Gå til innhold

Noen som kjenner til hvordan Aa-registeret fungerer?

Borger___

Anbefalte innlegg

http://prntscr.com/59ytf5

Driver ett ENK og ett AS. Fikk høre fra min regnskapsfører (AS) at jeg må melde meg inn i Aa-registeret før jeg kan begynne å ta ut lønn. Men jeg blir ikke helt klok på dette med "arbeidsgivers plikt til innrapportering" . Må jeg virkelig drive å melde meg inn og ut av dette registeret hver måned hvis jeg har variable arbeidstid, er ikke det i overkant tungvint? Som daglig leder/grunder jobber man ofte nesten hele dagen, men man tar ikke nødvenigvis ut lønn for hele dagen. Skal kun lønnede arbeidtimer legges til grunn eller hvordan kan dette gjøres enklest mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er avtalt arbeidstid som skal meldes inn - det er arbeidsforholdet du melder inn i Aa-registeret, ikke avlønningen.

Dato for inntak er første arbeidsdag. Gjennomsnittlig antall arbeidede timer per uke er hvor mye du planlegger å jobbe per uke. Yrkeskode er hva du arbeider med, altså dine arbeidsoppgaver. Har du flere arbeidsoppgaver skal yrkeskoden være det du bruker mest tid på. Er du daglig leder i en bedrift som driver med grafisk design er yrkeskoden din etter STYRK 1310 101. Er du grafisk designer er yrkeskoden for dette 3471 109, men er du web-designer er det 3471 118.

Du kan søke i yrkeskoder her.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er avtalt arbeidstid som skal meldes inn - det er arbeidsforholdet du melder inn i Aa-registeret, ikke avlønningen.

Dato for inntak er første arbeidsdag. Gjennomsnittlig antall arbeidede timer per uke er hvor mye du planlegger å jobbe per uke. Yrkeskode er hva du arbeider med, altså dine arbeidsoppgaver. Har du flere arbeidsoppgaver skal yrkeskoden være det du bruker mest tid på. Er du daglig leder i en bedrift som driver med grafisk design er yrkeskoden din etter STYRK 1310 101. Er du grafisk designer er yrkeskoden for dette 3471 109, men er du web-designer er det 3471 118.

Du kan søke i yrkeskoder her.

Skjønner, hvis jeg hadde ansatte, men når jeg kun har meg selv, jeg da melde inn hva jeg jobber (som jeg skrev, som grunder er det null forutsigbarhet ift arbeidstimer, kan være alt fra 0 til 100 timer i uka..)

Må jeg melde / fylle ut ting vedr. dette hver eneste måned, eller holder det med å gjøre det 1 gang?

Jeg opprettet foretaket i fjor vår, og tar ut første lønn nå i midten av Desember. Er datoen da når lønn tas ut, eller dato for etablering av foretaket?

..Og til slutt, når jeg planlegger å ta ut lønn fra ENK, må jeg også her gjøre samme prosedyre?

Lenke til kommentar
Jeg opprettet foretaket i fjor vår, og tar ut første lønn nå i midten av Desember. Er datoen da når lønn tas ut, eller dato for etablering av foretaket?

Den datoen du ble ansatt. (Ja, du må faktisk også skrive en ansettelseskontrakt/arbeidsavtale med deg selv når du sitter på begge sider av bordet i et AS.)

Du melder vel kun inn arbeidsforholdet i registeret en gang, ved ansettelsen. (og ved eventuell oppsigelse...) Krikkert retter meg sikkert om jeg tar feil her...

Og til slutt, når jeg planlegger å ta ut lønn fra ENK, må jeg også her gjøre samme prosedyre?
Du tar ikke ut lønn fra et enkeltpersonforetak.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...