After8 Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 Hei! Om noen ukers tid skal jeg opp i eksamen i fysikk 1 som privatist. Jeg regnet med å få oppgaven 48 timer før eksamen, men har nå funnet ut at jeg vil få oppgaven 30 minutter før eksamen! Jeg har alltid slitt med skole. Det har vært vanskelig å konsentrere seg til tider, og jeg har rett og slett ikke superinteresse for fysikk. Grunnen til dette kan være mine ekstremt dårlige mattekunnskaper; noe som egentlig "kreves" til fysikk. (Ikke at det er krav om at man har bestått eksamen i matematikk for å bestå eksamen i fysikk, men jeg falt helt av da vi gikk igjennom x-ene og y-ene.) Eneste grunnen til at jeg tok tredje år på videregående var for å få generell studiekompetanse. Nå har jeg funnet meg en drømmejobb der det kreves at jeg har fysikk 1. Jeg er ekstremt motivert til jobben, og da burde det nesten være en selvfølge at jeg er veldig motivert med fysikken; men den gang ei. Jeg prøver å sette meg ned med dette, men jeg får det ikke til. Jeg har ingen problemer med å lese igjennom boken, men jeg står bom fast når det kommer til regnestykker. Så derfor spør jeg dere her: Hva skal til for å bestå eksamen? Jeg er veldig fornøyd så lenge jeg består, men jeg skal selvfølgelig gjøre alt jeg kan for å få bedre karakter enn 2. På eksamen skal du også vise frem et eksperiment. Vi gikk ikke igjennom et eneste eksperiment på skolen. Jeg vil selvfølgelig prøve så godt jeg kan - samt improvisere - for å få til eksperimentet. I tillegg til dette skal vi få noen ekstra spørsmål fra hele boken. Hva skal egentlig til for å stryke? Hva skal til for å bestå med 2? Hva skal til for å bestå med en høyere karakter enn 2? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg er redd for å stryke. Jeg vil jobbe så godt jeg kan med "minstekravene", slik at jeg er sikker på at jeg ikke stryker. Jeg takker og bukker for svar på forhånd. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 Nå er det ei stund sidan eg hadde fysikk 1, så det fyrste eg må vise til er det som står som opplæringsmål for faget. Det er dette du skal testast i. Vanligvis så er måla for undervisninga at du forstår og er i stand til å forklare fysiske fenomen. Så om eg ikkje tar mykje feil så skal det være mulig å bestå ved å forklare formelane i staden for å rekne med dei. Men det vil sjølvsagt være ein stor fordel om du også kan vise at du behersker bruk av formelane. Her vil det også være litt forskjell på om det er muntlig eller skriftlig eksamen. På muntlig eksamen vil du sjølvsagt i mykje større grad kunne sleppe unna med å forklare meir enn du rekner. Men på ein skriftlig eksamen så blir det desverre forholdsvis likt ein matteeksamen i det at du må vise til at du kan bruke formelane til å finne fornuftige svar. 1 Lenke til kommentar
After8 Skrevet 25. november 2014 Forfatter Del Skrevet 25. november 2014 Takker for svar Glemte å nevne at dette er muntlig eksamen, eller muntlig-praktisk som det kalles. Da skal jeg i alle fall lese godt igjennom de forskjellige formlene, slik at jeg forhåpentligvis klarer å forklare dem. Å vise at jeg kan beherske dem blir en annen sak. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 Om det er muntlig og du er dugandes god til å snakke for deg så kan du på muntlig eksamen sleppe unna med å snakke om formelane.Vanligvis vil du få tilbud om å bruke tavla til å skrive/rekne på om du vil, men du treng ikkje å skrive noke. Om du unngår å skrive ned formelane så vil i stor grad også sleppe å rekne så mykje. Når det gjeld ekseperimenta så må du nesten snakke med læraren din, vanligvis så er det lagt opp til eit par enkle forsøk i løpet av semesteret. Så her må du finne ut om dette ikkje har blitt gjort eller om det berre er deg som ikkje har vært tilstedes under forsøka. Forsøka blir ein betydelig del av eksamen, så her er det viktig at du leser deg opp. Om du berre snakker i eit sett så kan lett snakke så mykje om eksperimentet at det ikkje blir tid til å ta for seg så mange andre tema. F.eks. pendelforsøket er vell i fysikk 1 meiner eg på. Om du her snakker om korleis du setter opp forsøket, kva forsøket viser, kva andre fysikkområdet dette prinsippet vil være viktig for, samt litt om kva andre ting dette prinsippet kan brukast til så bruker du fort opp den tilmålte tida. 1 Lenke til kommentar
WerGis Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 http://campus.inkrement.no/Show/Index/10939261 1 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Hei! Om noen ukers tid skal jeg opp i eksamen i fysikk 1 som privatist. Jeg regnet med å få oppgaven 48 timer før eksamen, men har nå funnet ut at jeg vil få oppgaven 30 minutter før eksamen! Jeg har alltid slitt med skole. Det har vært vanskelig å konsentrere seg til tider, og jeg har rett og slett ikke superinteresse for fysikk. Grunnen til dette kan være mine ekstremt dårlige mattekunnskaper; noe som egentlig "kreves" til fysikk. (Ikke at det er krav om at man har bestått eksamen i matematikk for å bestå eksamen i fysikk, men jeg falt helt av da vi gikk igjennom x-ene og y-ene.) Eneste grunnen til at jeg tok tredje år på videregående var for å få generell studiekompetanse. Nå har jeg funnet meg en drømmejobb der det kreves at jeg har fysikk 1. Jeg er ekstremt motivert til jobben, og da burde det nesten være en selvfølge at jeg er veldig motivert med fysikken; men den gang ei. Jeg prøver å sette meg ned med dette, men jeg får det ikke til. Jeg har ingen problemer med å lese igjennom boken, men jeg står bom fast når det kommer til regnestykker. Så derfor spør jeg dere her: Hva skal til for å bestå eksamen? Jeg er veldig fornøyd så lenge jeg består, men jeg skal selvfølgelig gjøre alt jeg kan for å få bedre karakter enn 2. På eksamen skal du også vise frem et eksperiment. Vi gikk ikke igjennom et eneste eksperiment på skolen. Jeg vil selvfølgelig prøve så godt jeg kan - samt improvisere - for å få til eksperimentet. I tillegg til dette skal vi få noen ekstra spørsmål fra hele boken. Hva skal egentlig til for å stryke? Hva skal til for å bestå med 2? Hva skal til for å bestå med en høyere karakter enn 2? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg er redd for å stryke. Jeg vil jobbe så godt jeg kan med "minstekravene", slik at jeg er sikker på at jeg ikke stryker. Jeg takker og bukker for svar på forhånd. Å stryke på fysikk 1 skal omtrent ikke være mulig, selv om du aldri har åpnet boken. Kravene er veldig lave, jeg tok eksamen for mange år siden og fikk 3 og jeg kunne virkelig ingenting, svarte feil på omtrent alt. Når jeg tok den på nytt og hadde lest og jobbet litt på forhånd ble det en bedre karakter. Men i forhold til innsats så skal det nesten ingenting til for å få 4 eller 5. 2 Lenke til kommentar
After8 Skrevet 11. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2014 Først og fremst vil jeg beklage at jeg ikke har svart før nå. Har selvfølgelig lest alt det dere har skrevet. Har rett og slett vært for opptatt til å svare. Tusen takk for utrolig gode og beroligende svar, og tusen takk for linken til en veldig informativ nettside WerGis! Har fått sett på en del, men har ikke kommet helt igjennom nettsiden enda. Igjen, tusen takk for svar! Eksamen tirsdag 16. Satser på at det går bra Hvis noen har noe å tilføre, setter jeg utrolig stor pris på det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå