lysbringer Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 hei folkens! jeg har presentasjon om en time, og trenger hjelp i stor grad. Kan noen forklare meg hva solcellepaneler og varmepumpe, og hvordan de funker. (Også hva den består av.) Lenke til kommentar
Gennaro Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 http://no.wikipedia.org/wiki/Solcelle http://no.wikipedia.org/wiki/Varmepumpe Lenke til kommentar
Karl Skapeland Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Fra Wikipedia: En solcelle omdanner solenergi direkte til elektrisk energi ved hjelp av fotovoltaisk effekt. Den elektriske energien kan brukes direkte i et elektrisk apparat, den kan lagres i batterier eller transporteres til en forbruker via strømnettet. Solceller skiller seg dermed fra termiske solfangere, som tar opp energi fra sola i form av varme. En varmepumpe er en maskin som fremskaffer varme på en spesielt effektiv måte. Den benytter høyverdig energi (ofte elektrisitet) til å frembringe lavverdig energi (varme). Varmepumpen benytter seg av prinsippet at en gass (fluid) blir varmere hvis trykket økes, mens den blir kaldere hvis trykket reduseres. Ved å komprimere og ekspandere et fluid er det dermed mulig å flytte (pumpe) energi fra en relativt kald omgivelse (ute), til en varmere omgivelse (inne). PS, siden dette var et spørsmål om skolehjelp, tillater jeg meg å pirke på emtetittelen. Det heter ikke "skole hjelp"! Lenke til kommentar
hermosa Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 hei folkens! jeg har presentasjon om en time, og trenger hjelp i stor grad. Kan noen forklare meg hva solcellepaneler og varmepumpe, og hvordan de funker. (Også hva den består av.) Visste du ikke om dette før imorges? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå