Gå til innhold

Kjønnsdebatt i skoletimene - greit eller ugreit?


Anbefalte innlegg

Her om dagen opplevde jeg det jeg vil kalle for en tilrettelegging for en mulig kjønnsdebatt i økonomi og ledelse-time på VGS. Vi hadde om utfordringer i arbeidslivet, og lærerinnen tok fram en statistikk fra SSB over sykefravær. Denne viste at kvinner hadde rundt ett prosentpoeng mer sykefravær enn menn. Hun spurte så: "Her ser dere at kvinner har mer sykefravær enn menn - hva tror dere er grunnen til det?"

 

Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal synes om dette. Jeg har vært med på et par slike diskusjoner før, og vet meget godt at om rette typene er til stede, kan man få seg uvenner utrolig fort - ofte uten å være klar over det selv.

 

Jeg syntes umiddelbart dette var ubehagelig, og kom med så nøytrale svar som mulig. Selv ser jeg ikke kjønn i en slik sammenheng, jeg vil heller se på sykefravær fordelt på yrkesgrupper. For meg blir det umulig å trekke en utdannet og informert konklusjon av så "grove" tall.

 

Så i ettertid fant jeg ut at lærerinna faktisk er feminist og har visstnok innrømt dette selv. Dette er forøvrig andre gang hun har prøvd seg på noe slikt, forrige gang viste hun oss en film om hvor vanskelig det er å bli leder som kvinne i USA. (Tror filmen het "Miss Representative", sjekk den ut om dere vil.)

 

 

Er dette greit? Bør vi ha slike debatter i skoletimene, eller går det mot det norske skoleverkets visjon om likhet for alle? Selv er jeg bekymret for den stakkars gutten som skulle være så uheldig å ha henne som lærer, og tilfeldigvis være litt mer tradisjonell enn det som er "akseptert" i dag...

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva? Hva er galt med det? Skal de skjermes skoleelevene for en dabatt? Er dette VGS eller barnehagen? Hvordan skal de vokse opp hvis de ikke skal utsettes for en stakkars normal sunn debatt engang? Det er lærerens ansvar at det ikke går ut av kontroll ved å lære vekk sunn debattering, og sette regler for hvordan man skal debattere. Det er ikke som om det er en slosskamp eller krig, det er en debatt. Herregud.

 

So om hun er feminist? Det skal da ikke påvirke hennes dømmekraft når det kommer til evaluering av en elev? Om personlige meninger påvirker hennes evaluering er hun en dårlig lærer og kan ikke jobben sin, uavhengig av hvilken personlige synspunkter hun har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes spørsmålet er legitimt og dagsaktuelt. Du sier at det er mer interessant å se på sykefravær i yrker. Yrke kan naturligvis være en årsak til dette, uten at man trenger å gå inn i en kjønnsdebatt. Uten at jeg har noen inngående kjennskap til økonomi og ledelse, så skulle jeg tro at dette er et aktuelt spørsmål for faget.

Lenke til kommentar

Her om dagen opplevde jeg det jeg vil kalle for en tilrettelegging for en mulig kjønnsdebatt i økonomi og ledelse-time på VGS. Vi hadde om utfordringer i arbeidslivet, og lærerinnen tok fram en statistikk fra SSB over sykefravær. Denne viste at kvinner hadde rundt ett prosentpoeng mer sykefravær enn menn. Hun spurte så: "Her ser dere at kvinner har mer sykefravær enn menn - hva tror dere er grunnen til det?"

 

Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal synes om dette. Jeg har vært med på et par slike diskusjoner før, og vet meget godt at om rette typene er til stede, kan man få seg uvenner utrolig fort - ofte uten å være klar over det selv.

 

Jeg syntes umiddelbart dette var ubehagelig, og kom med så nøytrale svar som mulig. Selv ser jeg ikke kjønn i en slik sammenheng, jeg vil heller se på sykefravær fordelt på yrkesgrupper. For meg blir det umulig å trekke en utdannet og informert konklusjon av så "grove" tall.

 

Så i ettertid fant jeg ut at lærerinna faktisk er feminist og har visstnok innrømt dette selv. Dette er forøvrig andre gang hun har prøvd seg på noe slikt, forrige gang viste hun oss en film om hvor vanskelig det er å bli leder som kvinne i USA. (Tror filmen het "Miss Representative", sjekk den ut om dere vil.)

 

 

Er dette greit? Bør vi ha slike debatter i skoletimene, eller går det mot det norske skoleverkets visjon om likhet for alle? Selv er jeg bekymret for den stakkars gutten som skulle være så uheldig å ha henne som lærer, og tilfeldigvis være litt mer tradisjonell enn det som er "akseptert" i dag...

 

 

Lider du av politisk korrekthet?

Lenke til kommentar

Lider du av politisk korrekthet?

Egentlig ikke, men jeg har en tendens til å uttrykke meg "feil", slik at folk misforstår poengene mine. Slike diskusjoner er ubehagelige for meg, fordi av og til tenker jeg at om jeg sier ting litt feil vil alle tro jeg er en kvinnehater.

 

Sannheten er at jeg ser ikke kjønn når man tar for seg problemstillinger som sykefravær. Og jeg syntes det ble feil å bare se på hvilket kjønn som var sykest. I den timen ble det spekulert i mye rart, for eksempel på om mannfolk faktisk er sjeldnere syke, om de jobber på tross av sykdom, etc etc. Dette blir for grovt og unøyaktig for meg, for det for meg er unaturlig å generalisere på den måten. I mitt sinn er vi alle mennesker først og fremst, og kvinner og menn etterpå. Alle har rett til en arbeidsplass som ikke gjør dem syke, og for å sikre det kan vi ikke begynne med å "fikse" kvinnenes arbeidsplasser først, det blir for meg å begynne i feil ende.

 

Mulig jeg misforsto poenget til læreren, da. Nå som jeg har fått tenkt meg om har jeg innsett at jeg var egentlig bare mest redd for at læreren og mine medelever skulle se meg i et dårlig lys om jeg sa noe "feil". Dette hadde jeg ikke noe særlig godt grunnlag for å tenke. Mulig jeg har blitt "miljøskadet" av alle "feminaziene" jeg har sett på nettet.

Lenke til kommentar

Denne problemstillingen og søken etter svar på hvorfor kvinner er overrepresentert i i sykefravær har vært heftig debattert i avisene de siste måneder - er det ingen skoleelever som leser aviser mer?

Der ville man funnet mange argumenter, forskningsdata og forsøk på å finne forklaringer - inkludert sammenlikninger med våre naboland - uten at noen har funnet noen direkte svar på hvorfor?

 

Spesielt næringslivet er mest opptatt av dette og prøver å finne svar........så det er ingen spesiell feminist agenda.

 

At trådstarter bruker denne problemstillingen som et fordekt angrep på feminisme er jo en gjenganger blant flere debattanter og trådstartere i dette forumet. :wee:

Lenke til kommentar

Harlan Ellison — 'You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant.'

 

Her legges det dessverre opp til at folk skal danne seg en uinformert mening. Man er på skolen for å lære, ikke bare synse. Først mer detaljert statistikk, så diskusjon. Man må være bedre informert for å danne seg en fornuftig mening. Og kjenne problemet bedre for å se løsninger.

 

For øvrig er det relevant å ta dette opp i en time om ledelse. Men man skal jo lære noe. Nå har du ikke lært noe annet at det blir kleint å diskutere på tynne fakta. Ikke en dårlig lærdom, det da. :)

Lenke til kommentar

Det er en veldig relevant problemstilling, men jeg ser at det kan være vanskelig å ha en fruktbar diskusjon i en klasseromsituasjon der læreren har tatt standpunkt som feminist og skal vurdere deltakerne i debatten.

 

Hvis du har lyst til å diskutere problemet, tillater jeg meg å henvise deg til min egen tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1577731

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg finner ikke noe problem med spørsmålet som ble stilt, men jeg synes det er skummelt å se at elever er redd for å ytre sin mening grunnet frykt for at det vil telle negativt på karakteren.

 

Det er ikke noe nytt i det norske skolesystemet, men skal man sette fokus på et problem er frykten for å være uenig med læreren det jeg ville fokusere på i denne diskusjonen.

 

Husker altfor godt hvordan det var å spørre om hva som var galt med det jeg sa, og så få det samme svaret hele tiden: "det var ingenting galt, du har bare ikke forstått sammenhengen"

Lenke til kommentar

Jeg finner ikke noe problem med spørsmålet som ble stilt, men jeg synes det er skummelt å se at elever er redd for å ytre sin mening grunnet frykt for at det vil telle negativt på karakteren.

 

Det er ikke noe nytt i det norske skolesystemet, men skal man sette fokus på et problem er frykten for å være uenig med læreren det jeg ville fokusere på i denne diskusjonen.

