvilere, stive/slappe armer, viktigheten av god friksjon mellom sko og fothviler, knipe bena sammen rundt tank/motor), lærer man ikke noe om dette lenger?Da jeg tok lappen på 80-tallet var forankringspunkt et vesentlig moment i både opplæring og oppkjøring.Men det er kanskje ikke så nøye lenger? Idag lærer jo kjørelærerne elevene til å kutte svinger før en har oversikt over svingen. Hadde jeg kjørt slik på oppkjøringen min hadde jeg trolig blitt kjeftet huden full :-D Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 (endret) Joda, men man lærer ikke så mye spesifikt om vinterkjøring, det er kanskje derfor folk blir kreative. Som om det var noen andre naturlover som gjaldt om vinteren. Endret 26. november 2014 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Joda, som ganske fersk eier av A-tung lappen så lærer man mye (vertfall jeg) om forankringspunkt og av erfaring så merker jeg jo det godt selv, spesielt med tanke på køkjøring i krypefart. Å kjøre med beina hengende ned etc. gir meg langt dårligere balanse enn å sette de opp på fothvilerene og klemme beina inntill tanken. Stor forskjell. Vinterkjøring driver jeg dog ikke med, men skulle jeg prøvd meg på det, så hadde jeg kjøpt de absolut beste dekkene som var og oppdrive for slik kjøring, tillpasset været i området der man bor. Å kjøre rundt på isholka med vanlige dekk på sykkelen ser jeg på som ren idioti. Det høres jo ut som du fikse vet hva du snakker om her og har erfaring med vinterkjøring, så da får du ta deg av det tekniske, hehe. Lenke til kommentar
Vidar Haugen Skrevet 27. august 2021 Del Skrevet 27. august 2021 Begynner å nærme seg vintersesongen igjen, så la meg komme med et par synspukter her; Jeg kjørte en del vintre tidligere, både med moped og relativt lette sykler (250-400,425 og opp til XT 600). Alltid med vanlige sommerdekk, bortsett fra en vinter jeg monterte "crossdekk" bak på min GSX400... Cluet er å kjøre mjukt, holde beina på fothvilerne og et solid tankfeste med knea. Da har du god kontroll og styring på sykkelen! Men er det skikkelig glatt, vær alltid forberedt på at du PLUTSELIG ligger på bakken - så hold veldig god avstand til alle andre kjøretøy! Nå har jeg passert 65 - og funderer på å prøve meg som vintersyklist igjen 😉 Enten med en liten, lett 125ccm, eller med en Honda Shadow 750. Den siste sitter en fint og lavt på, men den første er selvsagt den leteste og greieste på glatta... Får se hva det blir til! Uansett blir det med PIGGDEKK denne gangen! Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 3. september 2021 Del Skrevet 3. september 2021 (endret) Vidar Haugen skrev (På 27.8.2021 den 20.13): Begynner å nærme seg vintersesongen igjen, så la meg komme med et par synspukter her; Jeg kjørte en del vintre tidligere, både med moped og relativt lette sykler (250-400,425 og opp til XT 600). Alltid med vanlige sommerdekk, bortsett fra en vinter jeg monterte "crossdekk" bak på min GSX400... Cluet er å kjøre mjukt, holde beina på fothvilerne og et solid tankfeste med knea. Da har du god kontroll og styring på sykkelen! Men er det skikkelig glatt, vær alltid forberedt på at du PLUTSELIG ligger på bakken - så hold veldig god avstand til alle andre kjøretøy! Nå har jeg passert 65 - og funderer på å prøve meg som vintersyklist igjen 😉 Enten med en liten, lett 125ccm, eller med en Honda Shadow 750. Den siste sitter en fint og lavt på, men den første er selvsagt den leteste og greieste på glatta... Får se hva det blir til! Uansett blir det med PIGGDEKK denne gangen! Gode dekk og endel kjøreerfaring, i kombinasjon med en sykkel som er lett og gjerne som man sitter litt oppreist på. Der har du nøkkelen til en rimelig trygg ferdsel. Angående dekk så har jeg prøvd ymse merker, alt fra svindyre Trelleborg til nokså rimelige Heidenau. De fra Heidenau er de som har imponert meg mest og har fungert best på kjøring på offentlig vei. De har flere varianter av samme modell, velger man det som er ment for lavest mulig temperatur så får man dekk som biter godt fra seg. Nokså rimelige er de og, så det er ingen grunn til å ikke kjøpe skikkelige dekk. Jeg har pleid å kjøpe de via norske MC-forhandlere, da kan man få de ferdig pigget. Rett nok husmorpigg, men i SørNorge rekker det til hverdagskjøring. Evt finner man skrupigg, men greit å vite at de for det meste er ulovlige på offentlig veg. Jeg har kjørt KTM Duke 125, og en eldre Honda NX250. Duke-en er laget i India med Indiske eller Kinesisk-produserte deler, og er fullstendig uegnet for vinterbruk. Alt som kan slutte å virke gjør det når det fryser. Drittsykkel for å si det rett ut. Synd, for ellers er den fin til vinterbruk. NX250 den savner jeg stort! Lett og liten, passe sterk motor, 100% pålitelig også i -20°C, japansk kvalitet fra A til Å. Nå vil ikke helsen min at jeg kjører MC lengre når det er kaldt ute, men savner kjøringen om vinteren. Slippe å stå i kø er bare magisk. Lykke til! Endret 3. september 2021 av Habla Møberg Glemte lenke 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå