Gjest Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 Tror NRK tar et skritt tilbake, de søker etter javautvikler fortiden. Annonsen ligger på Teknojobb. Forøvrig er det snakk om backend, men så også "javabasert nettutvikling". Huff. Det trenger ikke å bety java-applets (altså java i browser), vil heller tro det er snakk om java-basert nettutvikling av typen Spring/Maven/Hibernate.. mye brukt platform for webserver, der også html-siden brukeren til slutt ser kan genereres delvis av java-kode på server Ps. jeg vet ikke, men håper ihvertfall det er tilfellet.. Det finnes tusenvis av web-rammeverk til Java, ingen av disse baserer seg på applets. Og du bruker sannsynligvis sider bygd på flere av dem hver dag, uten å ane noe om at de er laget i Java. Ikke så kjent med java-backend, men det gjør ting klarere! Takk Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 Tror NRK tar et skritt tilbake, de søker etter javautvikler fortiden. Annonsen ligger på Teknojobb. Forøvrig er det snakk om backend, men så også "javabasert nettutvikling". Huff. Signaturen din: Sertifiseringer: MTA Networking Fundamentals, Windows Server Fundamentals - More to come... Really dude? Really? Lenke til kommentar
Speider-gutten Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 Skatteetaten har og noen java-krav... Irriterende det og, men håper det går seg til. Trodde de hadde gått over til BankID 2.0? Leste vel om det nettopp på hardware at nå var 2.0 ute, noen banker støttet det så vidt og statlige tjenester skulle også få støtte for det om ikke lenge. Eller husker jeg feil? Det håper jeg ikke, for java er noe forbanna dritt egentlig.... 1 Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Skatteetaten har og noen java-krav... Irriterende det og, men håper det går seg til. Trodde de hadde gått over til BankID 2.0?Leste vel om det nettopp på hardware at nå var 2.0 ute, noen banker støttet det så vidt og statlige tjenester skulle også få støtte for det om ikke lenge. Eller husker jeg feil? Det håper jeg ikke, for java er noe forbanna dritt egentlig.... Innlogging trenger man ikke java til nei Men starta nylig et foretak, og kom innom litt knot som krevde java. Håper de "ordner opp" i det snarest 2 Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 (endret) Tror NRK tar et skritt tilbake, de søker etter javautvikler fortiden. Annonsen ligger på Teknojobb. Forøvrig er det snakk om backend, men så også "javabasert nettutvikling". Huff. Signaturen din: Sertifiseringer: MTA Networking Fundamentals, Windows Server Fundamentals - More to come... Really dude? Really? Nå har vel ikke "Network fundamentals" og "Windows Server Fundamentals" så mye med utvikling i Java å gjøre, men det var en litt underlig bastant påstand fra noen som åpenbart kun har kjennskap til Java gjennom å hjelpe bestemor med innloggingsproblemer i nettbanken, ja. Endret 26. november 2014 av RattleBattle Lenke til kommentar
G Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 (endret) Jeg vil tippe at endel brukere også forlater Chrome. Java er faktisk nødvendig for Buypass kortleseren som bl.a. Norsk Tipping bruker og som kan brukes fir ID i på mange offentlige nettsteder. What ever. Norsk Tipping er dessuten nedsyltet i finansielle midler. De driver jo melking av de spilleavhengige. Norsk Tipping har et valg, få fingen ut, eller ta konsekvensene Dette er beste meldingen jeg har lest på lenge. Det nye BankID har vel klart å manøvrere seg unna dette vel? For er ikke BankID 2.0 blitt javascript-basert, som JO er noe helt annet enn Java (forvirrende navngiving på de to vidt forskjellige produktene). Endret 26. november 2014 av G Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Jeg vil tippe at endel brukere også forlater Chrome. Java er faktisk nødvendig for Buypass kortleseren som bl.a. Norsk Tipping bruker og som kan brukes fir ID i på mange offentlige nettsteder. What ever. Norsk Tipping er dessuten nedsyltet i finansielle midler. De driver jo melking av de spilleavhengige. Norsk Tipping har et valg, få fingen ut, eller ta konsekvensene Dette er beste meldingen jeg har lest på lenge. Det nye BankID har vel klart å manøvrere seg unna dette vel? For er ikke BankID 2.0 blitt javascript-basert, som JO er noe helt annet enn Java (forvirrende navngiving på de to vidt forskjellige produktene). Og hvordan leser man hardware uten java i en nettleser? Lenke til kommentar
G Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Hardware som i ekte hardware, eller som i Hardware.no? Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Hardware som i ekte hardware, eller som i Hardware.no? Som i ekte hardware, kortlesere f.eks. som Norsk-Tipping bruker (kun denne innlogginsmetoden som krever java) Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Jeg ser også frem til dagen adobe Flash blir droppet. Blir droppet i samme slengen. Adobe Flash bruker også NPAPI. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Jeg ser også frem til dagen adobe Flash blir droppet. Blir droppet i samme slengen. Adobe Flash bruker også NPAPI. Ikke i Chrome. Chrome bundler vel sin egen Flash, som funker med det nye APIet i Chrome. Chrome på linux spiller ihvertfall fortsatt av Flash, men linuxversjonen av Chrome droppet NPAPI (og dermed Java applets) allerede i mai. Lenke til kommentar
G Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Hardware som i ekte hardware, eller som i Hardware.no? Som i ekte hardware, kortlesere f.eks. som Norsk-Tipping bruker (kun denne innlogginsmetoden som krever java) Sånn helt tradisjonellt sett, så brukte man jo simple drivere i Windows, gjerne skrevet i assembler eller litt høyere nivå språk. Om jeg skal ta deg bokstavlig og forenkle ting litt. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Hardware som i ekte hardware, eller som i Hardware.no? Som i ekte hardware, kortlesere f.eks. som Norsk-Tipping bruker (kun denne innlogginsmetoden som krever java) Sånn helt tradisjonellt sett, så brukte man jo simple drivere i Windows, gjerne skrevet i assembler eller litt høyere nivå språk. Om jeg skal ta deg bokstavlig og forenkle ting litt. Nei, det er operativsystemet. Hva har det med problemstillingen å gjøre? Ingenting. At operativsystemet ditt kan snakke med kortleseren din hjelper ikke nettsidene stort når nettleseren din ikke kan det. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Men hvorfor skal nettleseren kunne snakke med hardware? Er det _virkelig_ nødvendig med proprietært smartkort for å logge inn steder, når bankid finnes? (Ja, jeg vet om nøkkelproblematikken, og synes den er oppskrytt) 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 Innstallerte versjon 8.x av java i dag over tidl. 7.x. I "Taskbar" så jeg da et artig ikon mens innstallasjonen foregikk. En firearmet tentakkel sak. Har Oracle som nå er eier av Java selvironi? Jeg tenker da på dette med at Java er et slags "virus". Bildet under er kun for å illustrere hvor Taskbar ligger på Windows desktop'en (skrivebordsflaten): Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 Jeg ser også frem til dagen adobe Flash blir droppet. Min laptop taklet ikke html5 så godt under videoavspilling, så håper nå vi får et valg om hva vi vil bruke. Prøvde å tvinge Youtube til å bruke html5 å kjernene mine hoppet opp til 100% bruk. Nå har ikke jeg et råskinn av en laptop da, men er sikkert flere som har dårligere laptoper enn meg. Lenke til kommentar
G Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 (endret) Java har jo tidligere hatt en veldig tung motor. Mulig dette ikke er et problem lengre, men jeg husker godt hvor tregt Java en gang i tiden var på eldre hardware. Så hva er poenget KimWhinesAlot? Jeg har også til tider syntes at Adobe Flash var noe som sugde "livskraften" ut av PC'er jeg tidligere har brukt. Endret 26. januar 2015 av G Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 Java har jo tidligere hatt en veldig tung motor. Mulig dette ikke er et problem lengre, men jeg husker godt hvor tregt Java en gang i tiden var på eldre hardware. Så hva er poenget KimWhinesAlot? Jeg har også til tider syntes at Adobe Flash var noe som sugde "livskraften" ut av PC'er jeg tidligere har brukt. Adobe Flash er lettere å kjøre enn det html5 er på maskiner som ikke er ut av de kraftigste. Dette hadde ikke noe med Java å gjøre, men et svar til PRO som vil ha Flash fjernet. Lenke til kommentar
FrHa Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Hvordan skal nettleseren dems kommunisere med Hardware-enheter uten java? Sannsynligvis går ikke det, så da må nok Buypass komme opp med en annen teknisk løsning uten krav til smartkort rett i browser. Det offentlige har et krav om nivå4 sertifikat på en del tjenester de leverer (bl.a. eResept), Nivå4-sertifkat betyr i klartekst et HW-sertifkat, og det leveres i dag på smart-kort fra ByuPass. Har ikke hørt om at det offentlige har tenkt å lempe på sikkerhetskravene sine med det først, så en form for tilgang til HW gjennom browser bør være mulig uansett. Å drive med lokalt installert applikasjon for å gjennomføre 'pålogging' for å kunne lese ut et midlertidig token man skal skrive inn i nettleseren tror jeg blir en uholdbar løsning... Lenke til kommentar
G Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 (endret) Nå var det en Chrome oppdatering å laste ned i dag i april 2015. Testet så en treg implementert nettbank hvor BankID 2.0 fremdeles er fraværende, men java fungerte der. Er dette fordi jeg ikke innstallerer Chrome og java for første gang nå i april 2015, altså fordi den ruger på gammelt skrot og innstillinger i den for lenge siden innstallerte nettleseren min (Chrome) ?? Jeg er mildt sagt skuffet, over at Google ikke holder ord, med sin deaktivering av NPAPI i Chrome nå når vi har bikket over i april. Må man vente til mai før det har utryddet det delvis. Også forbi september, altså til oktober 2015 før det er borte for godt, og ikke lengre kan aktiveres manuellt/omgås? Endret 2. april 2015 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå