Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

[Løst] Installert på nytt - må velge mellom to Windows versjoner ved oppstart.

Mr. ve

Anbefalte innlegg

Jeg har en HDD i den bærbare som jeg hadde windows på, men jeg satte inn en ekstra SSD og installerte windows på den. Så tok jeg og kopierte over alt jeg trengte fra HDD og formaterte den.

Når jeg starter maskinen nå så må jeg velge én av to windows versjoner. Jeg har prøvd å fjerne HDD som boot device, men får ikke velge SSD som boot device, så det går ikke.. Selv om den booter fra den når jeg velger windows i oppstarten..

Hva kan jeg gjøre for å fikse dette? Eneste jeg kan tenke meg er å bytte plass på HDD og SSD, men vil helst unngå det..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feilen du gjorde var å ha den gamle disken tilkoblet mens du installerte på nytt. Windows gjør det mulig å installere flere operativsystem på samme PC, og det er det du har fått nå.

Man må være klar over at det ikke nødvendigvis er disken som har Windows installert som booter fra BIOS. Hos deg er det fremdeles den gamle disken som booter. Dvs du er avhengig av begge diskene. Fjerner du HDD så kan du ikke boote SSD.

Tror det er flere muligheter for å ordne dette. Prøv å koble ut HDD, boot fra Windows DVD, og kjør Startup Repair. Kjør den to ganger. Så bør du kunne boote fra SSD.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, at man kan ha to versjoner installert er i og for seg greit, men at man da er avhengig av "hoveddisken" var litt rart, syns jeg.

Men det er kanskje bare i mitt tilfelle det ble feil.

Uansett, takk for hjelp! Skal prøve tipset ditt når jeg får tid. Enn så lenge fungerer den jo fint, det er bare litt irriterende..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...