 

Husker altfor godt hvordan det var å spørre om hva som var galt med det jeg sa, og så få det samme svaret hele tiden: "det var ingenting galt, du har bare ikke forstått sammenhengen"

Har selv i mine skoledager opplevd og komme i konflikt med lærere. Litt overrasket over at det faktisk er slik ennå. At lærere ikke evner å akseptere ulike politiske ståsteder, men må forholde seg til det politisk korrekte. Lærere er som oftest farget røde i sitt politiske ståsted, skolebøker er heller ikke objektive. Alt for å forme elver til det PK samfunnet man ønsker seg.

Lenke til kommentar

Jeg ser problemet her. En lærer skal ikke drive politikk i klasserommet. Elevene er ikke dumme, de enser hva læreren er ute etter, og tilpasser sin tilnærming til spørsmålet ut fra det. Spesielt når temaet er kontroversielt.

Et slikt tema egner seg ikke for å lære refleksjon og objektiv drøfting. Elevene er i en sårbar alder, og redselen for sosial stigmatisering vil hindre formulering av egne tanker om temaet. Det elevene vil lære av en debatt om kontroversielle tema, lagt opp på denne måten, er hva som er akseptable meninger. Hvis det ikke er tilsiktet, så er det feil valg av tema. Hvis det er tilsiktet, så er det indoktrinering.

Hvis jeg var lærer, ville jeg brukt et slikt tema i en debatt der hensikten var å lære elevene å være uenige med hverandre, og tåle andres meninger. Men da ville jeg først hatt en debatt om akkurat det.

Vi hadde om utfordringer i arbeidslivet, og lærerinnen tok fram en statistikk fra SSB over sykefravær. Denne viste at kvinner hadde rundt ett prosentpoeng mer sykefravær enn menn. Hun spurte så: "Her ser dere at kvinner har mer sykefravær enn menn - hva tror dere er grunnen til det?"


Faget er ledelse og økonomi, temaet er utfordringer i arbeidslivet, og spørsmålet er hvorfor kvinner har mer sykefravær enn menn. Man kunne sagt noe fornuftig om ledelsens utfordringer om man hadde sett på det enkelte yrke og arbeidsplass. Men her er spørsmålet helt generelt, basert på generelle tall, dermed uten mulighet for å si stort om dette, annet enn hva som eventuelt er kvinners utfordring i arbeidslivet. En feministisk vinkling som ikke hører hjemme i faget.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Jeg vil først takke alle for innspill, dere kommer alle med gode poeng. Jeg innser at sykefravær er en viktig del av arbeidsmiljøets utfordringer, og det er helt klart viktig å ta for seg forskjellige grunner til at folk er sykemeldte.

 

Men som jeg sa i et tidligere svar, så ser jeg først og fremst ikke kjønn, men mennesker. Jeg mener at alle skal ha de samme rettighetene, og selvsagt må man av og til også se på statistiske forskjeller mellom kjønnene. Men dette synes ikke jeg man burde begynne med. Man kan for eksempel begynne med å se på hvor mange som faktisk er sykemeldt, og så kanskje se på grupperinger a la yrker med høye og lave faglige krav.

 

Dette fordi jeg er 7 år eldre enn mine klassekamerater. Jeg har vært i arbeidslivet, jeg vet meget godt at selv om noen yrker er kjønnsdominerte så er det også unntak. Jeg vet også at selv om mange kvinner har mer ansvar i husholdningen enn menn, så er det ikke alltid tilfelle. Man kan ikke i stor grad påvirke hvem som gjør hva i hver enkelt husholdning, men vi kan påvirke arbeidsmengden i arbeidet. Og da er det mer interessant for meg å se på hvor stor arbeidsmengden er i forskjellige yrker, og gjøre tiltak deretter.

 

Når det gjelder holdninger som enkelte menn (og kvinner) har overfor det motsatte kjønn, så er det for meg en helt separat sak som man må ta tak i på en annen måte.

Lenke til kommentar

Jeg ser egentlig ikke problemet. Om du er redd for å bli sett på som en mannehater, så må du forandre hvordan du utrykker deg istedenfor å ikke involvere deg. Istedenfor å si "kvinner er latere enn menn", så er det bedre å vise statistikk som viser at noen kvinner har veldig høy sykefravær. Dette er altså ikke et generelt problem blandt kvinner, men det er et problem med en liten gruppe med kvinner. En av årsakene til dette er muligens forskjellige holdninger sammen med et system som er lett å misbruke,

 

Vi bør heller se på hva som er forskjellen mellom den lille gruppen med kvinner og med andre kvinner. Grunnen til at man aldri klarer å finne ut årsaken er fordi vi titter på generell statistikk om kvinner og menn.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...