Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tankelivet i høy middelalderen.

Anbefalte innlegg

Jeg sliter veldig med å sette dette spørsmålet på spissen.

"hva kjennetegner tankelivet i høy middelalderen?" også hva er grunnlaget for dette tankelivet fra antikken / tidlig middelalder? og hvilket tanker / ideer dannet grunnlaget for førmoderne tid.

Dette gjelder da altså ikke bare realhistorie, om byenes utvikling og føydalismens fall. Men mer på generelle "ideer" I samfunnet, som er særegent med høymiddelalderen. Tenker Thomas Aquinas (og at han fikk Aristoteles kristen) er en sentral figur her, og nyplatonisme fra Augustin, men er det noen som kunne si noe mer konkret om hvilke spesifike tanker / ideer dette er? eller er det noen som kan tenke seg noe mer? var de mer vitenskaplige i høymiddelalderen? noen politisk framgang fra tidligere tider?

Setter veldig pris på svar.

Endret av Schoolboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg ikke tar feil, så var høymiddelalder preget av føydalsamfunnet, der kongen ga len til adelen, som hadde underadel og bønder under seg...dette var de verdslige og geistelige som hadde privilegier, mens bønder måtte lasse på alle byrder i samfunnet og betale skatter. Jeg vil si at høymiddelalder var preget av primitiv tankegang, og med religion i sentrum, og bibelen på latin, og paven med all makt som bindelett mellom mennesket og Gud, dette førte til protester fra blant annet King, Conney bevegelse, med reformasjon som delte katolikker og protestanter....noe som sølibat ble nedprioritert og familiestifting ble sett på som positivt....etc...har noen noe annet å tilføye?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...