Qreed Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 (endret) Hei jeg har idag spart opp penger til 2 stykk Western Digital sin RED serie med 6TB de heter (WD60EFRX) jeg har et nas D-Link 320. jeg ville sette inn 2 disker med 6TB hver og legge de i raid 1 etter at jeg hadde kommet meg igjennom oppsettet var jeg fornøyd. Helt til jeg så at D-link sit nas bare har mulighet for max 2TB per disk Jeg koblet da begge 6TB diskene til min pc som viser at jeg bare har 500 MB tilgjengerlig syntes det er rart at de ikke kommer opp som 2TB. har jeg nå driti meg ut å sitter med 2 EXTREMT DYRE 500MB disker eller er det lett å få de restaurert til sine 6TB igjen. Kan kryptering vere en grund til at mye av lagrings plassen er "usynerlig" ? Endret 25. november 2014 av Qreed Lenke til kommentar
Merko Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 Når de er tilkoblet PC, så skal man vel bare kunne formatere dem igjen. Åpne diskbehandling, så se der. 1 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 Plassen er usynlig fordi disken har fått en partisjon på 500 MB av routeren. Dette kan enkelt rettes opp i ved å åpne diskbehandling i Windows og velge slett partisjon på 6000 diskene. Merk at alle filer på diskene vil da bli slettet så ta kopi av dette før du setter igang. 1 Lenke til kommentar
Qreed Skrevet 25. november 2014 Forfatter Del Skrevet 25. november 2014 (endret) jeg har en plan å det er å kjøpe 2 nye disker på 2TB siden nas er sat opp i raid 1 så kan jeg ta ut en 6TB sette inn en korekt disk på 2TB starte nas trykke recovery da vil vel raid sørge for at filene er trygge vente til det er ferdig så sette inn begge 2TB og dermed bruke lite tid på å kopigjere å flytte. så kan jeg da sette meg ned å starte windows eller linux å formatere til rett fulle 6TB igjen . jeg er dorlig på å forklare meg selv så håper dere fårstår. men vil filene mine vere trytte med å gjøre dette eller vil det som er på nas nå tapt ? hele graia var jo at om en disk skulle bryte sammen var filene altid trygge Endret 25. november 2014 av Qreed Lenke til kommentar
Qreed Skrevet 25. november 2014 Forfatter Del Skrevet 25. november 2014 Plassen er usynlig fordi disken har fått en partisjon på 500 MB av routeren. Dette kan enkelt rettes opp i ved å åpne diskbehandling i Windows og velge slett partisjon på 6000 diskene. Merk at alle filer på diskene vil da bli slettet så ta kopi av dette før du setter igang. jeg har bare linux vet du elller noen andre der om jeg kan gjøre en lignende i black track. er ikke hjemme så har bare tilgang på den trofaste minnebrikken ja ja ettersom jeg bruker Blacktrak burde jeg vel vite dette men jeg er en som ofte går lit for mange steg avgangen så har lit kunskap om mye men ikke i dybden Lenke til kommentar
Qreed Skrevet 25. november 2014 Forfatter Del Skrevet 25. november 2014 takk for fine svar alt er på stell Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 (endret) om du bruker linux kan gparted være verktøyet (eller en annen form for parted. ) du får advarsler når du bruker verktøyet. og det er like "farlig" som advarslene sier det er om du ikke vet hva du driver med. Endret 25. november 2014 av kjeLL// 1 Lenke til kommentar
Qreed Skrevet 25. november 2014 Forfatter Del Skrevet 25. november 2014 (endret) om du bruker linux kan gparted være verktøyet (eller en annen for for parted. ) du får advarsler når du bruker verktøyet. og det er like "farlig" som advarslene sier det er om du ikke vet hva du driver med. Tusen takk fikk ordnet den ene disken i W7 men den andre blir nokk i Lunux, så herlig at du ga meg det\de programmene. TAKK FOR HERLIGE SVAR OG GOD NATT Endret 25. november 2014 av Qreed Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå