Gå til innhold

[Løst] Ny TV, står mellom 3 stk, all hjelp ønskes :)

Gjest Slettet-BxKE7HKZ

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-BxKE7HKZ

Hei alle,

jeg ser etter ny TV.
- Må være billigere enn 10.000 kr.

- Maks 50, tommer
- Gidder ikke betale ekstra for Ultra HD (ikke vits på så små skjermer, og ingenting blir jo vist i Ultra HD på TV i dag)

- Må være ok til å spille xbox360 på den.

Har funnet meg 2 stk:
http://www.prisjakt.no/product.php?j=2644435,2608444

Prisene er på mellom 7500kr og 8890kr. Men bortsett fra den lille forskjellen på størrelse, ser jeg ikke stor forskjell på disse 2 (i praksis).

Eneste jeg er usikker på er at den ene har "flerkanal" som integrerte høytalere, istedenfor stereo. Er dette et minus når jeg ikke har noe eksternt anlegg? Ellers er jeg litt usikker på bakbelyst og kantbelyst skjerm?!?

Har noen noe tips om hva jeg bør kjøpe her?

Endret av Slettet-BxKE7HKZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

H7005 er samsungs flat-tv toppmodell i år, 6 serien er da selvfølgelig hakke under. Bakbelyst eller direct lit led betyr at led diodene er plassert bak panlelet, mens på kant ledd er diodene plassert i kanten på tv'n. Bruken av kant ledd gjør at de kan lage tvn tynnere enn bakled. Bakled kan gjøre panelet mer uniformt om man er heldig å slipper unna for mye lysgjennomslag.(men jeg er usikker på om denne modellen faktisk er direct-led) Begge disse har fått bra kritikk rundt om, men jeg synes kanskje den 6 serien er priset litt høyt? Lydgreiene vet jeg ikke mye om, men kan ikke se for meg at d er noe problem. Tror jeg ville valgt 7005 av de to.

Hvis spilling er veldig viktig kan du jo også sjekke ut Sony sin w8 serie, 805,815 og 828. De er anbefalt til spilling grunnet lav inputlag og har fått bra meget bra kritikk overalt hvor den er testet. Det er mye tv for pengene.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2534247

Endret av BigBadAde
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BxKE7HKZ

H7005 er samsungs flat-tv toppmodell i år, 6 serien er da selvfølgelig hakke under. Bakbelyst eller direct lit led betyr at led diodene er plassert bak panlelet, mens på kant ledd er diodene plassert i kanten på tv'n. Bruken av kant ledd gjør at de kan lage tvn tynnere enn bakled. Bakled kan gjøre panelet mer uniformt om man er heldig å slipper unna for mye lysgjennomslag.(men jeg er usikker på om denne modellen faktisk er direct-led) Begge disse har fått bra kritikk rundt om, men jeg synes kanskje den 6 serien er priset litt høyt? Lydgreiene vet jeg ikke mye om, men kan ikke se for meg at d er noe problem. Tror jeg ville valgt 7005 av de to.

Hvis spilling er veldig viktig kan du jo også sjekke ut Sony sin w8 serie, 805,815 og 828. De er anbefalt til spilling grunnet lav inputlag og har fått bra meget bra kritikk overalt hvor den er testet. Det er mye tv for pengene.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2534247

Hei, takk for svar.

Ja jeg har sett litt på Sony bravia, men de har fått litt dårlig tilbakemelding på lyd. Ettersom jeg muligens ikke vil koble TV til et eksternt lydanlegg, er dette litt viktig for meg. Tror du lyden på disse er dårligere enn på samsung sine modeller?

Lenke til kommentar

Samsung sin lyd er ikke mye å skryte av den heller. Smale tv'r har problem med slapp diskant og forvrengt lyd ved høyt volum.

Jeg ville seriøst vurdert Sony sin 805-serie - bildekvaliteten der er fantastisk, ihvertfall prisen tatt i betraktning.

Lyd kan alltids ordnes via et sett Logitech-høyttalere eller noe sånt via vanlig jack-kabel. Et pc-høyttalersett til 300kr er konge i forhold til innebygd i tv'n.

Så kan du på sikt vurdere et skikkelig anlegg og gode høyttalere

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Som newmann skriver så er nok heller ikke Samsung sin lyd noe veldig å skryte av, og jeg tror ikke du kommer til å merke forskjellen på lyden mellom W8 og H7005.

Kjøper du W8 hos Siba får du jo den som er best av disse modellene til spill, + at du får 50" for 7500kr. Men hva er viktigst for deg med TV'n?

Du får en meget bra lydplanke med bass til 2500kr hvis du vil koste på det. Denne fra LG har jeg selv, å den har kommet ganske langt ned i pris nå:(ned fra 5000kr til ca 2500kr)

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1629383

Du kan selvfølgelig få ok lydplanker som er billigere, men som også er mye bedre enn lyden på TV'n.

Endret av BigBadAde
Lenke til kommentar

Sony w605b kan være et alternativ. 5000kr for 48". Bildekvaliteten har fått god omtale. Virker som det først og fremst er design og funksjoner (100hz/interpolation osv.) som skiller den fra dyrere modeller. Til spill og film skal det ikke være noen forskjeller, da man uansett skrur av alle ekstrafunksjonene som de dyrere modellene har. Responstiden er viktigere, og der er w605 like bra som noe annet i dag (fra sony og samsung ihvertfall).

Ikke minst er den bakbelyst, så sjansene for lyslekkasjer og clouding bør være svært små.

Lyd er sjelden direkte bra på nye TV-er i denne prisklassen. Det går sikkert an å få litt bedre lyd enn det Sony og Samsung TV-er gir, men for noe som nærmer seg god lyd må det eksternt utstyr på plass.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BxKE7HKZ

Når jeg sammenligner Sony Bravia W8 og Smamsung H7 føler jeg Samsung er best på flere fronter.

samsung kostet ved lansering nesten dobbelt så mye som Sony.

Oppdateringshastighet til H7 er 200Hz, mens Sony bare har 100Hz, er ikke dette viktig?

Sub-field: H7 har 800HHz mens W8 har 400Hz, er ikke dette viktig?

Som jeg skrev i min første post, har jeg et budsjett på 10.000kr, så om det er et annet TV dere også vil anbefale som er bedre, så bare kom med dem :)

Lenke til kommentar

Kjøper du W8 hos Siba får du jo den som er best av disse modellene til spill,

Jeg er i samme situasjon som trådstarter og har, basert på omtaler av W805 og W829, så godt som bestemt meg for å kjøpe en W828 nede på Hifiklubben (samme pris+gangavstand), men hvis det du sier om at W805 er bedre egnet til spill må jeg jo revurdere det. Har du en kilde på dette? I følge diskusjonstråden på W805-testen til lydogbilde.no er forskjellen bare at W828 har "bedre" motionflow, men dette skal det da gå an å skru av? Er det noen andre grunner til at W805 er bedre egnet til spill? W829 scorer meget bra på input lag på hdtvtest.co.uk.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BxKE7HKZ

Jeg er i samme situasjon som trådstarter og har, basert på omtaler av W805 og W829, så godt som bestemt meg for å kjøpe en W828 nede på Hifiklubben (samme pris+gangavstand), men hvis det du sier om at W805 er bedre egnet til spill må jeg jo revurdere det. Har du en kilde på dette? I følge diskusjonstråden på W805-testen til lydogbilde.no er forskjellen bare at W828 har "bedre" motionflow, men dette skal det da gå an å skru av? Er det noen andre grunner til at W805 er bedre egnet til spill? W829 scorer meget bra på input lag på hdtvtest.co.uk.

Hei, W828 og W805 er omtrent like ser jeg.

I et punkt på Wifi står det at W828 har "USB-adapter ikke inkludert", peiling på hva det betyr?

http://www.prisjakt.no/product.php?j=2534247,2549130

Lenke til kommentar

Tviler på at det er fysiske forskjeller på de to. Tror heller det er slik at informasjonen er lagt inn av forskjellige folk og tolket annerledes.

EDIT: Jeg må lese skikkelig før jeg svarer. Mulig det ikke medfølger trådløs adaper på 828, men det kan også hende at det er fordi den ikke trenger det. Prisjakt er ikke like nøyaktig bestandig, i hvert fall ikke på detaljene. Uansett driter jeg tynt i det, her i huset er det ledning for alle penga.

EDIT2: Jepp, etter litt googling ser det ut som w828 også har innebygget wifi

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Når jeg skriver at W8 hos siba er den som er best av disse modellene til spill, så tenkte jeg opp i mot de nevnte Samsung modellene. Så beklager at det her var rom for misforståelser :)

Prisfallet på 828 hos Hi-Fi Klubben har gått meg hus forbi. Men når den er til samme pris ville jeg kjøpt W828 hos dem i stedet. Ikke at jeg tror at den lille forskjellen på W805 og W828 utgjør allverden til praktisk bruk, men ville kjøpt der det er billigst. Å når du får 828 til samme pris som 805 ville jeg gått for 828. Forskjellen på de tre modellene i 50" størrelse er: W805 har 400 hz motionflow, W815 ha 600hz og har sølvramme, W828 har 800hz Motionflow + de blur funksjon. (usikker på hva de blur funksjon er)

Lenke til kommentar

Helt i orden, jeg lurte bare på om du satt på noe innsideinfo. Men da blir det 828.

Trådstarter, hvis spill er viktig for deg er nok Sony-TV-ene vi snakker om det beste valget, fordi de har minst input lag. Dette er tiden skjermen bruker fra den får inn et signal til det vises på skjermen, altså tiden fra du trykker på knappen til det skjer noe. Dette varierer ganske kraftig fra TV til TV, og jo mer bildeforbedrende finesser du har, jo tregere går det som regel.

