Gå til innhold

NAS disk til lagring HTPC uten Raid.

Simkin

Anbefalte innlegg

Da det ikke ser ut til att Seagate sin desktop variant av 6TB dukker opp i Norge, og jeg ikke skal ha WD Green så snuser jeg nå på HGST sin 6TB NAS disk.

Disken skal kun brukes til å lagre 1080p filmer, og skal ikke stå i noe Raid. Hvilken ulemper vil en NAS disk ha i mitt tilfelle? Jeg har søkt opp litt å funnet noe ang søketid/feilmelding om disken feiler, men er usikker på hvor mye dette vil ha å si.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjell på NAS (raid) og desktop disker er delayed error recovery eller rask timeout i raid/nas disker.

Wd sin variant av dette kaller de TLER (short for time limited error recovery) og har med internrutine når en bad sector og data oppdages.

Samsung , HGST ,Seagate har tilsvarende mekanismer i sine raid/nas disker.

Skal du ikke bruke disk i et raid volum har det ikke noe å si om de velger en "ikke nås/raid disk".

Motsatt bruk derimot "kan" medføre at disker faller ut (failes) av raid kontrolleren om det oppstår sector feil med reallokering av data som diskens internrutine bruker for lang tid på og gjør seg busy for å ta imot kommandoer fra disk kontrolleren.

Lenke til kommentar

Takk for forklaringa, har allerede kjøpt meg en 6TB HGST NAS disk, så da blir det litt lettere å velge neste gang også. Er forsåvidt bare WD sin Green å velge i som ikke er NAS blant 6TB diskene her i Norge.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...