Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor lenge varer en turbo?


Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Da jeg var ute og kjørte med min 2012 A3 TFSI (altså en bensinmotor med turbo) i helgen, begynte EPC-lampen å lyse. (EPC=Electronic Power Control). Forsøkte med stopp og start, men den lyste likevel. Kort tid etter lyste også motorlampen, og av og til kom meldingen "start/stop system: critical failure". Et par ganger mistet den all motorkraft, men dette kom tilbake ved å stoppe motoren, vente litt, og så starte igjen. Satte bilen inn hos Audi, og det viste seg at selve turboen var defekt og måtte byttes. Mulig dette er en tilfeldighet, men bilen er kjørt vel 50.000 km og er under 3 år, og jeg mener da at turboen skulle holdt mye lenger. Noen som har erfaringer med dette? Dersom den nye turboen skulle holde like lenge, vil den ryke når bilen er litt over 5 år gammel, og kjørt litt over 100.000 km, og dermed er utenfor garanti.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre det er en spesiell svakhet, så skal en turbo kunne leve hele bilens levetid, så sant smøring/kjøling er god nok. Utfordringen er at de fleste bilprodusenter setter så lange serviceintervall at oljen blir kraftig degradert før den blir byttet.
I ditt tilfelle vil jeg tro det må være en feil på turboen. Regner med du har fulgt serviceintervall? Og hvor ofte blir olje byttet på disse?

Uansett: Du får ny garantitid på nye deler. Få gjerne det bekreftet av verkstedet når du henter bilen, at de er enig i dette. At det er byttet turbo, og gjerne antatt årsak til havariet, skal skrives i bilens logg.

 

En annen ting er hvordan de klarer å få til at turbo er røket når EPC lyser. Den logikken sliter jeg med å se. Men så er jeg slett ingen Audi-mekaniker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

du sier ikke hvilken motor du har.. er elektrisk wastegate på noen.. en liten elektrisk feil kan kødde det til.

Vag reparerer ikke turboer, de bytter.

 

her er en SSP (self study programme) for 1.8 tfsi 4v engine:

http://training.avme.net/admin/Upload/SSP/4748_384%20Audi%20chain%20driven%201.8l%204V%20TSFI%20Engine.pdf

 

normalt bør turboer vare veldig lenge.. min sharan tdi har nå passert 300.000 på 15 år med samme turbo, vakuum klokka byttet jeg nå i sommer.. (selges ikke av møller) original Garrett fant jeg på ebay

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dette er "konebilen", den har en 1.2 TFSI 105 hk, som har elektronisk waste gate. Mitt verksted sier at årsaken til at EPC og etterhvert motorlampen lyste var at sensoren for turbortykket (som antas også å stryre waste gate) registrerte at tilstrekkelig trykk fra turboen ikke ble oppnådd, pga en mekanisk feil på selve turboen. Hva dette skyldes har jeg ikke fått info om (enda).

 

Jeg følger serviceprogrammet (longlife service) som bilen selv sier regner ut, som i praksis, med vår bruk av bilen, er service hvert ca 1 1/2 år. Bilens FIS viser gjenstående tid og km for oljen, og tid og km for neste service.

Lenke til kommentar

Dette er "konebilen", den har en 1.2 TFSI 105 hk, som har elektronisk waste gate. Mitt verksted sier at årsaken til at EPC og etterhvert motorlampen lyste var at sensoren for turbortykket (som antas også å stryre waste gate) registrerte at tilstrekkelig trykk fra turboen ikke ble oppnådd, pga en mekanisk feil på selve turboen. Hva dette skyldes har jeg ikke fått info om (enda).

 

Jeg følger serviceprogrammet (longlife service) som bilen selv sier regner ut, som i praksis, med vår bruk av bilen, er service hvert ca 1 1/2 år. Bilens FIS viser gjenstående tid og km for oljen, og tid og km for neste service.

Fis meg her og der ;-) Fis, er det noe Audi-greier det? Halvannet år er ganske drøyt mellom skiftene, også for en bensiner. Samma pogger hvor langlivet oljen liksom skal være. Kanskje spesielt på s.k. miljømotorer, hvor "alt" blir resirkulert. Personlig ville jeg sett på mulighet å ta et oljeskift mellom servicene.

Okkesom, du skal ha ny garanti på deler som byttes på garanti. Eller var det reklamasjonsrett... Husker neiggu ikke i farten. Uten at det spiller noen trille i dette tilfellet, hvor garantien er 5 år. Forutsetter jo selvsagt at det er du privat som eier bilen, og ikke et leasingselskap elns...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

FIS = Fører-Informasjons-System, et fint ord fra Audi for stor kjørecomputer.

 

Snakket med mekaniker nå, det var ikke mekanisk feil på turboen, men det var trykksensoren som ga feil avlesning. Denne sitter i turboen, som ble byttet som hel enhet. Ettersom jeg forstod, var dette ikke en vanlig feil.

Lenke til kommentar

jeg tror at mekanikeren tar feil / bruker feil navn på komponenten..

 

trykksensoren er ikke i turboen, men "charge pressure POSITION sensor" sitter i turboen.

 

denne selges vel ikke i norge.. men original (Mahle) selges bl.a på ebay for noen hundrelapper.

 

turbo wastegate actuator (posisjon sensor er innebygd i denne)

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.X03F145725G&_nkw=03F145725G

 

SSP for den motoren:

http://www.yetiownersclub.co.uk/forum/uploads/467/Audi_Self_Study_Programme_485_-_1.2l_TFSI_engine.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg tror ikke jeg kommer nærmere opprinnelig spørsmål i denne tråden (Hvor lenge varer en turbo?), men nå er bilen i orden og alt gikk på garanti.

 

Jeg har døpt om tråden, og dere er velkommen til å fortsette :-)

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...