Hvis spill ikke er førstepri skal Samsung ha enda bedre bilde og fortsatt være helt greie på spill. 7000-serien er faktisk en klasse opp fra 6415, så hvis du klarer deg uten de to tommene ekstra er jeg enig med Ade i at dette nok er det beste valget. Tusingen du sparer kan du jo spytte i en lydplanke.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Når jeg sammenligner Sony Bravia W8 og Smamsung H7 føler jeg Samsung er best på flere fronter.

Oppdateringshastighet til H7 er 200Hz, mens Sony bare har 100Hz, er ikke dette viktig?

Som sagt så er H7005, Samsung sin toppmodell så det er generelt en bedre TV en W8 og flere mener det er den beste Full HD TV'n du kan få kjøpt i 2014.

Derfor jeg spurte hva som var viktig for deg med TV'n?

Velger du W8 får du 4" ekstra, den som egner seg mest til spill, bra byggekvalitet og meget bra bilde for pengene.

Velger du H7005 får du 4" mindre, bedre smart TV, bedre egnet til å henge på vegg, bedre bildekvalitet og TV'n er fortsatt godt egnet til spilling.

Jeg tror ikke du merker noe særlig til forskjell på 100 vs 200hz ved vanlig bruk av TV'n. Selv om 200Hz sikkert er en fordel.

Kunstige hz som motion flow eller CMR som samsung kaller det, er det jo mange som ikke liker å bruke, å slår de helt av. Tviler på at du merker noe forskjell på hz i mellom disse to iallefall.

Endret av BigBadAde
Lenke til kommentar

Bry deg mindre om hz og mer om bildekvalitet (riktige farger, bra svartnivå og kontrast) og responstid. Hvorvidt du trenger alle disse forskjellige "hertzene" kommer an på TV-en (holder produsentene det de lover?) og ditt bruksområdet.

Det jeg lærte da jeg skulle kjøpe ny TV for en stund siden var at det er utrolig mye rart i TV-verdenen, og produsentene gjør sitt beste for å presse inn mest mulig funksjoner, men at mye av dette er helt unødvendig. Selv har jeg en Sony w805b, men til film og spill er alt av ekstra bildefunksjoner skrudd av (blandt annet alt av "frame interpolation" dvs. 400hz, 800hz osv.).

Du blir neppe misfornøyd med noen av de valgene som er nevnt i denne tråden, men du blir ikke nødvendigvis 3000-5000kr mer fornøyd med å velge de dyre alternativene i forhold til f.eks. en W605B. Igjen vil jeg også påpeke dette med clouding. En bakbelyst TV som W605B vil neppe ha slike problemer, alle de andre dyrere kantbelyste TV-ene er det et sjansespill.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BxKE7HKZ

Hei, vil bare si at det ble en Samsung UEH7005 på meg, yaaaay :)
Tusen takk for alle råd og tilbakemeldinger, setter stor pris på det!

Jeg er godt fornøyd...trooor jeg...

Ser at når skjermen er svart, så er det litt clouding oppe og nede i hjørnene på den ene siden. Det strekker seg lit ut i skjermen, muligens 10-20cm mot midten. Ser det spesielt godt om jeg sitter litt til siden for TVen. Men uansett godt nok til at det irriterer meg.

Er dette noe som vil gå bort av eg selv etter at jeg har brukt TV noen dager? eller bør jeg prøve å bytte den med en gang?

Leser at litt clouding er relativt vanlig, men toppmodellen til samsung burde klare seg uten..

Edit: Må presisere at jeg kun ser noe når skjermen er mørk (nesten svart)

Endret av Slettet-BxKE7HKZ
Lenke til kommentar

backlight clouding is a problem with some of the picture presets - though crucially you can get rid of this almost entirely via the backlight and Cinema Black controls.

Mulig du må fikle litt med innstillingene. Det bør du uansett gjøre når du kjøper ny TV. Har inntrykk av at Samsungs standardinnstillinger er litt voldsomme.
Hdtvtest.co.uk har imidlertid absolutt ingenting å utsette på sitt eksemplar.
Backlight uniformity on our review sample was supremely impressive too, with no clouding or backlight bleed in sight to detract from the image depth and immersiveness.

http://www.hdtvtest.co.uk/news/ue46h7000-201407153854.htm

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Samsung var relativt flinke til å bytte selve bildepanelet til kunder som var misfornøyd før i tiden... Litt usikker på hvordan de oppfører seg nå, men verdt å sjekke ut.

Hvilken butikk kjøpte du tv'n i? Elkjøp og Lefdal har 30 dager bytterett dersom du har behandlet pappesken pent. Da er det bare å tusle bort og bytte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...