Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Burde jeg lease eller kjøpe billig brukt? - Lav årlig km og småbruk

Christian86

Anbefalte innlegg

hei,

jeg skal kanskje få hund, og skal bruke den i trening innen spor etc. I tillegg pleier jeg ofte å ha behov for lagringsplass når jeg henter ting (Maks tyngde ikea møbler at best), og er eneste i husholdningen.

Jeg kjører veldig lite - type 10 000 km i året maks, og det er 50/50 kort og langkjøring.

Jeg tenker en varebil er grei skuring, og vurderer enten brukt da helst ned mot 50 000 e.l.

Tingen er på finn at det finnes muligheter for leasing av varebiler feks Ford connect 1l med 2300 kr i måneden og 15000 kr i innskudd.

Bør jeg heller se etter gode og billige leasing alternativer - mer enn kjøpe bruktbil?

Og evnt - hvilke biler bør jeg se etter for å ha driftssikkerthet mest i høysete, jeg vil ha minst mulig utgifter og siden den skal brukes til enkle ting så er ikke det uhyre viktig at den ser bra ut. Jeg tenker nemlig den skal byttes om 2-3 år uansett når jeg håper Audi kommer med en god Q versjon elbil e.l.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter et drøyt år med leasing har du brukt like mye som prisen på en ok brukt toseters varebil, og eier ingenting. Kjøper du en bruktbil nå for samme pris vil den om et drøyt år for deg være verdt like mye om du behandler den fint, og du eier den. Tror nok å eie nesten alltid vil lønne seg økonomisk, leasing er vel mest for de som er opptatt av å alltid ha en (ganske) ny bil, og minst mulig bal med bilholdet?

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke leasing personlig... føler man kaster penger ut av vinduet man vet man ikke får igjen.

Enten kjøper jeg nytt (eller veldig nytt) ellers så kjøper jeg grisebillig brukt og gammelt.

Klarer du deg med en elbil?

Peugeot Partner leveres på kampanje for ca 190 000 kr i varebilversjon.

Edit:

På 3 år med leasing så koster den bilen ca 100 000 kr...

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Leasing er ofte en ren alternativ finansieringsmetode. Enkelt eksempel hvor du skal eie bilen i tre år: Du kjøper en bil til 30000, verdien på en 3 år gammel bil av denne typen er cirka 150000. Du selger og får igjen denne summen. Alternativt kan du lease, her blir restverdien etter 3 år satt til 150000, og det er altså da dette beløpet som må betales i løpet av 3 år. I realiteten er det selvsagt litt usikkert, men rent teoretisk så skal ikke leasing være noe annet enn en alternativ finansieringsmetode ved kjøp av helt ny bil.

Hvis du krasjer/kjører for langt vil du få regning i posten på leasingavtalen. Sett på en annen side, hadde du eid bilen og kjørt veldig langt ville også verdien på bilen ved salg sunket, og du hadde tapt mer penger.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Fordelen med leasing er jo at du slipper å binde opp kapital, samt at du kan bytte bil hyppig.

Nei, den "fordelen" er ingen fordel med leasing i denne sammenhengen.

Du sammenligner med å kjøpe nytt, det er ikke aktuelt for TS... alternativet er å kjøpe gammelt brukt.

Edit:

Blandet med en annen tråd....

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Å vurdere enten leasing av ny bil eller kjøp av billig bruktbil synes jeg virker veldig krasj. Selv om man kan bli lokket av billige summer for bilen i måneden kjøper man i realiteten en splitter ny bil, hvor tapet og vilkårene er så godt som de samme ved kjøp av ny bil på den "vanlige" måten.

Lenke til kommentar

Fordelen med leasing er jo at du slipper å binde opp kapital, samt at du kan bytte bil hyppig.

Du sammenligner med å kjøpe nytt, det er ikke aktuelt for TS... alternativet er å kjøpe gammelt brukt.

Edit:

Du binder jo opp kapital samme om du kjøper brukt eller nytt? Selv om det i dette tilfelle bare er snakk om 50 000, kan regnestykket se annerledes ut ved høyere summer, spessielt hvis man må låne pengene. Nå har ikke jeg regnet på det men.

Lenke til kommentar

Edit:

Du binder jo opp kapital samme om du kjøper brukt eller nytt? Selv om det i dette tilfelle bare er snakk om 50 000, kan regnestykket se annerledes ut ved høyere summer, spessielt hvis man må låne pengene. Nå har ikke jeg regnet på det men.

Blandet med en annen tråd der alternativet var å kjøpe bil til 10-15 000 kr... så hvis du påstår man ikke binder opp kapital ved leasing med innskudd på 15-50 000 kr så vil jeg påstå man ikke binder opp kapital ved kjøp av bruktbil under tilsvarende innskudd ved leasing.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Edit:

Blandet med en annen tråd der alternativet var å kjøpe bil til 10-15 000 kr... så hvis du påstår man ikke binder opp kapital ved leasing med innskudd på 15-50 000 kr så vil jeg påstå man ikke binder opp kapital ved kjøp av bruktbil under tilsvarende innskudd ved leasing.

Joda, men da sammenligner man en 15 år gammel bil med en helt ny en.

Lenke til kommentar

Altså, denne saken er jo veldig enkel..

Har trådstarter råd til å kjøpe ny bil?

Hvis nei: Du har ikke råd til å lease ny bil heller.

Hvis ja: Gjør som du vil :)

Den eneste grunnen til å lease er egentlig at man har råd til utgiftene men ikke har anledning til å ha såpass stort lån pga boliglån eller andre kapitalintensive investeringer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Edit:

Joda, men da sammenligner man en 15 år gammel bil med en helt ny en.

Det var ikke bilene vi sammenlignet, det var binding av kapital...

Lenke til kommentar

Den eneste grunnen til å lease er egentlig at man har råd til utgiftene men ikke har anledning til å ha såpass stort lån pga boliglån eller andre kapitalintensive investeringer.

Finnes vel andre grunner... god råd og vet man vil bytte til ny bil hvert 3. år uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...