Gå til innhold

Er Asus G750JM verdt 10k? Trenger hjelp til vurdering av tilbud

Anbefalte innlegg

Til ditt formål ville jeg kjøpt Acer V5 Nitro, mer enn nok kraft til å spille de nyeste spillene. Bare ikke på ultra da, men det vil du jo få en stasjonær til ;).

Kanskje det, men jeg har fordommer mot Acer. Jeg har liten tiltro til kvaliteten. Men kanskje de er bedre nå.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til ditt formål ville jeg kjøpt Acer V5 Nitro, mer enn nok kraft til å spille de nyeste spillene. Bare ikke på ultra da, men det vil du jo få en stasjonær til ;).

Kanskje det, men jeg har fordommer mot Acer. Jeg har liten tiltro til kvaliteten. Men kanskje de er bedre nå.

Den skal være av god kvalitet :), de har vel blitt bedre over årene ;)

Her er test av den hvis du er interessert i det: http://www.notebookcheck.net/Acer-Aspire-V15-Nitro-VN7-591G-77A9-Notebook-Review.128435.0.html

Lenke til kommentar

Fordommer kommer du liten vei med.

Lenke til kommentar

Den skal være av god kvalitet :), de har vel blitt bedre over årene ;)

Her er test av den hvis du er interessert i det: http://www.notebookcheck.net/Acer-Aspire-V15-Nitro-VN7-591G-77A9-Notebook-Review.128435.0.html

Den får god omtale. :) Den finnes også med 17" skjerm.

Men den mangler DVD og det er et krav.

DinSide har også testet den.

Lenke til kommentar

Litt morsomt det her :) Spør om en PC til 10K er et godt kjøp... Får innspill... Klager på prosessor... Vil ha mer av både CPU og GPU... Hopper opp til nesten 20K... Og ned igjen... Så kommer fordommene... Og til slutt krav om optisk drev...

Ikke meningen å være stygg... men kan vi få alle kravene på bordet? Og et konkret budsjett som ikke endrer seg hele tiden?

Lenke til kommentar

DVD spiller kan du alltids få ekstern utenom ;-)

Upraktisk når man bruker CD/DVD nesten hver dag.

Litt morsomt det her :) Spør om en PC til 10K er et godt kjøp... Får innspill... Klager på prosessor... Vil ha mer av både CPU og GPU... Hopper opp til nesten 20K... Og ned igjen... Så kommer fordommene... Og til slutt krav om optisk drev...

Ikke meningen å være stygg... men kan vi få alle kravene på bordet? Og et konkret budsjett som ikke endrer seg hele tiden?

Det har jeg forståelse for at du sier. Jeg trenger noe som koster ca 7-8000, det som "ødelegger" er at jeg har budsjett til det dobbelte. Derfor vurderer jeg maskiner i ulike prisklasser.

Jeg har klaget på det som tilbys av prosessorer, men jeg har også lyttet til innspillene som ble gitt (se annen tråd).

Når det gjelder GPU så har jeg gjort det klart at jeg ikke trenger toppmodellen.

Jeg satte ikke opp en liste med krav fordi jeg i starten ville ha en vurdering av tilbud på en konkret maskin. Nå er ikke det tilbudet aktuelt lenger.

Krav:

17" skjerm, FHD

DVD-brenner

SSD, helst 256 GB

HDD, minst 750 GB

i7-4710HQ

Stillegående (relativt).

Godt tastatur i full størrelse, belyst.

Automatisk veksling mellom grafikkort og Intels integrerte grafikk. (Kanskje dette er standard nå.)

GPU: Helst Nvidia. Jeg har ikke noe bestemt minstekrav fordi jeg ikke har peiling. Jeg ser i tabellen på Wikipedia der er det tre faktorer jeg ser på: Minnebåndbredde, GFLOPS og strømforbruk. En fjerde faktor er pris men den står ikke der. Det gjelder å finne en balanse mellom disse fire faktorene.

Jeg antar at GTX 850M bør være et absolutt minstekrav. Men jeg vet jo ikke hva de ulike GPU-ene klarer i praktisk bruk, for meg er det bare tall i en tabell.

Når man kommer opp til 870M spretter GFLOPS til værs men det gjør også strømforbruket (110 W). Jeg bruker nettstrøm 99% av tiden, men høyt strømforbruk gir mer varme og viftestøy.

970M har et fantastisk forhold mellom ytelse/strømforbruk, men jeg vet ikke hva den koster.

980M er uaktuell fordi jeg ikke trenger kraften, og den koster sikkert 5000 ekstra.

Hehe, om optisk drev er så viktig kamp for jo han se på asus g551 :-P

Asus G551 er ikke en maskin jeg har sett spesielt på. Mener du jeg bør det? Endret av Helm Hammerhand
Lenke til kommentar

Den ser bra ut, skal se nærmere på detaljene når jeg får tid.

Den har 128 GB SSD. Hvor mange GB tar Windows? Kanskje 128 GB rekker for Windows pluss alt av installasjoner. Ser den har en rask HDD for lagring av annet.

Beregn 20-25GB til OS med fremtidige oppdateringer. Da har du omkring 90-100GB for programmer og spill på SSD'en. Mulig du må trekke fra opp til 10GB for recovery-partisjon, hvis denne er lagt på SSD'en.

• Liker 1
Lenke til kommentar

DVD spiller kan du alltids få ekstern utenom ;-)

Upraktisk når man bruker CD/DVD nesten hver dag.

Det har jeg forståelse for at du sier. Jeg trenger noe som koster ca 7-8000, det som "ødelegger" er at jeg har budsjett til det dobbelte. Derfor vurderer jeg maskiner i ulike prisklasser.

Jeg har klaget på det som tilbys av prosessorer, men jeg har også lyttet til innspillene som ble gitt (se annen tråd).

Når det gjelder GPU så har jeg gjort det klart at jeg ikke trenger toppmodellen.

Jeg satte ikke opp en liste med krav fordi jeg i starten ville ha en vurdering av tilbud på en konkret maskin. Nå er ikke det tilbudet aktuelt lenger.

Krav:

17" skjerm, FHD

DVD-brenner

SSD, helst 256 GB

HDD, minst 750 GB

i7-4710HQ

Stillegående (relativt).

Godt tastatur i full størrelse, belyst.

Automatisk veksling mellom grafikkort og Intels integrerte grafikk. (Kanskje dette er standard nå.)

GPU: Helst Nvidia. Jeg har ikke noe bestemt minstekrav fordi jeg ikke har peiling. Jeg ser i tabellen på Wikipedia der er det tre faktorer jeg ser på: Minnebåndbredde, GFLOPS og strømforbruk. En fjerde faktor er pris men den står ikke der. Det gjelder å finne en balanse mellom disse fire faktorene.

Jeg antar at GTX 850M bør være et absolutt minstekrav. Men jeg vet jo ikke hva de ulike GPU-ene klarer i praktisk bruk, for meg er det bare tall i en tabell.

Når man kommer opp til 870M spretter GFLOPS til værs men det gjør også strømforbruket (110 W). Jeg bruker nettstrøm 99% av tiden, men høyt strømforbruk gir mer varme og viftestøy.

970M har et fantastisk forhold mellom ytelse/strømforbruk, men jeg vet ikke hva den koster.

980M er uaktuell fordi jeg ikke trenger kraften, og den koster sikkert 5000 ekstra.

Hehe, om optisk drev er så viktig kamp for jo han se på asus g551 :-P

Asus G551 er ikke en maskin jeg har sett spesielt på. Mener du jeg bør det?

Ja, jeg mener det:P. Hvis du kan bruke en 15.6 tommer da ;)

Ser ikke en modell med både ssd og harddisk da...

Endret av ScaryTIGerEye
Lenke til kommentar

Takk for alle forslag, jeg er i gang med å studere dem.

Trenger jeg Windows 8 Professional for å kjøre programmer i 98/XP-modus? Ikke noen av PC-ene jeg har sett på kommer med Pro.

Jeg må ha bakoverkompatibel Windows. Helst Windows 7 hvis jeg fikk velge, men det ser ut til at bare Multicom ennå leverer 7.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...